Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Det är vanligt förekommande hos SAS. Mina föräldrar råkade ut för det från Alicante till Stockholm i helgen och @David åkte på det förra veckan.

Även en klassiker på sena flyget LHR-ARN. Lådorna slängs ut och sen åker gardinen igen.

Om det inte var någon servering alls så är det helt klart värt ett mail till SAS.
 
Lådorna slängs ut och sen åker gardinen igen.

Det är väl mer eller mindre standard på alltför många flyg som utförs av SAS numera - åtminstone de tre jag tagit i år :(

Jag vet att det finns undantag bland personalen men det är ju långt ifrån vad exempelvis Swiss och Lufthansa erbjuder i sina premiumkabiner där personalen (ofta) går fram och tillbaka under hela flygningen och fyller på i glasen, plockar bort och frågar om det ska vara något mer.
 
Det är vanligt förekommande hos SAS. Mina föräldrar råkade ut för det från Alicante till Stockholm i helgen och @David åkte på det förra veckan.
Stämmer, det annonserades vid gate på BRU innan boarding att pga förseningen som blivit har besättningen jobbat fulla timmar. Det sades att besättningen trots detta har gått med på att flyga till CPH men att ingen servering kommer att erbjudas. Detta upprepades ombord. Sedan syntes inte besättningen till mellan take-off och landning förutom när bälten, stolsryggar, bord etc kontrollerades.
 
Blanda inte ihop dina claims. Du bör ha ett case på EU261/2004 ersättning använd den länk du postade. Du har inte rätt till någon återbetalning av biljett men troligtvis täcker väl eventuell ersättning större delen av biljetten.
Om du är missnöjd med service ombord får du skicka in klagomål på det, gör det i ett separat ärende i så fall. Det troliga är att du kanske kan få någon goodwill ersättning i bästa fall. Kan dock varit så att crew behövde vila efter den långa förseningen och därför ställde de in servering alternativet hade kanske varit att ställa planet över natten och det tror jag inte någon vill, alla ville nog hem igen.

Tack för bra återkoppling från flera av er. Jag ska fylla i formuläret idag. Antar att mina medpassagerare måste gå in var och en för sig och fylla i?

400 euro är en bra ersättning, ingen tvekan om det. Vill inte vara girig, frågan om separat claim till SAS var mer i hopp om att få lite extrapoäng som plåster på såren. Jag tycker det finns en parameter som gör det hela lite krångligt. När jag bokade plusbiljetter åt oss så var det med baktanken att efter en bättre helg kunna luta sig tillbaka på första raden, få något ätbart, klippa några pilsner och lite tilltugg, snacka lite skit och sedan vila någon timme eller så. Men när planet avgår klockan 2 på natten så faller hela den biten, man är ju inte sugen på någonting, bara sova (vilket inte går). Så värdet av att ha köpt en plusbiljett försvinner lite när avgången blir så sen. Känner dock att det förmodligen inte är någon grund för claim. Möjligen klagomål, om man orkar. Crew gjorde ändå ett hyggligt jobb trots förseningen. Det är ju ingen som tycker att försening är kul, CC inkluderat.
 
Tack för bra återkoppling från flera av er. Jag ska fylla i formuläret idag. Antar att mina medpassagerare måste gå in var och en för sig och fylla i?

400 euro är en bra ersättning, ingen tvekan om det. Vill inte vara girig, frågan om separat claim till SAS var mer i hopp om att få lite extrapoäng som plåster på såren. Jag tycker det finns en parameter som gör det hela lite krångligt. När jag bokade plusbiljetter åt oss så var det med baktanken att efter en bättre helg kunna luta sig tillbaka på första raden, få något ätbart, klippa några pilsner och lite tilltugg, snacka lite skit och sedan vila någon timme eller så. Men när planet avgår klockan 2 på natten så faller hela den biten, man är ju inte sugen på någonting, bara sova (vilket inte går). Så värdet av att ha köpt en plusbiljett försvinner lite när avgången blir så sen. Känner dock att det förmodligen inte är någon grund för claim. Möjligen klagomål, om man orkar. Crew gjorde ändå ett hyggligt jobb trots förseningen. Det är ju ingen som tycker att försening är kul, CC inkluderat.
Du kan göra för alla via formuläret på hemsidan.

Jag är enig i att du ska söka kompensation för den uteblivna serveringen. Du har betalat premiumpris bl.a. för servering. SAS har orsakat förseningen och därmed sett till att servering utgår. SAS ska kompensera på lämpligt sätt. Simple as that.
 
Du kan göra för alla via formuläret på hemsidan.

Jag är enig i att du ska söka kompensation för den uteblivna serveringen. Du har betalat premiumpris bl.a. för servering. SAS har orsakat förseningen och därmed sett till att servering utgår. SAS ska kompensera på lämpligt sätt. Simple as that.
Frågan är väl om serveringen hade skett ifall någon velat ha den eller inte? Det är svårt att veta här, men jag tolkar det som att SAS gjorde ett val att släcka ner kabinen och låta folk vila snarare än att dra igång full servering. Om någon hade frågat efter det så hade man säkert fått servering.

Att förutsättningarna ändrats, dvs att tiden för flighten nu gör att man troligen hellre vill sova än äta, är ju något som 261/2004-kompensationen är till för.

Säger inte att det är fel att begära kompensation för det, men jag tycker inte det är självklart att man har rätt till det. Jag hade resonerat som så att ifall jag varit hungrig, bett om mat och blivit nekad så hade det varit solklart att jag skulle ha ersättning. Hade jag däremot satt mig i stolen, somnat och sovit hela flighten så hade jag inte haft något att klaga på.
 
Frågan är väl om serveringen hade skett ifall någon velat ha den eller inte? Det är svårt att veta här, men jag tolkar det som att SAS gjorde ett val att släcka ner kabinen och låta folk vila snarare än att dra igång full servering. Om någon hade frågat efter det så hade man säkert fått servering.

Att förutsättningarna ändrats, dvs att tiden för flighten nu gör att man troligen hellre vill sova än äta, är ju något som 261/2004-kompensationen är till för.

Säger inte att det är fel att begära kompensation för det, men jag tycker inte det är självklart att man har rätt till det. Jag hade resonerat som så att ifall jag varit hungrig, bett om mat och blivit nekad så hade det varit solklart att jag skulle ha ersättning. Hade jag däremot satt mig i stolen, somnat och sovit hela flighten så hade jag inte haft något att klaga på.
Har budskap om att passagerarna får servering om de vill förmedlats är det givetvis ingen grund för kompensation. Då är det precis som alla andra normala flighter - ingen tvingar mig att äta ombord på SAS.
 
Kan faktiskt tycka att det är i sin ordning att man inte serverar fullt ut under en nattflygning, som det senaste fallet i praktiken innebar, inom Europa. Ut med maten och sedan släcka. Hade personligen velat sova istället för att dricka. Speciellt om jag skulle jobba dagen efter.
 
Har budskap om att passagerarna får servering om de vill förmedlats är det givetvis ingen grund för kompensation. Då är det precis som alla andra normala flighter - ingen tvingar mig att äta ombord på SAS.
Fast man får ofta lite förvånade blickar om man tackar nej till maten. ;)
 
Toppen