Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

agehall

Medlem
Du behöver nog inte läsa hela tråden, men att läsa ett par sidor i början, mitten och slutet av en lång tråd är ofta bra för att undvika att ställa om samma fråga som redan besvarats flera gånger.

Rent krasst, kontakta SAS via hemsidan och begär €600 i ersättning i enlighet med EU261/2004. Håll det kort och koncist (tre-fyra meningar räcker) och sedan är det bara att vänta.
 

Layzedad

Medlem
Hej. Finns det någon mall för hur man ska skriva ett sånt här mail till sas?

Jag sitter i Chicago och väntar på SK946 (flight som blev inställd pga kaffemaskinen som krånglade på inkommnde flight, vilket gjorde att de fick landa på Grönland)
jag fick ingen information om att flyget var inställt innan jag anlände till ORD.
Fick hotelvoucher och lite matpengar ($30).
Samt en ny utresetid 18,5 timmar efter planerad flight.

Jag är inte så van som resenär, och inte jättesugen på att läsa igenom denna tråds 147 sidor.
Hur ska jag gå till väga?
Jag använder följande
Du går in på https://www.sas.se/customer-relations/feedback-form/?wt.ac=kontakt_form_care

Efter att ha fyllt i allt så skriver du

Jag begär ersättning enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 261/2004 av den 11 februari 2004 då min flight FROM – TO den datum med bokningsnummer XXXXXX och ticket no 117-XXXXXXXXXX blev inställt och jag därmed nådde min slutdestination Destination XX timmar försenad.

Jag vill också ha ersättning för mina faktiska kostnader XXX SEK enligt bifogade kvitton (typ om du bara får en middag för 100 sek eller nått)

Ersättningen önskas insatt på mitt konto xxxxx i XXX-banken

Med vänlig hälsning...

Glöm inte att spara och scanna/bifoga all dokumentation som boardingkort eller kvitton
 
Last edited:
Du behöver nog inte läsa hela tråden, men att läsa ett par sidor i början, mitten och slutet av en lång tråd är ofta bra för att undvika att ställa om samma fråga som redan besvarats flera gånger.

Rent krasst, kontakta SAS via hemsidan och begär €600 i ersättning i enlighet med EU261/2004. Håll det kort och koncist (tre-fyra meningar räcker) och sedan är det bara att vänta.

Jag använder följande
Du går in på https://www.sas.se/customer-relations/feedback-form/?wt.ac=kontakt_form_care

Efter att ha fyllt i allt så skriver du

Jag begär ersättning enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 261/2004 av den 11 februari 2004 då min flight FROM – TO den datum med bokningsnummer XXXXXX och ticket no 117-XXXXXXXXXX blev inställt och jag därmed nådde min slutdestination Destination XX timmar försenad.

Jag vill också ha ersättning för mina faktiska kostnader XXX SEK enligt bifogade kvitton (typ om du bara får en middag för 100 sek eller nått)

Ersättningen önskas insatt på mitt konto xxxxx i XXX-banken

Med vänlig hälsning...

Glöm inte att spara och scanna/bifoga all dokumentation som boardingkort eller kvitton

Tack så jättemycket för svar.

Jag checkad in på telefonen, och fick aldrig ut något boardingkort. Så när jag kom till ORD så kunde jag inte få ut något. Utan den var ju redan inställd.

Var detta dumt av mig?
 

Layzedad

Medlem
En fråga till expertisen,
Skulle flyga SK169 Arlanda - Landvetter igår med avgång 18.45 och ankomst i Göteborg 19.45. Denna flygning blev inställd en timme innan avgång, enligt SAS personal i incheckning p.g.a att den crew som skulle flugit fastnade med ett trasigt plan någon annan stans.
Istället blev jag ombokad till SK171 med beräknad ankomst 21.45 men faktisk ankomst 21.55 enligt Swedavia.
Om jag tolkar 261/2004 rätt så borde detta berättiga till 250€ i ersättning. Har jag rätt i detta?
Idag kom besked om ersättning 250€, tack för det :)
 

Layzedad

Medlem
Tack så jättemycket för svar.

Jag checkad in på telefonen, och fick aldrig ut något boardingkort. Så när jag kom till ORD så kunde jag inte få ut något. Utan den var ju redan inställd.

Var detta dumt av mig?
Det är alltid bra att ha ett boardingkort på papper om det blir några problem, tror att det är fler än jag som oftast ber om ett på flygplatsen även när vi checkat in online. Går ju att ta en skärmdump på det i mobilen i värsta fall. Du ska egentligen inte behöva det men jag har märkt att flygbolagen är snabba på att kräva att man visar en kopia om det är så att man t.ex begär ersättning enligt 261/2004. Om det ifrågasätts att du inte har nått så stå på dig bara och beskriv varför.
Edit: När det är så att det blir inställt innan du kommer till flygplatsen så skulle jag skicka boardingkort för den flight du faktiskt kom med på och eventuella dokument som styrker den ordinarie avgången
 
Nu när jag äntligen har kommit hem från Chicago, Ca 18 timmar försenade. Så har jag inget baggage, samt gjort utlägg för att ringa till deras kundtjänst och få reda på något om flyget.

Nu funderar jag på om jag ska lägga ut alla önskemål jag har på dem på en och samma gång. eller dela upp det i olika claims.
Jag har läst lite här i denna tråden och det verkar som det är att skriva allt i samma är vägen att gå.

Det jag ska Begära ersättning för är
Förseningen, telefonutlägg och försenat baggage.

Hur skulle ni gå till väga?
 

seat56f

Medlem
Allt i samma, iallafall om du inte är i akut behov av att få utlägg ersatta. Trots allt kommer du att ha att göra så länge inte allt är avklarat, och risken att minst ett nekas/drar ut på tiden/strular på annat sätt är ju större om du ger dem flera chanser, så att säga. :)

Försenat bagage på hemresa brukar väl f.ö. varken reseförsäkring eller flygbolag ersätta i någon större utsträckning? Däremot ska det ju bli hemtransporterat åt dig!
 

Layzedad

Medlem
Nu när jag äntligen har kommit hem från Chicago, Ca 18 timmar försenade. Så har jag inget baggage, samt gjort utlägg för att ringa till deras kundtjänst och få reda på något om flyget.

Nu funderar jag på om jag ska lägga ut alla önskemål jag har på dem på en och samma gång. eller dela upp det i olika claims.
Jag har läst lite här i denna tråden och det verkar som det är att skriva allt i samma är vägen att gå.

Det jag ska Begära ersättning för är
Förseningen, telefonutlägg och försenat baggage.

Hur skulle ni gå till väga?
Försenat bagage kan man mig veterligen aldrig få ersättning från flygbolagen för mer än ren goodwill. Det kan ju vara värt att nämna men jag skulle inte förvänta mig ersättning för det.
Telefonutlägg borde däremot ingå i faktiska utlägg som jag skulle claima.
 

agehall

Medlem
Du kan klumpa ihop förening och telefonutläggen, för de hör båda till EU261/2004.

Men hur hade du tänkt få ersättning för försenat bagage? SAS kommer med största sannolikhet inte ersätta dig för att bagaget blir försenat på hemresan och jag misstänker att du inte heller har någon reseförsäkring som täcker detta.
 
Toppen