Senaste nytt

Nya EBD-prefixet - har du noterat något nytt?

Jag förstår din poäng, men jag tycker att du har fel.

Vad är syftet med ett bonusprogram? Att premiera mycket frekventa resenärer eller att attrahera resenärer till bolaget? Hur mycket skulle intäkterna för SAS öka om man stramade åt EBD rejält? Hur många är det som inte reser med SAS idag, men skulle öka sitt resande för att nå upp till "EBD+" om det införs?
Syftet är ju tvåfaldigt, precis som du skriver. Attrahera fler resenärer genom att ha ett vettigt utformat bonusprogram. Jag tror inte att det är några som skulle öka sitt resande men om vi talar om EBD, som en absolut toppnivå, över Star Alliance Gold, (på SAS i vart fall) kan jag inte se något problem med att höja nivån utifrån detta perspektiv. Du har captives, som jag själv och många andra inrikes- och Nordenpendlare (våra alternativ heter DY, Mavia eller annan typ av transport - för dessa räcker det kanske med Guld?), och så har du resenärer som inte är captive (långlinjeresenärer, Europaresenärer) och med fördel kan välja andra program. Borde det inte vara den senare kategorin som man skulle vilja fånga genom en mer intressant förmånsnivå? Står valet mellan Senator på LH (med en del rätt vassa förmåner och det utbud som LH Group kan erbjuda) och EBD är det ju inte självklart att du lockar över en resenär med de förmåner som finns idag.
 
Jag förstår din poäng, men jag tycker att du har fel.

Vad är syftet med ett bonusprogram? Att premiera mycket frekventa resenärer eller att attrahera resenärer till bolaget? Hur mycket skulle intäkterna för SAS öka om man stramade åt EBD rejält? Hur många är det som inte reser med SAS idag, men skulle öka sitt resande för att nå upp till "EBD+" om det införs?
Jag förstår din poäng här men jag tror faktiskt det. Idag är det egentligen väldigt diffus differentiering. Det som helst saknas i EB är kopplingen till sas-metall. Jag skulle gärna se en 150k-gräns för EBD+ (150k måste vara på sas-metall, skrota EBP).

I dagsläget flyger jag endast sas inrikes, men utrikes väljer jag oftast andra alternativ, helt enkelt för att de är mer attraktiva. Jag har i dagsläget tjänat ca 83.000 EB poäng, tre månader in i intjäningsperioden. Vad skulle nu få mig att välja sas på de tre-fyra long-haul jag har inplanerade till våren? Skulle några av följande perks ingå i EBD+ (EBD/EBP ihopslagning) skulle jag definitivt i huvudsak flyga sas då det är möjligt

- Två till fyra uppgraderingsvouchers (uppgradering en klass), bekräftas i samband med bokning. Två vouchers vid 150k och ytterligare två vid 250k.
- Garanterad seatblock vid Full Fare-biljetter, short haul.
- EBD lounge med varm mat (inträde kräver sas-metall, likt FCL/FCT), helst med transport till T4 (säg en buss varje kvart)
- FT med garanterad kö-tid (max tio minuter)
- En "unlock" per år då man för köpa award-biljett från ordinarie inventory (endast sas-metall, finns för EBP idag om jag förstått det rätt)

Skulle alla dessa punkter infrias skulle jag kunna tänka mig att fokusera så mycket resande det bara går till SK-metall.
 
Syftet är ju tvåfaldigt, precis som du skriver. Attrahera fler resenärer genom att ha ett vettigt utformat bonusprogram. Jag tror inte att det är några som skulle öka sitt resande men om vi talar om EBD, som en absolut toppnivå, över Star Alliance Gold, (på SAS i vart fall) kan jag inte se något problem med att höja nivån utifrån detta perspektiv. Du har captives, som jag själv och många andra inrikes- och Nordenpendlare (våra alternativ heter DY, Mavia eller annan typ av transport - för dessa räcker det kanske med Guld?), och så har du resenärer som inte är captive (långlinjeresenärer, Europaresenärer) och med fördel kan välja andra program. Borde det inte vara den senare kategorin som man skulle vilja fånga genom en mer intressant förmånsnivå? Står valet mellan Senator på LH (med en del rätt vassa förmåner och det utbud som LH Group kan erbjuda) och EBD är det ju inte självklart att du lockar över en resenär med de förmåner som finns idag.
Precis!!, pga av situationen kommer jag avstå sas efter nyår och lägga allt mitt utrikesresande nästa år på LH-gruppen och Miles & More.
 
