Senaste nytt

Optimalt intjän av Eurobonus vid en stor betalning, vilket kort?

RasmusN

Medlem
Hej.

Jag har möjlighet att göra ett personligt utlägg på ca 1 MSEK genom en faktura som skickas till min arbetsgivare. Fakturan kan betalas genom kreditkort.

Dock så flyger jag allt mer sällan idag och har inte en jättehög spend heller. Därför har jag bara amex classic som är gratis och har låg intjän per spenderad krona.

Min tanke är dock att skaffa mig ett dyrare kort just för denna enstaka transaktion för att sedan säga upp kortet kort därefter. Det innebär att med amex Elit så skulle jag få 200.000 poäng samt 2 st 2-1 resa. Om jag räknar rätt.

Men eftersom att jag så sällan flyger så är det ju onödigt för mig att ligga och betala 400kr för ett Elit-kort. Dock blir jag ju av med 2st 2-1 resor. Som jag antar måste göras under samma kalenderår som intjänade poäng görs?

Ni som är insatta mer i kortens fördelar och nackdelar. Kan ni rekommendera vilket kort jag bör köra och hur länge jag bör ha det. Amex eller Mastecard?

Oerhört tacksam för hjälp.
 

taxvalp

Medlem
Amex Elite låter som det självklara valet, hänger dock på att du får rätt kredit så att betalningen kan genomföras. Det är ingen brådska att boka resan, du kan boka året därpå och resa ännu senare.
 

Berglund

Medlem
Att betala fakturan med kreditkort kommer med en avgift på 2,5% på fakturabeloppet. Börja med att fundera på vem som tar de 25 000 kr i extra avgift, du privat eller arbetsgivaren. Jag skulle inte själv lägga 25 000 skattade kronor på en sådan transaktion.

För övrigt kommer du troligtvis inte få igenom allt i en enda transaktion, dels för att Amex mest sannolikt inte ger dig fullt så hög kreditlimit och dels för att Betalo/Billhop har sina egna gränser också. Avgifterna blir dock exakt likadana totalt sett eftersom det endast handlar om ett rent procentbelopp.

Ska du trots allt göra en sådan transaktion är det endast SAS Amex Elite som är intressant nog att göra det med.
 

molntankar

Medlem
Jag tycker att det skulle vara kul att testa en sån spend "på ett bräde" (om möjligt).

Med AmEx Elite blir det 200 000 poäng. Se till att bli värvad här och det är 218 000 poäng. Sen ger ju avgiften om 25 000 kronor också 5000 poäng. Totalt 223 000 poäng.

Hehe, 25 000 kronor i kostnad är ju rätt mycket, men som sagt, det är 2x2-4-1 också. Och dessa kan ju användas hela det året som man fått den + hela nästa år; och resa kan man göra ännu senare, så det finns gott om tid att fundera på vad man vill göra.

Sist och slutligen, om du samtidigt skulle skaffa ett MC premium så har du nu råd med 2 t/r med SAS Business till USA / Asien (fly premium). Egentligen 3, men...

Du har dessutom genom att skaffa det fått ytterligare 10 000 poäng (totalt 233 000 poäng). Efter 2 t/r I business (fly premium) har du 113 000 poäng kvar. Då lägger du på dina 241 och får ytterligare två Business till USA / Asien.

Dvs totalt 4 st business t/r till USA / Asien

:D
 

palmen

Moderator
Jag tror ditt största problem kommer att vara att skaffa nytt kort hos amex och utan historik på kortet börja med att göra ett köp på 1M. Rätt säker på att det inte går igenom. Du kommer inte kunna betala in pengar i förväg heller för att amex inte får "agera bank".
 

Jönsson

Medlem
Hej.

Jag har möjlighet att göra ett personligt utlägg på ca 1 MSEK genom en faktura som skickas till min arbetsgivare. Fakturan kan betalas genom kreditkort.

Dock så flyger jag allt mer sällan idag och har inte en jättehög spend heller. Därför har jag bara amex classic som är gratis och har låg intjän per spenderad krona.

Min tanke är dock att skaffa mig ett dyrare kort just för denna enstaka transaktion för att sedan säga upp kortet kort därefter. Det innebär att med amex Elit så skulle jag få 200.000 poäng samt 2 st 2-1 resa. Om jag räknar rätt.

Men eftersom att jag så sällan flyger så är det ju onödigt för mig att ligga och betala 400kr för ett Elit-kort. Dock blir jag ju av med 2st 2-1 resor. Som jag antar måste göras under samma kalenderår som intjänade poäng görs?

Ni som är insatta mer i kortens fördelar och nackdelar. Kan ni rekommendera vilket kort jag bör köra och hur länge jag bör ha det. Amex eller Mastecard?

Oerhört tacksam för hjälp.


Jag tror ditt största problem kommer att vara att skaffa nytt kort hos amex och utan historik på kortet börja med att göra ett köp på 1M. Rätt säker på att det inte går igenom. Du kommer inte kunna betala in pengar i förväg heller för att amex inte får "agera bank".
Tror som @palmen att du kommer få problem med Amex då du saknar transaktionshistorik. Skulle nog råda dig att släppa den idén.
 

Delayed

Medlem
Fakturan kan betalas genom kreditkort. .... Därför har jag bara amex classic som är gratis

Att betala fakturan med kreditkort kommer med en avgift på 2,5% på fakturabeloppet.

Jag tror ditt största problem kommer att vara att skaffa nytt kort hos amex och utan historik på kortet börja med att göra ett köp på 1M.

att du kommer få problem med Amex då du saknar transaktionshistorik.
Varför förutsätter så många Betalo/Billhop eller liknande med 2,5% avgift. TS har väl inte nämnt något sådant. Sen är ju TS kund hos Amex sedan tidigare, och kan mycket väl ha en lång historik.

Jag råder TS att helt enkelt fråga Amex om detta går att lösa. Att Amex "inte får agera bank" kanske går att hantera, vem vet?
 

Patrik

Medlem
Största bekymret skulle jag tro blir att få en kreditgräns på 1 MSEK, normalt får man ju 20% av årsinkomsten så en deklarerad inkomst på 5 MSEK. + att TS kommer har 1 MSEK listad som kredit på kommande kreditupplysningar, vilket också är en stor nackdel om man t.ex. tänker flytta närmsta åren och är i behov av bolån t.ex.

Själva betalningen löses nog utan betalo o.s.v., vet flera bolag som erbjuder möjligheten att betala med kreditkort istället för faktura även för stora inköp.
 
Toppen