Senaste nytt

Problem att få tid att förnya svenskt pass

miamiflyer

Medlem
Även jag fick avisering i går om pass att hämta. Även här nästan exakt 2 månader (2mån, 3dagar)

Noterar ett par saker med nya passen
Nu fixeras giltighetstiden till ansökningsdatumet. Tidigare sattes giltighetstidens start när passet tillverkades. Så där försvann 2 månaders giltighet rakt upp och ner. Kul på barn-pass som bara gäller 3 år.

Nytt typsnitt på all text, och som modet föreskriver ska läsbarheten gå ner. Allt satt med mindre fontstorlek och kerningen är kostig.

Nummerserien för passen är ändrad från 8 siffrig till två bokstäver och 7 siffror. Jag har en lustighet att jag brukar lära mig saker utantill men tror det blir svårare att lära sig nya passnumret. Nu verkar väl alla pass börja med 'AA', dvs det är egentligen bara 7 siffror att lära sig, men det är något med rytmen som gör 8 siffror lättare.

Jaja, men färgskalan var i alla fall snygg tyckte jag!
Jag ansökte 15.07 men trots det står det att mitt pass utfärdades 22.07. Mina tidigare svenska pass och ID kort har varierat, några visar själva dagen jag ansökte medan andra brukar vara några dagar framåt.
 
  • Gilla
Reactions: JNH

intuition

Medlem
Hm, kan kanske vara så.

Min erfarenhet var att jag "alltid" (dvs typ 2-3 gånger som jag kan minnas) fått ett datum som var typ någon dag innan jag fick avisering om att passet var färdigt. Från det drog jag slutsatsen att datumet fastställdes från den faktiska tillverkningen. Men det kan ju vara en slump att det blivit datum som passat med min teori.

Barnpasset som jag nyss hämtade fick exakt samma datum som betalning och foto gjordes. Dvs inte ett par dagar senare så där antog jag att det var en ny praksis. Men återigen kan ju slumpen spelat in.

Oavsett, med de långa tillverkningstiderna blir man blåst på minst 5% av giltighetstiden på ett barnpass. Om man reser på destinationer som kräver att det är 6 månader kvar på giltigheten så är man nere under 2 år och 4 månader i effektiv giltighetstid.
 

trekker

Medlem
Det är tydligen 13 veckors leveranstid för oss som ansökte i slutet på Juli, det är ju helt befängt och är ju kriminellt av myndigheterna att bete sig såhär.
 

intuition

Medlem
Om du känner så kan du ju anmäla Polisen till JK som ansvarar för tillsyn över myndigheter. Polisen fick tidigare i år skarp kritik från JK över långa handläggningstider 2021 i helt andra frågor än Pass-hanteringen. Så alla möjligheter finns att du får rätt i din kritik just via JK.
 

trekker

Medlem
Om du känner så kan du ju anmäla Polisen till JK som ansvarar för tillsyn över myndigheter. Polisen fick tidigare i år skarp kritik från JK över långa handläggningstider 2021 i helt andra frågor än Pass-hanteringen. Så alla möjligheter finns att du får rätt i din kritik just via JK.
Ja man blir ju faktist sugen på det, tycker ju inte det är rimligt att om man bokar tid för pass i mars inte ska få det förrens i slutet på oktober.
 

aikelo

Medlem
Det är tydligen 13 veckors leveranstid för oss som ansökte i slutet på Juli, det är ju helt befängt och är ju kriminellt av myndigheterna att bete sig såhär.
Jag sökte 10 aug och då sa damen i luckan att väntetiden då var 8-10 veckor. Polisens pass-sida säger helt andra "abnorma"väntetider

Skickat från min SM-G991B via Tapatalk
 

WongHauw

Medlem
Samma här, 1 vecka eller liknande från ansökan i Sverige till att det fanns i NY. Utlandspassen måste gå i en särskild process.
Ja, när jag ansökte om ett nytt pass på en passexpedition i Stockholm i slutet av juni förklarade poliskvinnan processen eftersom hon samtidigt hade en lärling som tittade på. Vet inte hur länge har det varit praxis att man ska göra ”en utredning” innan utlandsboende svenska medborgare får ett pass beviljat men låter väldigt mycket Landet lagom det här…

I mitt fall skulle utredningen tydligen vara enkel att göra eftersom jag inte bott utomlands särskilt länge och eftersom jag inte är en amerikansk medborgare.

Hade en tid till passexpeditionen 29/6, fick ett automatiskt mejl från Polisen 15/7 & mejl från ambassaden i NY samma dag att pass finns att hämta senast 6/10. Bad ambassaden en vecka senare 22/7 att skicka grejerna till västkusten och redan 26/7 var passet och ID-kortet redo. Eventuellt hade de varit framme en vecka tidigare om jag hade hört av mig till ambassaden tidigare (fast i Köpenhamn tacl vare SAS). 20+20 dollar att hämta pass och ID-kort & 10 dollar för FedEx-försändelsen.

Måste säga att det hela processen var klart godkänt för mig. Även med hämtningsavgiften blev det hela mycket billigare än att flyga till NYC/DC och ansöka om ett nytt pass där. Svåraste var nog att hitta en ledig tid på passexpeditionen innan dom öppnade för ett flertal kvällar. Undersökte möjligheten att åka från Stockholm till Uppsala eller Västerås eller ta tåget från Köpenhamn till Skåne när vi ändå skulle vara i Danmark.

För övrigt gjorde de nya säkerhetsdetaljerna på ID-kortet att jag trodde att mitt kort var trasigt från början! :eek:
 

ptotheg

Medlem
Visst är det korrekt uppfattat att jag, med mitt bank-id och mina personuppgifter kan boka en tid som någon annan nyttjar för att göra pass?

Jag ska överraska min pappa och bjuda på en NYC-resa men vill hålla på det så länge som möjligt.
 
Toppen