Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Anders R

Medlem
SK689 till Milano inställd idag blir ombokad via Helsingfors med Finnair. Framme 5 h senare. Enlig kundtjänst är flyget inställd på grund av personal saknas, borde vara ett fall för ersättning?

Går bra det här efter 40 min fick AY1755 vända tillbaka på grund av tekniska problem... Blir 4 h ytterligare senare gissar att man inte kan köra ett till case mot Finnair?:)
 
Blev precis informerad att flight SK722 ARN-HEL avgång 18:30 ikväll är inställd och att jag är ombokad till SK724 i stället med avgångstid 20:40. Visst borde jag ha rätt till ersättning med 250EUR? Biljetten är UME-ARN-HEL med SAS.
 

palmen

Moderator
Blev precis informerad att flight SK722 ARN-HEL avgång 18:30 ikväll är inställd och att jag är ombokad till SK724 i stället med avgångstid 20:40. Visst borde jag ha rätt till ersättning med 250EUR? Biljetten är UME-ARN-HEL med SAS.
Det beror väl på när du faktiskt kommer fram till Helsingfors.
Om planet avgår max 1h tidigare eller kommer fram inom 2h från ordinarie ankomsttid så ska inte ersättning utgå enligt 261/2004.
Se Artikel 5, första stycket, c, iii.
EUR-Lex - 32004R0261 - EN - EUR-Lex

Artikel 5
Inställd flygning
1. Vid inställd flygning skall de berörda passagerarna
c) ha rätt till kompensation i enlighet med artikel 7 av det lufttrafikföretag som utför flygningen såvida inte
iii) de mindre än sju dagar före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, och erbjuds ombokning så att de kan avresa högst en timme före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå sin slutliga bestämmelseort senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden.
 
Det beror väl på när du faktiskt kommer fram till Helsingfors.
Om planet avgår max 1h tidigare eller kommer fram inom 2h från ordinarie ankomsttid så ska inte ersättning utgå enligt 261/2004.
Se Artikel 5, första stycket, c, iii.
EUR-Lex - 32004R0261 - EN - EUR-Lex

Artikel 5
Inställd flygning
1. Vid inställd flygning skall de berörda passagerarna
c) ha rätt till kompensation i enlighet med artikel 7 av det lufttrafikföretag som utför flygningen såvida inte
iii) de mindre än sju dagar före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, och erbjuds ombokning så att de kan avresa högst en timme före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå sin slutliga bestämmelseort senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden.

Ok. Planerad ankomsttid är 2h och 10 minuter senare än min ursprungliga biljett. Verkar bli på håret.
 

palmen

Moderator
Ok. Planerad ankomsttid är 2h och 10 minuter senare än min ursprungliga biljett. Verkar bli på håret.
Vad som är planerad ankomsttid är irrelevant i detta hänseende, utan det är den faktiska ankomsttiden som spelar roll.
Om jag kommer ihåg är det när dörren öppnas vid gate som du anses vara framme på din destination och det är denna tid som ska gälla.
 
Vad som är planerad ankomsttid är irrelevant i detta hänseende, utan det är den faktiska ankomsttiden som spelar roll.
Om jag kommer ihåg är det när dörren öppnas vid gate som du anses vara framme på din destination och det är denna tid som ska gälla.

Tack för info. Får se vilka tider det blir ikväll då. =)

Edit: Så det är alltså skullnaden mellan den planerade ankomsttiden och den faktiska tiden när jag ankommer till gate som gäller då?
 
Last edited:
Toppen