Nix, och här är skälet till det (fetat och understruket). Nyckelordet är "before". Lagstiftaren har tänkt till här.
Jag tolkar bestämmelsen efter ordalydelsen, dvs. avresa högst en timme före den tidtabellsenliga avgången. Det har ju inte skett här (eftersom han avrest efter tidtabellsenlig avgång). Däremot är det andra kumulativa kriteriet uppfyllt, dvs. att han nått sin slutliga bestämmelseort senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden.Du får ursäkta, men jag är lite trög just nu.
@henke12 skulle ju åka ungefär en timme efter ursprunglig avgångstid och kommer fram mindre än 2h efter tänkt ankomsttid. Därmed tycker jag att hans omrouting uppfyller båda kraven för att ingen ersättning ska betalas - dvs han åker inte mer än 1h före tänkt avgångstid och kommer fram mindre än 2h försenad.
Jag tolkar bestämmelsen efter ordalydelsen, dvs. avresa högst en timme före den tidtabellsenliga avgången. Det har ju inte skett här (eftersom han avrest efter tidtabellsenlig avgång). Däremot är det andra kumulativa kriteriet uppfyllt, dvs. att han nått sin slutliga bestämmelseort senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden.
Time will tell.
Ja, och vi ska ju vara medvetna om att den delen av 5.1.C.III är avsedd att skydda dig så att du inte erbjuds ombokning en dag före ursprunglig avresa, dvs. att flygbolaget ska hålla sig inom ett rimligt tidsspann.
Jag tolkar bestämmelsen efter ordalydelsen, dvs. avresa högst en timme före den tidtabellsenliga avgången. Det har ju inte skett här (eftersom han avrest efter tidtabellsenlig avgång). Däremot är det andra kumulativa kriteriet uppfyllt, dvs. att han nått sin slutliga bestämmelseort senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden.
Time will tell.
Haha, jag är bara skolad till att hitta det som passar i den aktuella situationen (och vid riskbedömningen, ta höjd för ev. fallgropar). Hade jag företrätt ett flygbolag hade jag vänt på detta och sagt att det förstås inte är så det ska tolkas utan att det ska tolkas som du skriver. Men det är inte vad lagtexten, sett till sin ordalydelse, säger.Ahhh, jag ser hur du resonerar. Avgång inom 1h före tänkt avgångstid = uppfyller kravet, men avgång 1 minut efter gör det inte. Du är ju skolad i detta, så jag skulle tro att du har rätt. Man ska inte alltid tänka på och läsa saker som en ingenjör, framförallt inte när det är lagtexter vi pratar om...