Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Men @Agö, undantar inte Artikel 5 1.C.III flygbolagen helt från att betala kompensation i det fall som @henke12 beskriver?
Nix, och här är skälet till det (fetat och understruket). Nyckelordet är "before". Lagstiftaren har tänkt till här.

"they are informed of the cancellation less than seven days before the scheduled time of departure and are offered re-routing, allowing them to depart no more than one hour before the scheduled time of departure and to reach their final destination less than two hours after the scheduled time of arrival."

Du får ursäkta, men jag är lite trög just nu.

@henke12 skulle ju åka ungefär en timme efter ursprunglig avgångstid och kommer fram mindre än 2h efter tänkt ankomsttid. Därmed tycker jag att hans omrouting uppfyller båda kraven för att ingen ersättning ska betalas - dvs han åker inte mer än 1h före tänkt avgångstid och kommer fram mindre än 2h försenad.

Du får ursäkta, men jag är lite trög just nu.

@henke12 skulle ju åka ungefär en timme efter ursprunglig avgångstid och kommer fram mindre än 2h efter tänkt ankomsttid. Därmed tycker jag att hans omrouting uppfyller båda kraven för att ingen ersättning ska betalas - dvs han åker inte mer än 1h före tänkt avgångstid och kommer fram mindre än 2h försenad.
Jag tolkar bestämmelsen efter ordalydelsen, dvs. avresa högst en timme före den tidtabellsenliga avgången. Det har ju inte skett här (eftersom han avrest efter tidtabellsenlig avgång). Däremot är det andra kumulativa kriteriet uppfyllt, dvs. att han nått sin slutliga bestämmelseort senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden.

Time will tell.

Jag tolkar bestämmelsen efter ordalydelsen, dvs. avresa högst en timme före den tidtabellsenliga avgången. Det har ju inte skett här (eftersom han avrest efter tidtabellsenlig avgång). Däremot är det andra kumulativa kriteriet uppfyllt, dvs. att han nått sin slutliga bestämmelseort senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden.

Time will tell.

Luddig gråzon detta!
@agehall

Som Agö säger, time will tell!
Jag åkte ju som sagt _efter_ :)

Time will tell.

Ahhh, jag ser hur du resonerar. Avgång inom 1h före tänkt avgångstid = uppfyller kravet, men avgång 1 minut efter gör det inte. Du är ju skolad i detta, så jag skulle tro att du har rätt. Man ska inte alltid tänka på och läsa saker som en ingenjör, framförallt inte när det är lagtexter vi pratar om...

Ahhh, jag ser hur du resonerar. Avgång inom 1h före tänkt avgångstid = uppfyller kravet, men avgång 1 minut efter gör det inte. Du är ju skolad i detta, så jag skulle tro att du har rätt. Man ska inte alltid tänka på och läsa saker som en ingenjör, framförallt inte när det är lagtexter vi pratar om...
Haha, jag är bara skolad till att hitta det som passar i den aktuella situationen (och vid riskbedömningen, ta höjd för ev. fallgropar). Hade jag företrätt ett flygbolag hade jag vänt på detta och sagt att det förstås inte är så det ska tolkas utan att det ska tolkas som du skriver. Men det är inte vad lagtexten, sett till sin ordalydelse, säger.

Hej. Finns det någon mall för hur man ska skriva ett sånt här mail till sas?

Jag sitter i Chicago och väntar på SK946 (flight som blev inställd pga kaffemaskinen som krånglade på inkommnde flight, vilket gjorde att de fick landa på Grönland)
jag fick ingen information om att flyget var inställt innan jag anlände till ORD.
Fick hotelvoucher och lite matpengar ($30).
Samt en ny utresetid 18,5 timmar efter planerad flight.

Jag är inte så van som resenär, och inte jättesugen på att läsa igenom denna tråds 147 sidor.
Hur ska jag gå till väga?

Toppen