Senaste nytt

Problem att få tid att förnya svenskt pass

En datapunkt: hade tid för passfoto av dottern i måndags eftermiddag. Idag lite innan lunch plingade det till att passet är klart så runt 46 timmar mellan fotografering och att passet var klart för upphämtning.

Så har ni mindre än sex månaders giltighetstid på passet så är nu en bra tid att ansöka om ett nytt! (Gäller särskilt er som ska till Malaysia med familjen.. :D)
Ingen nämnd och ingen glömd. :cool:
 

dino_81

Medlem
Datapunkt Stockholm Bergsgatan.

Fotografering för mig och sonen och ansökan om pass torsdag 26/1 13:10.

Passen klara för upphämtning idag fredag 27/1 16:17.

Drygt 27 timmar alltså. Måste väl ändå kvala in på pallplats?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

NotRyan

Medlem
Datapunkt Stockholm Bergsgatan.

Fotografering för mig och sonen och ansökan om pass torsdag 26/1 13:10.

Passen klara för upphämtning idag fredag 27/1 16:17.

Drygt 27 timmar alltså. Måste väl ändå kvala in på pallplats?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag tyckte att det gick fort för mig för en 10 år sedan när jag ansökte en måndag förmiddag och passet aviserades onsdag vid lunch, men det där måste vara rekord. Jag tar tillbaka allt om försämringar genom åren, nu måste de ha (panik-?)byggt kapacitet.

Det där är ungfär samma ledtid som när jag ansökte om Indiskt visa 2014, ansökan fredag lunch, hämtning måndag lunch.
 

Tomas E

Medlem
Några färska erfarenheter av leveranstider av pass?
Polisen är väl sedan flera månader tillbaka till normala leveranstider? De tycks ha tagit bort den tidigare sidan som angav leveranstider per vecka, och anger nu:

Ordinarie leveranstid för pass och nationellt id-kort är 6 arbetsdagar.

Sedan får vi se hur det ser ut i sommar, då det säkert kommer en ny "ansökningsrusch". :)
 

Hachans

Medlem
Polisen är väl sedan flera månader tillbaka till normala leveranstider? De tycks ha tagit bort den tidigare sidan som angav leveranstider per vecka, och anger nu:



Sedan får vi se hur det ser ut i sommar, då det säkert kommer en ny "ansökningsrusch". :)

Ja, precis. Det jag egentligen var nyfiken på är om det är lönt att söka och hoppas på en tidigare leveranstid, eller om det är sex dagar strikt som gäller.

Det kan ha kört ihop sig lite med en avresa på torsdag nästa vecka så tänkte om man ska strunta i det och köra loser-pass (provisoriskt) eller söka och hoppas på att allt kommer innan avresa.
 

Tomas E

Medlem
Ja, precis. Det jag egentligen var nyfiken på är om det är lönt att söka och hoppas på en tidigare leveranstid, eller om det är sex dagar strikt som gäller.

Det kan ha kört ihop sig lite med en avresa på torsdag nästa vecka så tänkte om man ska strunta i det och köra loser-pass (provisoriskt) eller söka och hoppas på att allt kommer innan avresa.
Jag skulle ansöka om ett nytt ordinarie pass i din situation. Om ett pass tidigare ibland kunde komma på två arbetsdagar, borde det väl vara en hygglig chans att det hinner komma inom fyra arbetsdagar nu? Det är rimligen tid för produktion + tid för leverans (+ ev fördröjning på polisstationen att meddela att ditt pass kommit) som gäller. Finns det ingen kö i produktionen, och du hittar en ansökningstid idag, så lär väl ditt pass produceras imorgon.
 
Toppen