Senaste nytt

Qatar Airways - ett bolag man borde bojkotta?!

Då måste jag fråga, varför jobbar hon kvar på QR? Vad tjänar en flygvärdinna på QR (på ett ungefär)? Jag antar att fråga nummer två är svaret på fråga nummer ett, hade dock varit intressant att få en siffra på det.

Jag vet inte vad hon tjänar och vill inte heller fråga, det är en privatsak. Hans fästmö är inte från ett nordiskt land. Om jag förstått min vän riktigt så ser hon det lite som ett "äventyr", som några påpekat, och inte som ett långsiktigt arbete.

Jag är personligen kluven till detta, människosynen är tämligen bedrövlig där det verkar göras skillnad på folk och folk. Väldigt dåligt.

Dock, gillar man inte bemötandet redan på intervjunivå så står det var och en fritt att tacka nej till ett jobb. Arbetsvillkoren bör ju vara ganska tydligt formulerade i ett anställningskontrakt, främst så att de anställda ska kunna fixa naglarna eller vad det nu är. Då kan man ju redan initialt bestämma sig för om man vill ha en sån kontrollerande arbetsgivare eller inte. Att tro att "det blir nog bättre sen" är väldigt naivt.
Hela grejen med beslagtagna tillgångar och att ej få tillstånd att resa in i landet igen känns ju fullkomligt galet. Som sagt, jag är kluven. Qatars inställning till Nepaleser osv vet man ju är dålig, skamligt dålig, men jag tror inte att en bojkott av landets flygbolag leder någon vart tyvärr.

Lite OT men jag vill kommentera om andra aspekter.

Jag har varken bekanta eller vän som jobbar på Singapore Airlines men jag kan tänka mig att arbetsvillkor där är också millimeterstyrd på olika sätt. I dokumentär om Singapore Girls berättade de instruktörerna att det fanns olika regler gällande levnadsätt, kläder, hårstil osv.

Sedan Singapore som land tror jag att man kommer att förlora CPF (Central Provident Fund. En form av tvingad sparande för pension&sjukvård osv) ifall man blir utvisad från Singapore.
Så det är inte bara Gulfstater eller muslimiska länder som har "icke humana" regler. Beroende på hur man ser det.

Jag vet inte hur man ser Singapore från svenskarnas ögon, men i Japan kallar vi dem North Korea Light.

Jag har tänkt på Singapore och deras flygbolag under hela tråden här, men inte velat ta upp det för att tråden inte ska glida iväg och för att jag vet för lite om bolaget. Men det du skriver stämmer överens med bilden jag har av landet och bolaget, och vad jag skrev om likriktning av personal som oroväckande tecken.

Jag blir inte jätteförvånad om det dyker upp någon skandal eller något reportage om villkoren hos dem, förr eller senare.

Dock ser jag inget som hindrar en bojkott av QR bara för att SQ kanske är lika illa. Jag inser också att man inte kan leva moraliskt oklanderligt, men lite är bättre än inget. Hackar man loss småsten från berget blir det mindre och mindre, och kan om man har tur rämna. Låter man bli, kommer berget garanterat ligga kvar där det ligger (ja det är allegoritimmen nu...)

Hela grejen med beslagtagna tillgångar och att ej få tillstånd att resa in i landet igen känns ju fullkomligt galet. Som sagt, jag är kluven. Qatars inställning till Nepaleser osv vet man ju är dålig, skamligt dålig, men jag tror inte att en bojkott av landets flygbolag leder någon vart tyvärr.

Säkert löser det ingenting på kort sikt iaf och ibland är ju valen begränsade. Handlar egentligen inte så mycket om flygbolaget i slutändan, huvudsaken är att man är medveten om vilken slags regim/människosyn man understödjer om man åker dit(och andra liknande länder) och detta oavsett vilket bolag man väljer att flyga med. I bland måste man åka men semestra kan man kanske försöka att göra på andra håll.

Det finns dock 2 sidor av det myntet för de som drabbas först av en bojkott är ju gästarbetarna som faktiskt är där frivilligt osv. Vad onödigt jobbigt det blir med med nyanser, mycket lättare att se allting svart och vit.

Nu är jag tyvärr notoriskt otrogen mot mitt samvete så bli inte förvånad om jag dyker upp på en Qatarflight, men jag kommer iaf att skämmas lite... kanske eller är det så att jag gör gästarbetarna en tjänst?

Det vi gör bra här är att uppmärksamma ett problem och det kan göra en del skillnad i slutändan tror jag i min enfald.

