Senaste nytt

Optimalt intjän av Eurobonus vid en stor betalning, vilket kort?

Fyrkantigt? Jag är väldigt glad att höra att AMEX inte ger en ny kund en limit på 1 miljon (framförallt inte när nuvarande limit är låg) bara för att kunden ringer och ber om det.

Jag skulle säga, bra jobbat AMEX.

Varför?
Är kundens ekonomi solid nog så är det väl fullt i sin ordning eller?
Att bli nekad den krediten jag anser att jag behöver och detta på grunden att jag är en ny kund och inte på grund av den UC AMEX gör är ju helt orimligt..
 

Canadien

Medlem
Varför?
Är kundens ekonomi solid nog så är det väl fullt i sin ordning eller?
Att bli nekad den krediten jag anser att jag behöver och detta på grunden att jag är en ny kund och inte på grund av den UC AMEX gör är ju helt orimligt..
Jo men det har väl med penningtvättslagar och kundkännedom att göra. De vill helt enkelt minimera sina risker.
 
Jag hade spelat korkad och dunkat in den där miljonen till AMEX. DAGEN EFTER (VIKTIGT!) hade jag försökt betala fakturan, vilket givetvis inte kommer att gå. Då hade jag ringt AMEX och sagt att kortet inte fungerar som det ska, varpå de då hade sagt att en miljon är över kreditgränsen. Då hade jag påpekat att de borde ha fått in en miljon under dagen och då borde väl allt vara frid och fröjd. Då har de 2 val, antingen tillfälligt höja kreditgränsen så betalningen kan genomföras eller returnera pengarna till där de kom ifrån och förhoppningsvis väljer de det första alternativet. Jag kan inte se att AMEX kan få skit av finansinspektionen för det här, de har tydligt sagt till kunden att det inte är tillåtet att förskottsbetala, men kunden gjorde det ändå.
 

molntankar

Medlem
Jag hade spelat korkad och dunkat in den där miljonen till AMEX. DAGEN EFTER (VIKTIGT!) hade jag försökt betala fakturan, vilket givetvis inte kommer att gå. Då hade jag ringt AMEX och sagt att kortet inte fungerar som det ska, varpå de då hade sagt att en miljon är över kreditgränsen. Då hade jag påpekat att de borde ha fått in en miljon under dagen och då borde väl allt vara frid och fröjd. Då har de 2 val, antingen tillfälligt höja kreditgränsen så betalningen kan genomföras eller returnera pengarna till där de kom ifrån och förhoppningsvis väljer de det första alternativet. Jag kan inte se att AMEX kan få skit av finansinspektionen för det här, de har tydligt sagt till kunden att det inte är tillåtet att förskottsbetala, men kunden gjorde det ändå.

och med indignerad röst ifrågasatt om de verkligen tror att jag kommer att bli någon regelbunden kund hos dem när inte ens denna lilla testbetalning går problemfritt! :cool:

Här började jag faktiskt skratta högljutt på riktigt :D
 
Här började jag faktiskt skratta högljutt på riktigt :D
Handen på hjärtat, AMEX VILL kunna acceptera den här transaktionen för de tjänar pengar på transaktioner och ju större transaktion, desto mer tjänar de. De måste dock skydda sig mot bedrägerier och kan därför inte ligga ute med en miljon. Å andra sidan tillåter de inte förskottsinbetalningar för då agerar de bank och kan få finansinspektionen på sig. Men skulle finansinpektionen höra av sig så har de svart-på-vitt att de sa till kunden att det var förbjudet med förskottsinbetalningar.
 
Varför?
Är kundens ekonomi solid nog så är det väl fullt i sin ordning eller?
Att bli nekad den krediten jag anser att jag behöver och detta på grunden att jag är en ny kund och inte på grund av den UC AMEX gör är ju helt orimligt..
För 7 månader sedan så var kundens ekonomi i den storleksordning att kunden fick 100.000:- i kredit. Såklart kan det ha skett en signifikant förändring i intäkter, men då TS inte har nämnt en ökning av inkomst som skulle föranleda en kredithöjning med 1000% så tror jag inte så är fallet. Då tycker jag att AMEX kan lugnt luta sig mot den analys som gjordes för 7 månader sedan (efter en UC) och inte ta hänsyn till att en kund anser sig vara värd en högre kredit...
 
Alternativet är ju att välja SAS Mastercard, SEB är ju bank så där kan man förskottsbetala.

SEB är förvisso bank och får ha inlåning, men det betyder inte att de är enormt roade av att plötsligt få in en miljon på ett konto som inte alls är avsedd för den typen av transaktioner (speciellt i dessa negativ-ränta-tider). Man får inte glömma att bankerna tar en viss risk i kreditkortstransaktioner (t.ex. vid återkrav), och deras riskberäkningar lär inte ta höjd för den här typen av transaktioner. För att inte tala om hur det måste få varenda penningtvättskontroll de har att blinka rött...

Jag säger inte att det inte går, bara att man inte kan ta för givet att bara för att de är bank, så kommer de godta vilken typ av förskottsbetalning som helst.
 
Toppen