Senaste nytt

[Premium Economy] Stockholm-Bangkok T/R, Thai Airways, 19.200 SEK inkl. skatter

Kricka

Medlem
Tyvärr är det väl så att många människor inte kan hantera alkohol, inte ens hemma.
TG FA är inte heller de bästa på att hantera oregerliga pax. Mer än en gång har man
läst om hur pax på t.ex. BA beter sig och då ligger nog svenskarna i lä.
För några år sedan var det en svensk som tände en cigarett ombord på Qantas
mellan Melbourne och Sydney. Han burades in på 6 månader för flyplanssabotage
(efter landning naturligtvis) all rökning var redan då förbjuden på inrikesflyg.
 

JonW

Medlem
JonW@ jag har följt debatten på tråden och har speciellt noterat hur negativ du är till TG från just ARN. Vad är främsta anledningen till att du skriver så negativt om just TG från ARN? Jag har hört massor som är nöjda med denna rutt.
Jag har två plater bokade i C klass under julen men jag börjar ju misströsta om jag valt fel som valt TG.
Det var visserligen många år sedan jag åkte TG men då var dom helt Ok, klart bättre än SAS.
Kanske måste nyansera mig själv lite.
Jag var stammis på rutten från 2003 till 2010, och uppskattade många saker.
747 är ett mycket bekvämt plan avs. ljudnivå och mjuk gång, och dessutom snabbt.
34" i Y och rätt mjuka säten med hygglig recline är rätt OK även om det börjar bli slitet.
Och i regel under 10 timmar ARN-BKK är ju oslagbart.
Dock upplevde jag hur servicen gick ner sig år efter år, speciellt på dryckessidan i Y.
Thailändska rödviner och top up service bakifrån så att de flesta missar påfyllning gör ju ingen glad...
Inte heller stolar som man får hålla upprätt med handen under takeoff eller avsaknad av egen skärm.
Avgångstiden från ARN gör det ju inte heller direkt lätt att sova bort tid.
Började efterhand flyga mer i PE, och upptäckte sen att AY:s riktiga C inte var mycket dyrare i i peak season, och sen dom började med riktiga flat beds blev jag fast där.
När det gäller ruttens rykte så är det som jag nämnde info jag fått av en TG-anställd, och inte min egen uppfattning, jag kan inte ens ha någon.
Tvärtom blev jag lite förvånad, ett och annat har man ju sett men i regel inget som fått mig att tro att det var så illa. Speciellt inte om man jämför med vad jag hört om ryssar... Däremot har jag hört vänner berätta om slagsmål, dagisstämning etc.
Att man infört närmast alkoholförbud i Y "strictly limited by security reasons" läste jag på ett forum i höstas. På min tid gick det väl att få nån drink efter maten även om det oftast satt väldigt hårt inne.
TG Y är förstås klart bättre än charter, har än så länge bättre benutrymme men sämre IFE än SAS. Dryckesmässigt föredrar iaf jag att betala för det jag vill ha hellre än bli utmålad som en säkerhetsrisk om jag dristar mig till att be om en sängfösare.
Från i höst kommer en klart trevligare inredning, så du får säkert en hygglig resa i jul!
Och jag kommer säkerligen att prova ARN-rutten igen...
 
Last edited:

JonW

Medlem
Det där känns konstigt om det är sant, för så vitt jag vet har Norge finare kärror från Thai. Och inte vet jag om Svenska/Norska semesterfirare skiljer sig så mycket i sättet. Eller jag kanske har fel?

Känns rent spontant att det är något annat som ligger och lurar...
Om jag minns rätt öppnade dom OSL-rutten mycket för att ha nånstans att göra av 345-or som blev över när dom la ner New York-rutten. Dessa hade en klart businessorienterad konfiguration, har för mig att det var bortåt 70 stolar i C, samt dessutom PE. (P g a detta var det inte helt ovanligt att C var billigare än PE!!)
Gissar att det kan vara en del av anledningen till att OSL har bättre rykte; Y-kabinen är helt enkelt ovanligt liten.
 