Precis!!, pga av situationen kommer jag avstå sas efter nyår och lägga allt mitt utrikesresande nästa år på LH-gruppen och Miles & More.
Och t.o.m. en fattig captive som undertecknad funderar på att göra detsamma, har fyra fina månader efter årsskiftet som jag kan lägga till M&M.
 
Syftet är ju tvåfaldigt, precis som du skriver. Attrahera fler resenärer genom att ha ett vettigt utformat bonusprogram. Jag tror inte att det är några som skulle öka sitt resande men om vi talar om EBD, som en absolut toppnivå, över Star Alliance Gold, (på SAS i vart fall) kan jag inte se något problem med att höja nivån utifrån detta perspektiv. Du har captives, som jag själv och många andra inrikes- och Nordenpendlare (våra alternativ heter DY, Mavia eller annan typ av transport - för dessa räcker det kanske med Guld?), och så har du resenärer som inte är captive (långlinjeresenärer, Europaresenärer) och med fördel kan välja andra program. Borde det inte vara den senare kategorin som man skulle vilja fånga genom en mer intressant förmånsnivå? Står valet mellan Senator på LH (med en del rätt vassa förmåner och det utbud som LH Group kan erbjuda) och EBD är det ju inte självklart att du lockar över en resenär med de förmåner som finns idag.

Om man redan är captive audience för SAS så finns det ju (egentligen) ingen idé att satsa mer på denna grupp. Väldigt få kommer att öka sitt resande med SAS ännu mer bara av den anledningen (de som skulle göra det finns på det här forumet, och de ökade intäkterna skulle inte täcka de ökade champagnekostnaderna för SAS).

Om man inte är SAS captive, men har ett resmönster som gör att man skulle kunna uppnå EBD+, så tror jag faktiskt att man är förhållandevis unik. Utgår man från CPH så finns det ju ett flertal andra möjligheter, men boende på andra ställen är fast hos SAS.
 
Om man redan är captive audience för SAS så finns det ju (egentligen) ingen idé att satsa mer på denna grupp. Väldigt få kommer att öka sitt resande med SAS ännu mer bara av den anledningen (de som skulle göra det finns på det här forumet, och de ökade intäkterna skulle inte täcka de ökade champagnekostnaderna för SAS).

Om man inte är SAS captive, men har ett resmönster som gör att man skulle kunna uppnå EBD+, så tror jag faktiskt att man är förhållandevis unik. Utgår man från CPH så finns det ju ett flertal andra möjligheter, men boende på andra ställen är fast hos SAS.
Ja, du har säkerligen rätt i att man skiter i de som är captive. Men har inte alla bolag captives?

Och om vi då istället talar om den lilla klicken som flygbolag som t.ex. Lufthansa är beredd att göra allt (eller åtminstone väldigt mkt) för (SAS har ju också Pandion men det får stå vid sidan av i denna diskussion tycker jag eftersom det är på inbjudningsnivå)? Det är säkerligen inte många passagerare men för små bolag som SAS är de nog ändå mer värdefulla än vad man kan tro. Kostar det alltså mer än det smakar att ge t.ex. de förmåner som @flum listar ovan? Ja, kanske - vad vet jag? Det enda jag vet är att skillnaderna mellan Guld och Diamant fortfarande, enligt min mening, är för små. Nu har det kommit ett antal nya (Diamantspecifika) förmåner som jag upplever har tagits emot bra här. Men räcker det?

Och om vi då slutligen inte talar om att öka sitt faktiska resande, men att förlägga delar av sitt resande (kalla det guldkornen) till annat bolag/program efter att man uppnått önskad nivå hos SAS - är det då inte heller relevant? Jag själv är ju captive i den mån jag reser i tjänsten och till viss del privat men i övrigt kan jag ju välja.
 
