Senaste nytt

Problem att få tid att förnya svenskt pass

Verkligen?
När man "checkar in" på min polisstation anger man bara bokningsreferensen och sedan får man sin kölapp. Dvs person X borde absolut kunna boka tid och ge referensen till person Y som går dit och söker sitt pass.
Det ska inte funka för då är vi ju åter till problemet att folk kan boka tider i ett namn och sen sälja tiderna till en annan.
 
Verkligen?
När man "checkar in" på min polisstation anger man bara bokningsreferensen och sedan får man sin kölapp. Dvs person X borde absolut kunna boka tid och ge referensen till person Y som går dit och söker sitt pass.

Det ska inte funka för då är vi ju åter till problemet att folk kan boka tider i ett namn och sen sälja tiderna till en annan.

Det går visst att boka för en annan person utan att följa med. Max två samtidiga bokningar per bankid, men man måste boka som ombud. Läs på:
Tidsbokning för pass / nationellt id-kort
 

ptotheg

Medlem
Vet inte om det blir så mycket överraskning om han vet om det 13 (eller mer) veckor i förväg :confused:

Klart det blir!
Vi bor väldigt nära och han är pensionär så min tanke var att boka passtid och resa samtidigt. Sedan luncha på stan - promenad förbi polisen och ”här ska vi ju in för…trumvirvel. Om 3mån åker vi till x och gör y”

Det blir lite mer wow än ”hej du ska göra pass om 3v.”
 

trekker

Medlem
Då är det dags för ett nytt inlägg i avdelningen pajasmyndigheter.

Jag och dottern sökte pass och jag även ett idkort den 28e Juli i Västerås, vi uppgav att vi ville hämta ut allt i Västerås. Jag räknade med att hinna hämta ut idkortet innan vi åkte hem till UK en vecka senare, blev i princip lovad 5 dagar vid ansökan. Detta datum missades och vi åkte hem på sista dagen av mitt pass giltighetstid. Idkortet kom sedan dagen efter, ringde till polisen och fick det vidarebefordrat till London. Fick även frågan om jag vill ha passet dit också när det kommer, svara ja på det då hela min planering började gå i stöpet pga de långa leveranstiderna. Denna veckan fick jag mailet att passet finns på ambassaden. Men, detta bara dotterna pass, mitt är tydligen fortfarande under tillverkning och förväntas ta 11 veckor.

Tittar man nu på leveranstiderna hos polisen undrar man ju också vad de håller på med. Vad gör de mellan vecka 39 och 43? Har de kafferast eller?

  • 25/7-26/7 (uppskattas klart v. 39)
  • 26/7-28/7 (uppskattas klart v.43)
Hur kunde min dotters pass dyka upp i London och mitt ska komma till Västerås? Vi ansökta båda samtidigt och angav Västerås som uthämtningsplats (vilket Polisen i Västerås ändrade/skulle ändra när de vidarebefordrade idkortet)? Hur i h-e kan det bli 2 månader emellan våra pass när vi ansökte samtidigt.

Avslutar med att säga att dottern har ett Brittiskt pass så för henne var det inte akut.

Inte glad.
 
Toppen