Senaste nytt

Optimalt intjän av Eurobonus vid en stor betalning, vilket kort?

Hachans

Medlem
Det finns dessutom aspekter i det här där det står i villkoren för samtliga kort att de är för privat användning. Det går oftast att komma runt genom att ligga lågt men en så här stor transaktion lär höja ett och annat ögonbryn och påkalla en granskning.
 
För 7 månader sedan så var kundens ekonomi i den storleksordning att kunden fick 100.000:- i kredit. Såklart kan det ha skett en signifikant förändring i intäkter, men då TS inte har nämnt en ökning av inkomst som skulle föranleda en kredithöjning med 1000% så tror jag inte så är fallet. Då tycker jag att AMEX kan lugnt luta sig mot den analys som gjordes för 7 månader sedan (efter en UC) och inte ta hänsyn till att en kund anser sig vara värd en högre kredit...

Generellt så betyder ju inte en kreditgräns på 100 att det är max vad AMEX vill ge utan snarare vad kunden efterfrågat tänker jag.
Vill nu kunden ha en högre gräns så sätts den väl rimligen av en kreditbedömning och inget annat.
Oavsett hur länge man varit kund så är ju det ändå så att det är kreditbedömningen som ger svarat på hur hög kredit jag som kund kan få.
 

samet

Medlem
Generellt så betyder ju inte en kreditgräns på 100 att det är max vad AMEX vill ge utan snarare vad kunden efterfrågat tänker jag.
Vill nu kunden ha en högre gräns så sätts den väl rimligen av en kreditbedömning och inget annat.
Oavsett hur länge man varit kund så är ju det ändå så att det är kreditbedömningen som ger svarat på hur hög kredit jag som kund kan få.

Amex jobbar ju inte riktigt likadant som andra kreditkortsbolag. På Amex söker du inte ett visst kreditbelopp. Utan du blir tilldelad ett köputrymme, som oftast motsvarar ca 30% av din årsinkomst.

Det beloppet är inte heller en fixed limit utan kan överskridas ganska mycket innan köp blir nekat.

Just köphistorik är en av de verktyg som Amex använder om man önskar höja sin köputrymme ytterligare.

Men en stor engångsbetalning på ett kort som normalt sett har en betydligt rimligare spend kommer såklart sticka ut och skapa en del varningar i deras system.
 

Karlan

Medlem
Jag ringde in och frågade, jag ville göra ett köp och sätta in ytterligare 150´

Har samma erfarenhet från ett större köp jag gjorde för ett år sedan. Satte in pengar i förväg, ringde in för att betalningen skulle gå igenom. Då sa dom att man inte fick göra så längre men att det va ok för den här gången.
 

RasmusN

Medlem
Hej och tack alla som kom med tankar och ideer.

Jag har stött på lite patrull och det är att fakturorna kommer i Euro då det är ett tyskt företag som fakturerar oss.
Detta gör att jag dessvärre åker på en växlingskostnad på 2%.

Det är förvisso 20.000 kronor det handlar om där jag får en hel del bonuspoäng. Men det gnager mig ändå att åka på denna kostnad.
Är det någon som vet ifall man kan ringa Amex och förhandla växlingskostnaden inför en stor transaktion?

Tack
 

Tonton

Medlem
Hej och tack alla som kom med tankar och ideer.

Jag har stött på lite patrull och det är att fakturorna kommer i Euro då det är ett tyskt företag som fakturerar oss.
Detta gör att jag dessvärre åker på en växlingskostnad på 2%.

Det är förvisso 20.000 kronor det handlar om där jag får en hel del bonuspoäng. Men det gnager mig ändå att åka på denna kostnad.
Är det någon som vet ifall man kan ringa Amex och förhandla växlingskostnaden inför en stor transaktion?

Tack

Troligtvis inte.

Jag har ganska mycket utlägg i utländsk valuta i mitt arbete, och jag lägger helt enkelt till kostnaden för valutaavgiften på mina utlägg när jag redovisar mina kvitton. Du kan inte göra något liknande?
 
Toppen