Om jag minns rätt öppnade dom OSL-rutten mycket för att ha nånstans att göra av 345-or som blev över när dom la ner New York-rutten. Dessa hade en klart businessorienterad konfiguration, har för mig att det var bortåt 70 stolar i C, samt dessutom PE. (P g a detta var det inte helt ovanligt att C var billigare än PE!!)
Gissar att det kan vara en del av anledningen till att OSL har bättre rykte; Y-kabinen är helt enkelt ovanligt liten.

Ja det kanske helt enkelt är så. Tråkigt värre hur som helst, när jag börjar tänka kom jag själv på att en arbetskollega reste med Thai för kanske 2 år sedan och fick se en man som klappade till sin brud i något berusat tillstånd, när dom landat hade båda gått hand i hand berättade han ;p

Hehe vi Svenskar kanske inte kan handskas med spriten när det nalkas semester :D
 

bL0m

Medlem
JonW@ jag har följt debatten på tråden och har speciellt noterat hur negativ du är till TG från just ARN. Vad är främsta anledningen till att du skriver så negativt om just TG från ARN? Jag har hört massor som är nöjda med denna rutt.
Jag har två plater bokade i C klass under julen men jag börjar ju misströsta om jag valt fel som valt TG.
Det var visserligen många år sedan jag åkte TG men då var dom helt Ok, klart bättre än SAS.

Som andra medlemmar (Bl.a. Kricka) skriver så kommer detta bli en bra start på semestern!

/Blomman
 

Quattro4

Medlem
Har märkt sista gångerna jag åkt med Thai (ekonomi) att starkdryck serveras till maten och önskas ytterligare så får man resa sig o gå till "baren". Då får personalen en möjlighet att se om man ska ha något mer eller inte.
 

JonW

Medlem
Har märkt sista gångerna jag åkt med Thai (ekonomi) att starkdryck serveras till maten och önskas ytterligare så får man resa sig o gå till "baren". Då får personalen en möjlighet att se om man ska ha något mer eller inte.
Ja, det där var första steget i nedmonteringen av servicen, och jag hade inga problem med det även om det förstås är obekvämt för både mig och medpassagerare när man som jag sitter på fönsterplats.
Nästa resa tvingades jag dock väcka en FA som satt o sov på en stol i "baren", så jag hade nog lättare att bedöma henne än tvärtom.
Och senaste gången jag bad att få en GT fick jag bara beskedet "finished" av barmästaren. Jag undrade då om jag (i nåder) kunde få en Vodka Tonic. Såg hur han en kort stund övervägde om han skulle försöka hävda att planet var torrlagt på all sprit, men till slut ryckte han på axlarna och spillde upp drinken.
Kanske bäst att tillägga att jag enbart hade två glas totalt innanför västen.
 
Jag har åkt denna sträcka 2 ggr, men det var några år sedan sist. Den första gången åkte jag med en kompis och vi var rätt törstiga. När flygvärdinnan (flygvärden) tröttnat på att servera oss så visade han var vi kunde hämta våra öl själva. Men som sagt det var ett tag sen och de kanske är mer restriktiva nu.
 

Bwan

Medlem
För att kunna somna på en flight som avgår mitt på dagen, så behöver man ett par järn.

Men det är tråkigt att höra om servicen ombord, bara för att den "vanlige svensken" tycker det är bra service med mat och gratis alkohol till, så behöver dom inte sänka nivån dit tycker man.

Hur ser det ut på andra rutter från Europa till BKK?
 

Dr. Miles

Expert
Hur ser det ut på andra rutter från Europa till BKK?
Helt normalt tycker jag. I alla fall i Business class.

Jag kan inte tänka mig att svenskar är värre än tyskar eller britter när det gäller charterresasammanhang. Så varför skulle det vara sämst just Stockholm-Bangkok/Phuket linjer?
 
Toppen