Hej, hitta detta eminenta forum idag och har precis registrerat mig som medlem.
Som ni kan gissa så sitter jag i en tvist och önskar era åsikter i frågan.
Vi skulle flyga via Ving (Thomas Cook airlines) till Kreta den 10 september. Från början var det sagt att det skulle vara upp till 3 timmar försenat. Men slutade med en försening på 14 timmar och 45 minuter.
Direkt när vi kom hem skickade jag in ersättningskrav med hänvisning till 261/2004 på 400 euro per person.
idag fick jag svaret, vilket inte helt otippat var nekande. Jag har mailat tillbaka och begärt en exakt beskrivning om vad som var fel och vad de gjort för att förhindra detta. Även hänvisat till att tekniska problem per automatik inte innefattas i extraordinära händelser som behövs för att kunna neka konsumenten ersättning.
Följande svar fick jag alltså idag. De hänvisar till ett fel i instrumentpanelen och beskriver det som en "teknisk orsak" som inte gick att reparera.
Vad jag läst mig till så sitter jag på ett solklart fall att driva vidare på, men är det något jag missar? Tacksam för alla upplysande svar
Tack på förhand!
mvh
Magnus
Hej Magnus
Tack för ert mail.
Vi vill först och främst beklaga förseningen som uppstod på er utresa. Vi har full förståelse för att detta inte var den start som ni hade önskat på er semester. DK171 den 10 september 2015 blev försenad totalt 14 timmar och 45 minuter och det ber vi verkligen om ursäkt för.
Hos Thomas Cook Airlines Scandinavia gör vi allt vi kan för att undvika förseningar. Det är mycket viktigt för oss att kunna flyga på tid så att vi kan säkra en optimal flygresa för våra passagerare. Men vi prioriterar säkerheten allra mest. Flygsäkerheten går före allt och vi skulle aldrig utsätta våra passagerare eller besättning för någon fara.
Thomas Cook Airlines Scandinavia följer alltid Myndigheternas och AIRBUS krav gällande service och underhåll av flygen. Trots detta så uppstod det ett fel i instrumentpanelen. Flyget fick flygförbud intill felet var reparerat.
För att minimera förseningen för samtliga inblandade valde Thomas Cook att hyra in två ersättningsflyg. DK171 ersattes med ett flyg från Italien, Neos Boeing 737-400.
Lagstiftning vid förseningar:Som ni säkert redan vet så har Europaparlamentet utarbetat en förordning (en EU lag) som skall skydda passagerarna mot förseningar, den kallas för EU261/2004. Europaparlamentets ändamål med förordningen är att undgå att flygbolaget eventuellt medvetet spekulerar i att försena sina flyg av kommersiella grunder.
Dock kan inte alla flygförseningar undgås. Till exempel kan ett plötsligt uppstått tekniskt fel på flyget eller vädermässiga orsaker utgöra en säkerhetsrisk, så att flygsällskapet är tvungna att prioritera flygsäkerheten högre än risken för en försening.
Europaparlamentet har därför tagit detta i betraktning i förordningens artikel 14. I artikel 14 står det att flygsällskapet inte är förpliktigade till att kompensera passagerare, om förseningen orsakades av omständigheter som man inte hade kunnat undvikas. Flygsällskapet skall dock kunna bevisa att alla rimliga och nödvändiga åtgärder har tagits för att undgå förseningen.
Angående er fråga kring kompensation enligt EU261/2004: Förseningen på ert flygnummer DK171 till Kreta orsakades av en teknisk orsak som dessvärre hade kunnat utgöra en säkerhets risk. Förseningen kunde därför inte ha undvikits även om alla rimliga åtgärder tagits. Det är därför som Thomas Cook Airlines Scandinavia anser att vi inte är förpliktigade till att utbetala kompensation vid denna försening.
I de tillfälle ni inte är eniga i vårt svar, gäller följande:Europaparlamentet har valt en instans i varje EU-land, där passagerarna kan vända sig med sitt ärende, om flygsällskapet och passagerare inte är eniga i om det skall utbetalas kompensation för förseningen i förhållande till EU 261/2004. I enlighet med EU-lagstiftningen och rättpraxis har National Enforcements Bodies (NEB) en betydande roll i förbindelse med hantering och bedömning av enskilda ärenden om flygförseningar. I Sverige är det Allmänna Reklamations Nämnden (ARN) som är vald till att bedöma ett sådant ärende. Det är därefter flygsällskapets plikt att kunna dokumentera till ARN att flygsällskapet har gjort det som krävs gör att kunna undvika en försening – i detta tillfälle genom att sända in dokumentation kring den tekniska orsaken. ARN kommer därefter uttala sig med sin rekommendation.
Hos Thomas Cook Airlines Scandinavia gör vi som sagt allt vi kan för att flyga på tid – dock går vi aldrig på kompromiss med flygsäkerheten. Vi hoppas att vi med detta mail har gett er svar på era frågor och samtidigt informerat om vilka regler som gäller vid flygförseningar.
Har ni haft extra utgifter i samband med förseningen så ska ni ta kontakt med kundservice@ving.se för eventuell kompensation.
Ni ska redan via Ving ha fått ersättning för maten på er utresa samt en dagandel av resans grundpris på grund av förseningen till ert resmål. Ni är välkomna att kontakta oss igen om ni har några frågor.
Vi beklagar än en gång förseningen men vi hoppas att ni hade en fin semester på Kreta och att ni har många fina minnen med er hem igen.
Med vänlig hälsning
Thomas Cook Airlines Scandinavia
Kundservice