Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Hudik

Medlem
Hej,

kort fråga. Jag blev ombokad till dagen efter eftersom att LH2170 (inkommande flyg från München till Halle-Leipzig) den 15 Mai var ca. 2h sen och då kunde jag inte nå mitt anslutningsflyg till Graz samma kväll.



Lufthansa säger att LH2170 var sent pga restriktioner för luftrummet. Men jag skulle ju åka med LH2171 (vändande kärra).

Hur var det med följdförseningar ? Har jag rätt till ersättning eller inte?


Tack och Hälsningar Markus
 

taxvalp

Medlem
En kollega till hustrun drabbades av inställt flyg när hon skulle flyga Norwegian Malmö-Stockholm-Umeå på genomgående biljett och första flyget blev inställt av skäl hon ej fick reda på. Hon hade dessutom inte fått information om det inställa flyget utan var på flygplatsen som vanligt. Hon fyllde i webbfomuläret och ansökte lite vagt om "reklamation".

Norwegian svarade snabbt men nekade till allt och hävdade att de hade loggar som visade att de skickat sms. När hon frågade om orsak till inställda flyget sade de vagt "tekniska problem" och sade at de inte hade resurser att lämna ut några mer specifikationer än så såvida inte ARN frågar dem, beklagade det inträffade etcetera men inte ett ord om kompensation.

När vi klev in i bilden och upplyste om att hon ska nämna EU261/2004 och att flygbolaget inte kunnat visa extraordinära omständigheter så tog det inte många timmar förrän Norwegian gick med på att betala kompensationen enligt reglerna.

Om Norwegian någon mer gång gnäller på att det finns bolag som bara finns till för att hjälpa kunder med förseningsclaims mot dem och andra syndare så kan de ju se sig själva i spegeln först...
 

jumbooze

Medlem
Hur är det med CrewRest som anledning till försening (CPH-LIS) försenades 2,5h och lufte till slut 3h sent.

Man sa tydligt att det var crew rest som var orsaken och man skickade sms kvällen innan så man visste om att det skulle hända.
 

Canadien

Medlem
Hur är det med CrewRest som anledning till försening (CPH-LIS) försenades 2,5h och lufte till slut 3h sent.

Man sa tydligt att det var crew rest som var orsaken och man skickade sms kvällen innan så man visste om att det skulle hända.

Crew rest är ingen orsak till förseningen, det är en följd av en försening. Det som är intressant är varför crew inte var utvilade, hade flygbolaget medvetet ingen extra personal på plats?
 

taxvalp

Medlem
Hur är det med CrewRest som anledning till försening (CPH-LIS) försenades 2,5h och lufte till slut 3h sent.

Man sa tydligt att det var crew rest som var orsaken och man skickade sms kvällen innan så man visste om att det skulle hända.

Lär ju knappast vara en extraordinär omständighet. Det beror ju dessutom på att inkommande plan var försenat och det finns ju prejudikat någonstans i tråden som visar att man inte kan hänvisa till en tidigare försening. Du torde ha ett solklart case att sätta tänderna i när du är redo!
 

Anders R

Medlem
SK689 till Milano inställd idag blir ombokad via Helsingfors med Finnair. Framme 5 h senare. Enlig kundtjänst är flyget inställd på grund av personal saknas, borde vara ett fall för ersättning?
 

AABack2ARN

Medlem
Just Italien-linjerna verkar utvalda denna helg :(. Igår var det Rom som ställdes in pga personalbrist och idag Milano. Men till skillnad från skribenten igår erbjöds ni rerouting.
 
Toppen