Jag och tre polare åkte hem från Malaga igår kväll (AGP-ARN). SK1584 skulle ha avgått 20:55 men gick istället 01:40. Ankomsttiden skulle ha varit 01:05 men blev istället 05:39, dvs en nätt försening på 4h och 34 min

. Det går lite trögt på jobbet idag

. Orsaken till förseningen var främst att planet var försenat in till AGP på tekniskt fel på ena hjulet (som enl uppgift hade bytts ut). Vi hade slot-tid 23:30 och var på väg ut på runway när plötsligt ett nytt fel uppdagades och vi fick avbryta och åka tillbaka till gaten. Det var fel på en sensor som reglerar kabintrycket. Efter ytterligare knappt 2h hade man löst problemet. Vi fick först en ny slot-tid 02:45 ca men lyckades först få en bättre tid och kom iväg strax innan 02:00.
Alltså, AGP-ARN 4 personer med flyg försenat 4h och 35min. Bokningsklass C (Plus). Har vi rätt till ersättning 400 euro per näbb eller är detta att klassa som extraordinära omständigheter? Hur går vi tillväga? Är det denna länk som gäller?
SAS - Claim Form
Ska man slänga in en complaint också då serveringen i princip uteblev (Plus) då kabinen var släckt hela vägen då avgång var först 01:40 eller är detta att begära för mycket?
Har vi rätt till något annat, ex.vis att få resan återbetald?
Sorry är ny på detta.