Ja, du har säkerligen rätt i att man skiter i de som är captive. Men har inte alla bolag captives?

Och om vi då istället talar om den lilla klicken som flygbolag som t.ex. Lufthansa är beredd att göra allt (eller åtminstone väldigt mkt) för (SAS har ju också Pandion men det får stå vid sidan av i denna diskussion tycker jag eftersom det är på inbjudningsnivå)? Det är säkerligen inte många passagerare men för små bolag som SAS är de nog ändå mer värdefulla än vad man kan tro. Kostar det alltså mer än det smakar att ge t.ex. de förmåner som @flum listar ovan? Ja, kanske - vad vet jag? Det enda jag vet är att skillnaderna mellan Guld och Diamant fortfarande, enligt min mening, är för små. Nu har det kommit ett antal nya (Diamantspecifika) förmåner som jag upplever har tagits emot bra här. Men räcker det?

Och om vi då slutligen inte talar om att öka sitt faktiska resande, men att förlägga delar av sitt resande (kalla det guldkornen) till annat bolag/program efter att man uppnått önskad nivå hos SAS - är det då inte heller relevant? Jag själv är ju captive i den mån jag reser i tjänsten och till viss del privat men i övrigt kan jag ju välja.
@fcx ,jag ser också problem i att EBD-förmånerna i princip är kopplade till då man reser i GO, vilket är kontraproduktivt för sas. Går vi tillbaka till tidigare i tråden: "Idag har vi 42 st Diamond i GO enbart plus några i C och Plus". Denna kommentar borde ju skicka rysningar till godtycklig person på SAS. Möjligen är sas affärsmodell att tjäna huvuddelen av pengarna på Go-resenärerna, men detta känns väldigt skakigt tycker jag. Jag skulle kunna tänka mig att sätta en gräns på 150k där resandet måste ske i plus och uppåt (på SK-metall) för att kvala till EBD+, med de förmåner som listas ovan (likande system som LH har med HON-points).
 
Jag leker med tanke att sas skulle införa ett krav för att kunna nå diamond, exempelvis att man måste betalt 4st longhaul flighter i C för kunna uppnå nivån.
Mao blir minimum spend ca 100K sek.
Detta skulle generera mer pengar till Sas och minska antalet kort i omlopp.
Ett revenue target kan eventuellt hjälpa förmånsbiten också.

Jag flyger ihop i snitt 2 diamond per år SAS metall men enbart i GO så jag skulle bli ledsen då :)

Som det är nu är det inte roligt tycker jag iofs då 3 st long haul ToR CPH-PVG ger 90000 men visst - betydlit mer pengar än mina GO för samma poängnivå men jag tycker trohet också skall premieras och inte enbart en viss summa som i princip bara går att nå med C resande.
 
Jag flyger ihop i snitt 2 diamond per år SAS metall men enbart i GO så jag skulle bli ledsen då :)

Som det är nu är det inte roligt tycker jag iofs då 3 st long haul ToR CPH-PVG ger 90000 men visst - betydlit mer pengar än mina GO för samma poängnivå men jag tycker trohet också skall premieras och inte enbart en viss summa som i princip bara går att nå med C resande.
Gör du det så är det ju ingen ko på isen om man inför ett högre poängkrav på 150-200K som diskuterats i tråden.
Då kan ju resenären välja själv, antingen betalar du för att nå dit genom ett revenue target på long haul eller mycket resande i GO :) problem solved.
 
Gör du det så är det ju ingen ko på isen om man inför ett högre poängkrav på 150-200K som diskuterats i tråden.
Då kan ju resenären välja själv, antingen betalar du för att nå dit genom ett revenue target på long haul eller mycket resande i GO :) problem solved.

Jo! Förvisso men jag var lite otydlig i min tanke eller snarare att jag hade tanken men skrev inte den - att nå dubbla EBD funkar nu men min reseprofil kan ändras snabbt och då vore det skönt om det inte blev för "hårt" om man kör på trohetsalt :)
 
Toppen