Generellt så betyder ju inte en kreditgräns på 100 att det är max vad AMEX vill ge utan snarare vad kunden efterfrågat tänker jag.
Vill nu kunden ha en högre gräns så sätts den väl rimligen av en kreditbedömning och inget annat.
Oavsett hur länge man varit kund så är ju det ändå så att det är kreditbedömningen som ger svarat på hur hög kredit jag som kund kan få.
Amex jobbar ju inte riktigt likadant som andra kreditkortsbolag. På Amex söker du inte ett visst kreditbelopp. Utan du blir tilldelad ett köputrymme, som oftast motsvarar ca 30% av din årsinkomst.
Det beloppet är inte heller en fixed limit utan kan överskridas ganska mycket innan köp blir nekat.
Just köphistorik är en av de verktyg som Amex använder om man önskar höja sin köputrymme ytterligare.
Men en stor engångsbetalning på ett kort som normalt sett har en betydligt rimligare spend kommer såklart sticka ut och skapa en del varningar i deras system.