Det är lätt att förfasa sig över villkoren som beskrivs över flygvärdinnor hos Qatar, men de har en rejäl lön, gratis boende, får mycket erfarenhet etc. Arbetar man i en annan kultur är det också andra villkor som man får acceptera, utan att de är särskilt radikala. Jämför med USA tex. Att inte ha nattgäst av motsatt kön är standard i många amerikanska familjer, bor du hos dina föräldrar eller på en del studenthem är det förbjudet. På många studenthem i Sverige kollas att korridorerna är iordning, och personalen går utan förvarning in på studentrummen för att "fixa något". Blir du gravid kan du i de flesta länder, såsom Schweiz, Tyskland, USA, räkna med att du blir av med jobbet. Sverige har som standard provanställning, eller ännu värre, vikariat på vikariat för någon icke-namngiven person, och du kan bli av med jobbet på studs, eller ej förlängt vikariat, utan att arbetsgivaren ger någon motivering. Att då med endast gymnasieutbildning och noll erfarenhet lyfta upp till 25.000 kr skattefritt och fri bostad och mat är ju bra.

Jämför med högstatusyrket läkare i Sverige. En nyexad vikarierande underläkare sliter i Sverige med samma lön men detta före skatt, före bostadskostnad och mat, och efter snart sex års utbildning med studielån på flera hundratusentals kronor. Hon har oregelbundna arbetstider, mest helger, kvällar och nätter, där hon kan blir inringd utan att egentligen ha möjlighet att säga nej. Kommer hon med minsta kritik så är det adjöss till framtida jobb. Detta parat med ansvar för akut svårt sjuka människor med stor risk att offentligen bli uthängd genom anmälning.

Var och en ska ju självklart göra det han eller hon har möjlighet till och anser vara rätt. Bojkotta Qatar Airways om du inte tycker att de har rätt villkor. Själv ser jag inte anledning till detta, men det är min åsikt. Inte för att andra har det ännu värre, utan för att jag ser det som en frivillig, högt betald, "värnplikt" in i flygvärdinneyrket.

Nu är ju USA ett stort land och jag ska inte påstå att jag vet hur det fungerar överallt men i Texas skulle den som fick sparken pga graviditet förmodligen aldrig behöva jobba nått mer :D

Har du något exempel gällande Tyskland? Jag har bott här i drygt 10 år nu men aldrig hört talas om något sådant.
Nu är ju USA ett stort land och jag ska inte påstå att jag vet hur det fungerar överallt men i Texas skulle den som fick sparken pga graviditet förmodligen aldrig behöva jobba nått mer :D
I varken Tyskland och USA får du sparken för att du är gravid, något jag inte heller påstått. Däremot är samhällssystemen uppbyggda kring att mamman är hemma med barnen tills de börjar skolan, så i praktiken blir hon av med jobbet. Barnomsorgen är inte lika utbyggd som i Finland, Sverige, Frankrike mfl samtidigt som lönerna är höga nog för den ena föräldern att försörja hela familjen.
Berätta mer om din erfarenhet kring detta, NyfikenGrau och Storsteffe, själv har jag bara jobbat i svenskbygderna i Minnesota och har svenska vänner som jobbat i Schweiz och Tyskland.

Berätta mer om din erfarenhet kring detta, NyfikenGrau och Storsteffe, själv har jag bara jobbat i svenskbygderna i Minnesota och har svenska vänner som jobbat i Schweiz och Tyskland.

Kanske fel tråd, men hur som helst är det förbjudet att avskeda gravida eller sådana som är "moderskapslediga". Jag förmodar att det är så även i Schweiz. Däremot har det hänt att man kickat folk som kommit tillbaka till jobbet efter 7 år hemma med barnet, det kanske inte är så uppseendeväckande...

Visst är det mer "gammaldags" än det är i Sverige, men det varierar stort regionalt mellan nord och syd, öst och väst, storstad och landsbygd hur föräldrarna väljer att dela upp det i Tyskland. Och det är framför allt inte något hot mot en kvinna som vill göra karriär att hon blir gravid, vill hon inte vara hemma så måste hon inte heller.

Jag tycker hur som helst exemplen du tar upp inte är så relevanta i jämförelse med villkoren på Qatar (aldrig varit med om att någon tagit sig in i studentrummen jag bott på, 25 000 kan man som jag tidigare nämnt tjäna i Sverige också på okvalificerade jobb, även om underläkare säkert är slitsamt och utsatt har du säkerligen ett starkare skydd av lagen än i Qatar, osv)

Toppen