Senaste nytt

Problem att få tid att förnya svenskt pass

ekf

Medlem
Idag fick jag sms om att mitt pass som jag ansökte om 15/7 fanns för avhämtning. Det har giltighetstid 5 år från 12 september. Det tog 2 månader prick, vilket är cirka en månad kortare än aviserat...
 
Idag fick jag sms om att mitt pass som jag ansökte om 15/7 fanns för avhämtning. Det har giltighetstid 5 år från 12 september. Det tog 2 månader prick, vilket är cirka en månad kortare än aviserat...
Fick du giltighet från nu?
Hämtade ut fyraåringens pass för två veckor sen. Ansökte om passet i juni och han fick giltighetstid till juni.
 

miamiflyer

Medlem
WTF?!
Då måste de ha ändrat något - igen. Jag har exakt samma erfarenhet som LasseFoppa. Giltighet satt från ansökan, inte tillverkningen.
Och som jag tidigare berättade fick jag giltighetstiden fr.o.m. 22/7 efter ansökan på 15/07. Jag tror att detta beror på att utlandssvenskarnas passansökan behandlas av en särskild avdelning efter man har varit på passexpeditionen. Intressant att ni som bor i Sverige får olika giltighetstider.
 

intuition

Medlem
En notis, som jag tror passar i den här tråden.

31/12 är sista dag för att få ett nationell id-kort till det rabatterade priset.
 

ekf

Medlem
Det är tydligen ganska många som fortfarande inte hämtat ut de pass som de beställt och betalat för... Säkert ingen som frekventerar BC, men det känns ju som ett onödigt slöseri att elda upp nytillverkade, oanvända pass trots massor med uppmaningar...

 

apknug

Medlem
Det är tydligen ganska många som fortfarande inte hämtat ut de pass som de beställt och betalat för... Säkert ingen som frekventerar BC, men det känns ju som ett onödigt slöseri att elda upp nytillverkade, oanvända pass trots massor med uppmaningar...

Visst, svenska pass är hett eftertraktade ute i världen och dessa kommer betinga ett betydande värde på "andrahandsmarknaden".
 
Last edited:

MrRob

Medlem
En datapunkt: hade tid för passfoto av dottern i måndags eftermiddag. Idag lite innan lunch plingade det till att passet är klart så runt 46 timmar mellan fotografering och att passet var klart för upphämtning.

Så har ni mindre än sex månaders giltighetstid på passet så är nu en bra tid att ansöka om ett nytt! (Gäller särskilt er som ska till Malaysia med familjen.. :D)
 
Toppen