Thornado skrev:En kompis var med på air baltic BT105 RIX-ARN idag (bokningen var TLV-RIX-ARN, så borde räknas som en typ 2-resa). Ungefär halvvägs in i flighten fick de vända om och flyga tillbaka till Riga på låg höjd på grund av något problem med kabintrycket. Nu ska de åka från Riga kring kl 16, så borde bli 3.5-4h sena hem.
Air Baltic flight BT105 - Flightradar24Är det meningsfullt att försöka sig på en claim här? Vi vet ju att tekniska problem vanligtvis inte räknas som extraordinära orsaker, men vad gäller egentligen för saker som sker under flight?Säkerheten måste ju såklart gå först, men de hade flugit ungefär halvvägs när de vände, så i teorin hade de kunnat fortsätta till Stockholm istället, men de valde förstås att vända tillbaka till Riga för att kunna fixa felet enklare/billigare.Beroende på vilken typ av problem det var så går det möjligen att argumentera för att det borde ha hittats under regelbundet underhåll.Riga är (väl?) deras hemmabas så man kan ju även tycka att de skulle kunna få fram ett plan för att få hem dem snabbare än med fyra timmars försening därifrån?Min uppfattning från andra trådar är att air baltic är krångliga att ha att göra med i denna typen av frågor även när det är "enkla fall", så undrar om det är värt att bråka när jag inte ens är helt säker själv.Vad tror expertisen här?Klicka för att utvidga...