Senaste nytt

Problem att få tid att förnya svenskt pass

GOTBound

Medlem
Hahaha, ja, det var roligt! Dropin kan du glömma, det är avskaffat.

Tider i slutet av september som tidigast när jag var tvungen att avboka min tid igår.

De ska komma tillrätta med alla bokningar som görs av folk som säljer dem, men det kommer ha begränsad effekt. Det är fortfarande massor av folk som ska förnya och väntetiderna är långa. Jag behövde bara förnya med ID, som tur är hörsammade jag alla varningar och förnyade mitt pass under pandemin så kan resa på det till september.

Men övriga är nog rätt rökta.
Lite intensiv och fokuserad uppdaterande på bokningssidan under en lunchrast eller två räcker för att hitta en tid i närtid, det dyker upp nya tider hela tiden pga. avbokningar samt att nya strö-tider läggs ut, men de försvinner lika snabbt.
Så helt kört är det inte.
Datapunkt: Mrs. GOTBound som lyckades boka en tid nästkommande lördag härom veckan.
 

miamiflyer

Medlem
Lite intensiv och fokuserad uppdaterande på bokningssidan under en lunchrast eller två räcker för att hitta en tid i närtid, det dyker upp nya tider hela tiden pga. avbokningar samt att nya strö-tider läggs ut, men de försvinner lika snabbt.
Så helt kört är det inte.
Datapunkt: Mrs. GOTBound som lyckades boka en tid nästkommande lördag härom veckan.
Vad jag håller på med just nu, hittar många tider i Augusti men inga som passar mina datum.
 

Benz

Medlem
Ett alternativ om man inte hittar en tid i närtid är att åka ut och ansöka om provisoriskt pass och då samtidigt passa på att skaffa ett nytt riktigt. Blir såklart dyrare samt säkert en del köande.
 

miamiflyer

Medlem
Ett alternativ om man inte hittar en tid i närtid är att åka ut och ansöka om provisoriskt pass och då samtidigt passa på att skaffa ett nytt riktigt. Blir såklart dyrare samt säkert en del köande.
Mitt pass går ut 02/23 så jag behöver inget provisoriskt, tänkte förnya nu i god tid. Får väl i värsta fall åka till NY eller DC.
 

henrik l

Medlem
Det är även längre leveranstid på pass just nu, iallafall i Göteborg/Västra Götaland. Normal 3-5 dagar, nu är beskedet upp till 3 vevor.
Mrs. GOTBound har väntat 1,5 veckor på sitt nya pass.

6-7 arbetsdagar sa dom till mig när jag var i Borås i lördags. Undrar om dom hade koll på läget? Sedan är ju en fundering hur många ställen som finns där man tillverkar passen.
 
Lite intensiv och fokuserad uppdaterande på bokningssidan under en lunchrast eller två räcker för att hitta en tid i närtid, det dyker upp nya tider hela tiden pga. avbokningar samt att nya strö-tider läggs ut, men de försvinner lika snabbt.
Så helt kört är det inte.
Datapunkt: Mrs. GOTBound som lyckades boka en tid nästkommande lördag härom veckan.
Som sagts innan av GOTBound
Hjälpte en kollega som behövde innan afärsresa i maj.
Jag lyckades efter ihärdigt uppdaterande att få en tid på Globen under morgondagen, så det går att fixa i närtid.
Kan man välja på alla ställen i nutid, nej.
Kan man välja när det passar bäst för en själv i nutid, nej.
Men måste man ha det ganska snart så går det, men man måste vara extremt flexibel.
 

Tomas E

Medlem
Ett alternativ om man inte hittar en tid i närtid är att åka ut och ansöka om provisoriskt pass och då samtidigt passa på att skaffa ett nytt riktigt. Blir såklart dyrare samt säkert en del köande.
Går det verkligen? Har du gjort så själv och lyckats? För t.ex. passexpeditionen på Arlanda anger polisen "ingen tidsbokning, endast provisoriska pass", vilket rimligen betyder att det inte funkar att få både få ut ett provisoriskt pass och beställa ett nytt permanent pass på samma icke-bokade besök.

Dessutom gäller ju följande regler för provisoriskt pass: "Du kan ansöka om ett provisoriskt pass om du behöver pass omedelbart för din resa, men tidigast 72 timmar före bokad resa. När du ansöker måste du kunna styrka att du ska resa, vart du ska resa, när du ska resa, hur länge du ska vara bortrest. Du bör visa upp ett dokument som bekräftar din planerade resa, som en bokningsbekräftelse. ... Det provisoriska passet gäller för den specifika resan och får en giltighetstid och ett giltighetsområde anpassat till ditt behov. ... Om du har ett vanligt pass som fortfarande är giltigt när du ansöker om det provisoriska passet, kommer det att spärras. Du måste lämna in det till närmaste passexpedition så fort det är möjligt. Passet kan inte användas efter att det har spärrats."
 

Benz

Medlem
Går det verkligen? Har du gjort så själv och lyckats?"
Jag har inte gjort det själv utan det var en vän som gjorde detta. Dennes pass var också utgånget så troligtvis är/var det något som erbjuds vid ett sådant specifikt case. Tar tillbaka min rekommendation:)
 
Toppen