Senaste nytt

Problem att få tid att förnya svenskt pass

miamiflyer

Medlem
Hej,

Mitt svenska pass går ut snart och tänkte förnya det under mitt besök i Stockholm i juli. Som ni har kanske märkt, är det dåligt med passtider just nu, så min fråga är om någon har erfarenhet av att göra drop in på en passexpedition i Stockholm? Jag vill helst slippa dra till NYC eller DC och betala ~$250 för passet som kostar 400SEK i Sverige.
 

taxvalp

Medlem
Hej,

Mitt svenska pass går ut snart och tänkte förnya det under mitt besök i Stockholm i juli. Som ni har kanske märkt, är det dåligt med passtider just nu, så min fråga är om någon har erfarenhet av att göra drop in på en passexpedition i Stockholm? Jag vill helst slippa dra till NYC eller DC och betala ~$250 för passet som kostar 400SEK i Sverige.

Med tanke på situationen för passtider är i Sverige nu (där man måste boka tid) så är det nog snarare så att folk hellre skulle dra från Sverige till NYC eller DC om de kunde…

Polisen räknade redan i höstas med många nya passansökningar - DN.SE
 

GOTBound

Medlem
Hej,

Mitt svenska pass går ut snart och tänkte förnya det under mitt besök i Stockholm i juli. Som ni har kanske märkt, är det dåligt med passtider just nu, så min fråga är om någon har erfarenhet av att göra drop in på en passexpedition i Stockholm? Jag vill helst slippa dra till NYC eller DC och betala ~$250 för passet som kostar 400SEK i Sverige.

Det är även längre leveranstid på pass just nu, iallafall i Göteborg/Västra Götaland. Normal 3-5 dagar, nu är beskedet upp till 3 vevor.
Mrs. GOTBound har väntat 1,5 veckor på sitt nya pass.

Är läget liknande i Stockholm är det värt att ha med detta i ekvationen även om en tid att boka dyker upp.
 

fcx

Medlem
Det är även längre leveranstid på pass just nu, iallafall i Göteborg/Västra Götaland. Normal 3-5 dagar, nu är beskedet upp till 3 vevor.
Mrs. GOTBound har väntat 1,5 veckor på sitt nya pass.

Är läget liknande i Stockholm är det värt att ha med detta i ekvationen även om en tid att boka dyker upp.
Seriös fråga. Kan man beställa passet i Sverige och hämta ut det utomlands?
 

Tomas E

Medlem
Hej,

Mitt svenska pass går ut snart och tänkte förnya det under mitt besök i Stockholm i juli. Som ni har kanske märkt, är det dåligt med passtider just nu, så min fråga är om någon har erfarenhet av att göra drop in på en passexpedition i Stockholm? Jag vill helst slippa dra till NYC eller DC och betala ~$250 för passet som kostar 400SEK i Sverige.
Jag har ingen erfarenhet av att försöka med drop-in, men bannern på Polisens webbplats säger:
"Notera att du inte får tillgång till fler tider för att ansöka om pass och nationellt id-kort genom att ringa 114 14 eller besöka polisens receptioner. De tider som finns tillgängliga hittar du på bokningssidorna."
Pass och nationellt id-kort | Polismyndigheten
 

Sullon

Medlem
Drop-in är bortplockat om jag kommer ihåg rätt. Tidsbokning gäller.

Däremot kanske det var så att provisoriskt pass hade en drop-in.
 

Hachans

Medlem
Hej,

Mitt svenska pass går ut snart och tänkte förnya det under mitt besök i Stockholm i juli. Som ni har kanske märkt, är det dåligt med passtider just nu, så min fråga är om någon har erfarenhet av att göra drop in på en passexpedition i Stockholm? Jag vill helst slippa dra till NYC eller DC och betala ~$250 för passet som kostar 400SEK i Sverige.

Hahaha, ja, det var roligt! Dropin kan du glömma, det är avskaffat.

Tider i slutet av september som tidigast när jag var tvungen att avboka min tid igår.

De ska komma tillrätta med alla bokningar som görs av folk som säljer dem, men det kommer ha begränsad effekt. Det är fortfarande massor av folk som ska förnya och väntetiderna är långa. Jag behövde bara förnya med ID, som tur är hörsammade jag alla varningar och förnyade mitt pass under pandemin så kan resa på det till september.

Men övriga är nog rätt rökta.
 
Toppen