Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Har inte litet ärende med KLM. Dom hävdar att jag inte är berättigad till ersättning för att förseningen berodde på att "a result of air traffic control congestion, this meant that there was not a gate available for your aircraft". Nu är det i verkligheten helt felaktigt, det var inte alls då det var vilket jag nu påpekade, men jag undar om deras "påhittade" orsak egentligen är undantaget i EU-reglerna? Mitt case i övrigt är ointressant, jag vill bara veta vad som gäller när det inte finns tillräckligt med gater. Tack :)

Det här är lurigt. Det första som jag behöver förstå för att bilda mig en åsikt i frågan är om bristen på gater var för inkommande flight eller om det var en flight du satt ombord på som stod och väntade på en gate. Det spelar roll för svaret.

Det här är lurigt. Det första som jag behöver förstå för att bilda mig en åsikt i frågan är om bristen på gater var för inkommande flight eller om det var en flight du satt ombord på som stod och väntade på en gate. Det spelar roll för svaret.
Det var inget av fallen, de måste ha kollat fel i historiken nånstans eller bara hittat på orsak. Planet var sent iväg pga sent inkommande flyg.

Sitter på Arlanda och får veta att mitt 14.50 till Ängelholm är inställt pga teknik. Ombokad till Malmö 16.25. Kommer att behöva åka mellan Sturup och Ängelholm med taxi. Planerat ETA 15.50 blir nu ca 18.45, inkl taxi. Vad gäller? Räknas även transfer från MMX till AGH in i förseningen?

Sitter på Arlanda och får veta att mitt 14.50 till Ängelholm är inställt pga teknik. Ombokad till Malmö 16.25. Kommer att behöva åka mellan Sturup och Ängelholm med taxi. Planerat ETA 15.50 blir nu ca 18.45, inkl taxi. Vad gäller? Räknas även transfer från MMX till AGH in i förseningen?
Det borde det göra i och med att det är din destination

Ja, som palmen skrev är det tiden du blir försenad till din slutdestination (Ängleholm i detta fall) som räknas.

Lämnar man det så öppet så får man förutsätta att du tar det transportmedel som är mest tidseffektivt för att komma till din slutdestination. (Luftfarkoster undantagna)

Toppen