Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Agö

Medlem
Var bokad på SK596 från KEF till CPH 25/11, inställd. Claimade enligt reglerna och SAS nekar mig med följande förklaring:

"The reason for the cancelation was due to lack of crew as a direct consequence of a lightning strike on an earlier flight, and flight safety is always, and will always be, our first priority.

Delays due to weather related circumstances are consided 'extra ordinary cirtumstances' and therefore I am not able to compensate you..."

Hur är det med "lack of crew" och väderförhållanden som påverkat tidigare flighter?
LexÄngelholm, sammanfattad i detta inlägg.

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | Sida 271 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Snacka med @Anders Östling , han fick rätt till slut.
 

gjohansson

Medlem
SK1527 inställd 27/11 med planerad avgång 19:40.
Ombokad till SK533 27/11 med planerad avgång 18:15 (dock försenad till 19:10).

Har jag ett case?
Det tycker jag. Det står ju enligt följande i ”reglerna” så det är väl lite tolkning men jag hade absolut kört på att schemaläggningen var mer än 1 timme innan.

the airline notifies the passengers less than one week prior to departure, and re-routes passengers so that they can:
- depart no more than one hour earlier than scheduled, and
- arrive no more than two hours later than scheduled
 

Abbs

Medlem
Solklart tycker jag.
Det tycker jag. Det står ju enligt följande i ”reglerna” så det är väl lite tolkning men jag hade absolut kört på att schemaläggningen var mer än 1 timme innan.

the airline notifies the passengers less than one week prior to departure, and re-routes passengers so that they can:
- depart no more than one hour earlier than scheduled, and
- arrive no more than two hours later than scheduled
Perfekt. Kan jag claima även för mina medresenärer, eller bör vi alla skicka in separata claims (3 resenärer totalt, jag som köpt biljetterna)?
 

Wannabee

Ny medlem
Hej!
Vi skulle åkt till Krabi idag 13:50, från Landvetter via Frankfurt & Bangkok. Tyvärr har Lufthansa ställt in flighten till Frankfurt (som vi var incheckade på) och meddelade oss vid 21-tiden i går. De har nu bokat om oss till tisdag istället, vilket innebär en försening på ca 36 timmar för oss.
Jag har inte fått svar på varför de ställt in, men ngn sa 'det snöar i Frankfurt' och de har tydligen ställt in fler avgångar idag.

Har jag ett case?
 

Agö

Medlem
Hej!
Vi skulle åkt till Krabi idag 13:50, från Landvetter via Frankfurt & Bangkok. Tyvärr har Lufthansa ställt in flighten till Frankfurt (som vi var incheckade på) och meddelade oss vid 21-tiden i går. De har nu bokat om oss till tisdag istället, vilket innebär en försening på ca 36 timmar för oss.
Jag har inte fått svar på varför de ställt in, men ngn sa 'det snöar i Frankfurt' och de har tydligen ställt in fler avgångar idag.

Har jag ett case?
Även om det snöar i Frankfurt ska Lufthansa boka om till ett vettigare alternativ än tisdag. Finns ju hur många flighter som helst till Bangkok från t ex Stockholm, Köpenhamn, Oslo, London m fl flygplatser som Thai eller andra bolag flyger ifrån.
 

Wannabee

Ny medlem
De hävdar att det är den första tillgängliga flighten som finns. Pratade i ca 40 min med Lufthansas kundservice i Tyskland tidigare idag.
 

Agö

Medlem
De hävdar att det är den första tillgängliga flighten som finns. Pratade i ca 40 min med Lufthansas kundservice i Tyskland tidigare idag.
Använd en vanlig sökmotor själv och ring upp Lufthansa. Be dem boka in dig. Nu vet jag inte hur många ni är eller vilken klass ni åker i men det kan du ju lätt fylla i själv. Finns t ex fyra platser i ekonomi med SAS och Thai via Köpenhamn imorgon.
 

mha321

Medlem
De hävdar att det är den första tillgängliga flighten som finns. Pratade i ca 40 min med Lufthansas kundservice i Tyskland tidigare idag.
Om de generellt hävdar det, så är det ju enkelt att motbevisa med t.ex. Google Flights. Det kanske inte finsn något på Lufthansas egna kärror, men det beror ju på att de ställt in den. Verkar ju finnas platser med Turkish, med Thai via ARN, CPH eller ZRH redan idag.
 
Toppen