Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

ekf

Medlem
Var det inte nån som skrev om att har det lyft så räknas det inte som inställt?
Jo, det var det. Dock så är en tillräckligt lång försening att se som inställt flyg, vad gäller förseningsersättning enligt EU-reglerna.. men som sagt så var det väder som är orsaken här, så det blir inga pengar i alla fall...
 

Von Wiffen

Medlem
Halloj.

Hade en resa till Malta från Arlanda i September. Vi blev försenade redan från Arlanda pga passagerare som inte dök upp i gaten och deras baggage tog tid att lasta av. Missade anslutningen i Frankfurt och blev således mer än 4 timmar sena till Malta.

Skickade claim till Lufthansa för över 2 månader sedan och fick svar nu.
De hävdar att det beror på tredje part och ingen ersättning ska betalas ut.

Vad ni eminenta medlemmar om det?
Personligen låter det lite mysko, men jag kan ju ha fel
 
Halloj.

Hade en resa till Malta från Arlanda i September. Vi blev försenade redan från Arlanda pga passagerare som inte dök upp i gaten och deras baggage tog tid att lasta av. Missade anslutningen i Frankfurt och blev således mer än 4 timmar sena till Malta.

Skickade claim till Lufthansa för över 2 månader sedan och fick svar nu.
De hävdar att det beror på tredje part och ingen ersättning ska betalas ut.

Vad ni eminenta medlemmar om det?
Personligen låter det lite mysko, men jag kan ju ha fel
Jag kan inte se hur detta skulle kunna vara extraordinära omständigheter. På dem igen!
 

Von Wiffen

Medlem
Precis. Det är vad jag skulle kalla:

"an event inherent in the normal exercise of the activity of the air carrier"
Får man fråga hur det är bäst att fortsätta?
Är det att svara på mailet och hänvisa igen till regelverket samt lägga till att det är "an event inherent in the normal exercise of the activity of the air carrier"?
Ska man hota med ARN?

Eller är det bäst att ringa och försöka prata med någon?
 

Agö

Medlem
Får man fråga hur det är bäst att fortsätta?
Är det att svara på mailet och hänvisa igen till regelverket samt lägga till att det är "an event inherent in the normal exercise of the activity of the air carrier"?
Ska man hota med ARN?

Eller är det bäst att ringa och försöka prata med någon?
Skriv tillbaka. Säger de därefter att de anser att ärendet är avslutat för deras del har du förstås möjligheten att gå till ARN/allmän domstol, eller skicka ärendet till en indrivningstjänst om du inte själv orkar/kan/vill syssla med det.
 

Abbs

Medlem
SK1527 inställd 27/11 med planerad avgång 19:40.
Ombokad till SK533 27/11 med planerad avgång 18:15 (dock försenad till 19:10).

Har jag ett case?
 

gunry

Medlem
Var bokad på SK596 från KEF till CPH 25/11, inställd. Claimade enligt reglerna och SAS nekar mig med följande förklaring:

"The reason for the cancelation was due to lack of crew as a direct consequence of a lightning strike on an earlier flight, and flight safety is always, and will always be, our first priority.

Delays due to weather related circumstances are consided 'extra ordinary cirtumstances' and therefore I am not able to compensate you..."

Hur är det med "lack of crew" och väderförhållanden som påverkat tidigare flighter?
 
Toppen