Senaste nytt

[Premium Economy] Stockholm-Bangkok T/R, Thai Airways, 19.200 SEK inkl. skatter

Helt normalt tycker jag. I alla fall i Business class.

Jag kan inte tänka mig att svenskar är värre än tyskar eller britter när det gäller charterresasammanhang. Så varför skulle det vara sämst just Stockholm-Bangkok/Phuket linjer?

Precis, tyskar/britter/ryssar åker väl till Thailand på semester minst lika mycket som vi svenskar. Märkligt!

Har åkt linjen 2 gånger i år. Första gången i C där Thai använder F- Kabinen. Mycket bra och när jag sedan började berömma för god service hände något märkligt ! Helt plötsligt blev man tilltalad med efternam och stora bockningar var gång. När det gällde öl,vin och sprit fick jag själv säga ifrån att det mer än väl räckte. Där ser man hur lite uppskattning kan förändra en hel resa.

Andra gången var i Economy extra uppe i "bullen". Där var servicen ok men inte mer än nödvändigt. Därimot upplevde jag inga som helst problem med att få det man önskade i dryckes väg. (men varför har dom inte Bailys)

Men på bägge flighterna envisas dom med att inte servera champagne innan start ! De skyller på att det är Svenska myndigheter som bestämmt detta ?? Är det någon som vet om det verkligen är så ?? Gör SAS likadant från Arlanda till typ New York ?

Men på bägge flighterna envisas dom med att inte servera champagne innan start ! De skyller på att det är Svenska myndigheter som bestämmt detta ?? Är det någon som vet om det verkligen är så ?? Gör SAS likadant från Arlanda till typ New York ?

Nja, det är snarare med alkoholskatten att göra.
Om jag har förstått rätt, alkohol som serveras på marken i Sverige(innan planet lyfts), behöver THAI betala alkoholskatt till Svenska staten. Däremot finns det ingen lag som förhindrar att servera pre-flight drink inkl. alkohol i Sverige.

Om jag har förstått rätt, alkohol som serveras på marken i Sverige(innan planet lyfts), behöver THAI betala alkoholskatt till Svenska staten. Däremot finns det ingen lag som förhindrar att servera pre-flight drink inkl. alkohol i Sverige.

Så man kan säga att de är små skattesmitare, de små luringarna .. Ok det argumentet köper jag rätt av :)

Helt normalt tycker jag. I alla fall i Business class.

Jag kan inte tänka mig att svenskar är värre än tyskar eller britter när det gäller charterresasammanhang. Så varför skulle det vara sämst just Stockholm-Bangkok/Phuket linjer?
Kan tänka mig att det har att göra med att andra europeiska länder har en större andel affärsresenärer både i Y och premiumkabinerna.
Från Sverige är den i stort sett obefintlig. Dels p ga att vi inte har så mycket affärer med Thailand, dels för att prisskillnaden mot charter är såpass liten.
Många gånger kan det t o m vara dyrare att köpa bara flygstolen hos ett charterbolag än en biljett med TG.
Sen gör nog många misstaget att tro att europarutterna bara är fulla av europeér.
Thailand har faktiskt en medelklass på runt 20 miljoner människor.
Och av någon anledning är det fler av dessa som väljer att besöka t ex London/Paris/Frankfurt än Stockholm...

Låter som en märklig förklaring.
Vad jag vet tillämpas samma regler som för taxfreeförsäljning vid en avgång till utanför EU.

Kom hem i måndags med Thai (PE) från BKK, Både på ut och hem resan serverades champagne! Tyvärr gamla slitna kabinen med usel IFE :( Men servicen var kanon. På hemresan hade vi 3 svenska grabbar (40 plussare) som drack nog lite för mkt, cabin chefen fick komma upp till upperdeck och varna, lite senare under kvällen låg ena av killarna i mitt gången och sov... lite pinsamt!

Nu har THAI förlängt dealen till utresa fram till 2012-DEC-14 och boka senast 2012-SEP-30.

Offers : SWEDEN SPECIAL

Thai Airways skrev:
SWEDEN SPECIAL

Effective for Ticket date: Now until 30 September 2102
Departure date : Now until 14 December 2012

1. Ticketing Date: Now to 30 September 2012
2. Departure Date: Now to 14 December 2012

Toppen