Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Om det var flygplatsens datasystem och inte LH's så skulle jag säga att det är korrekt att de bara är skyldiga att ersätta hotellkostnaderna. Kompensation för försening får du bara om det inte är extraordinärt.
Jo, jag förstår att det fungerar så. Får ta en vända med försäkringsbolaget. AMEX Elite borde kunna ge något här.

Jo, jag förstår att det fungerar så. Får ta en vända med försäkringsbolaget. AMEX Elite borde kunna ge något här.
Amex Elite ger bara för faktiska utlägg, som middagar, hotell e t c vid dylika förseningar. Men du kan säkert claima hotellnatten en gång till ifall du vill vara en bedragare :)

Amex Elite ger bara för faktiska utlägg, som middagar, hotell e t c vid dylika förseningar. Men du kan säkert claima hotellnatten en gång till ifall du vill vara en bedragare :)
Bedragare vill jag absolut inte bli. Till saken hör att vi missade vårt anslutande flyg inom USA så jag var tvungen att på kort varsel köpa tre nya enkelbiljetter Washington - New York och då hade priset gått upp betydligt. Den kostnaden skulle jag vilja täcka om det går.

Bedragare vill jag absolut inte bli. Till saken hör att vi missade vårt anslutande flyg inom USA så jag var tvungen att på kort varsel köpa tre nya enkelbiljetter Washington - New York och då hade priset gått upp betydligt. Den kostnaden skulle jag vilja täcka om det går.
Det vet jag inte om de täcker men hör med dem, de är väldigt trevliga att ha att göra med.

Hade inte lika bra upplevelse med inställt flyg från Milano med Brussels, dröjde över 1 månad och påmminnelse om att jag inte fått svar genom chatt för att få svar (där jag enbart frågade varför det ursprungliga planet blev inställt). Fick följade svar:
I have investigated what happened and it appears that your flight SN3148 from Milan to Brussels of 9th Aprilwas cancelled because of an unexpected technical problem.
Så då blir det dags att köra en claim.
Uppdatering! Pengarna från SAS kom 22 maj, dvs dagen efter, så snabbt det kan gå helt enkelt ;)

Grymt imponerad av Brussels också! Dem ville ha bankuppgifter innan dem började kolla på mitt case, skickade in dessa idag (på en lördag!!!) och fick svar ca 2h senare:

Brussels Airlines skrev:
I have investigated what happened and it appears that your flight SN3148 from Milan to Brussels of 9th April was cancelled because of an unexpected technical problem.

In line with Regulation (EC) No 261/2004, I confirm that we will offer you compensation to the amount of 250EUR, equivalent to 2,555.51SEK.

This amount will be transferred to your bank account as soon as possible.

Jag och tre polare åkte hem från Malaga igår kväll (AGP-ARN). SK1584 skulle ha avgått 20:55 men gick istället 01:40. Ankomsttiden skulle ha varit 01:05 men blev istället 05:39, dvs en nätt försening på 4h och 34 min o_O. Det går lite trögt på jobbet idag :). Orsaken till förseningen var främst att planet var försenat in till AGP på tekniskt fel på ena hjulet (som enl uppgift hade bytts ut). Vi hade slot-tid 23:30 och var på väg ut på runway när plötsligt ett nytt fel uppdagades och vi fick avbryta och åka tillbaka till gaten. Det var fel på en sensor som reglerar kabintrycket. Efter ytterligare knappt 2h hade man löst problemet. Vi fick först en ny slot-tid 02:45 ca men lyckades först få en bättre tid och kom iväg strax innan 02:00.

Alltså, AGP-ARN 4 personer med flyg försenat 4h och 35min. Bokningsklass C (Plus). Har vi rätt till ersättning 400 euro per näbb eller är detta att klassa som extraordinära omständigheter? Hur går vi tillväga? Är det denna länk som gäller? SAS - Claim Form

Ska man slänga in en complaint också då serveringen i princip uteblev (Plus) då kabinen var släckt hela vägen då avgång var först 01:40 eller är detta att begära för mycket?

Har vi rätt till något annat, ex.vis att få resan återbetald?

Sorry är ny på detta.

Last edited:
Jag och tre polare åkte hem från Malaga igår kväll (AGP-ARN). SK1584 skulle ha avgått 20:55 men gick istället 01:40. Ankomsttiden skulle ha varit 01:05 men blev istället 05:39, dvs en nätt försening på 4h och 34 min o_O. Det går lite trögt på jobbet idag :). Orsaken till förseningen var främst att planet var försenat in till AGP på tekniskt fel på ena hjulet (som enl uppgift hade bytts ut). Vi hade slot-tid 23:30 och var på väg ut på runway när plötsligt ett nytt fel uppdagades och vi fick avbryta och åka tillbaka till gaten. Det var fel på en sensor som reglerar kabintrycket. Efter ytterligare knappt 2h hade man löst problemet. Vi fick först en ny slot-tid 02:45 ca men lyckades först få en bättre tid och kom iväg strax innan 02:00.

Alltså, AGP-ARN 4 personer med flyg försenat 4h och 35min. Bokningsklass C (Plus). Har vi rätt till ersättning 400 euro per näbb eller är detta att klassa som extraordinära omständigheter? Hur går vi tillväga? Är det denna länk som gäller? SAS - Claim Form

Ska man slänga in en complaint också då serveringen i princip uteblev (Plus) då kabinen var släckt hela vägen då avgång var först 01:40 eller är detta att begära för mycket?

Har vi rätt till något annat, ex.vis att få resan återbetald?

Sorry är ny på detta.
Blanda inte ihop dina claims. Du bör ha ett case på EU261/2004 ersättning använd den länk du postade. Du har inte rätt till någon återbetalning av biljett men troligtvis täcker väl eventuell ersättning större delen av biljetten.
Om du är missnöjd med service ombord får du skicka in klagomål på det, gör det i ett separat ärende i så fall. Det troliga är att du kanske kan få någon goodwill ersättning i bästa fall. Kan dock varit så att crew behövde vila efter den långa förseningen och därför ställde de in servering alternativet hade kanske varit att ställa planet över natten och det tror jag inte någon vill, alla ville nog hem igen.

Håller med föregående talare. Blanda inte ihop de olika ersättningsanspråken.

Begreppet att kabinbesättningen "behöver" vila tror jag inte finns. Antingen får de flyga eller så får de inte flyga. Något mellanting har jag aldrig hört talas om. Att besättningen var trött kan jag dock ha full förståelse för likaså troligtvis de flesta passagerarna. Skriv till SAS separat i denna fråga. Men sedan är det så klart frågan vad att "servicen i princip uteblev" betyder i verkligheten. Om ni gick ut i galleyt kunde ni då få vad ni önskade eller om ni plingade på dem?

Håller med föregående talare. Blanda inte ihop de olika ersättningsanspråken.

Begreppet att kabinbesättningen "behöver" vila tror jag inte finns. Antingen får de flyga eller så får de inte flyga. Något mellanting har jag aldrig hört talas om. Att besättningen var trött kan jag dock ha full förståelse för likaså troligtvis de flesta passagerarna. Skriv till SAS separat i denna fråga. Men sedan är det så klart frågan vad att "servicen i princip uteblev" betyder i verkligheten. Om ni gick ut i galleyt kunde ni då få vad ni önskade eller om ni plingade på dem?
Det är vanligt förekommande hos SAS. Mina föräldrar råkade ut för det från Alicante till Stockholm i helgen och @David åkte på det förra veckan.

Toppen