Senaste nytt

Nya EBD-prefixet - har du noterat något nytt?

Men HUR ska personalen kunna "bry sig ombord" när det sitter 43 Diamonds på en entimmesflygning mellan Stockholm och Köpenhamn? Det är ju just precis det som är poängen precis som när det gäller prioboarding, FT, lounge m m. Gör man det till allmängods blir det inte mkt till förmåner kvar, allt eroderas och kvar blir något grumligt som definitivt inte är så användbart som det skulle kunna vara.
Jo, jag förstår. Men om man inte gör om systemet fullständigt, så är detta samma problem som alla flygbolag har på vissa pendlarlinjer, men de flesta andra flygbolag klarar av det det trots allt anser jag. Att införa ett system som innebär att det bara kan bli totalt sett kanske 10st frekventa resenärer på flighterna mellan ARN-CPH känns ju som att man måste ner i väldigt få totalt sett. Jaja, detta är ju bara vad vi gissar, jag har ju ingen aning om hur fördelningen ser ut mellan olika linjer, utan jag gissar bara på att det är oproportioneligt många på några få linjer, medan det är en helt ok andel på resten.
Nja, jag tycker inte att man kan dimensionera ett bonusprogram utifrån linjen ARN-CPH. Ska man ner i de nivåer av medlemmar som behövs för att ge service på den linjen så blir det inga medlemmar kvar på andra linjer.

Kanske ska man överväga att byta servicekoncept på huvudstadslinjerna (bara en klass med enklare och fri servering för alla?), men det är en annan sak.
@Agö vad är det du skulle vilja ha som EBD på ex. CPH-ARN?
Idag får de flesta förmåner genom att åka Plus. Önskar du något annat?

När jag åkte i förra veckan, var det en A321 med Plus på rad 1-25 och GO 26-35. Det är en ganska normalt läge för linjen.
Då förstår jag att förmåner inte märks. Att ens önska prioboarding är tveksamt. "Sitta längst fram i planet" blir också en form av sanning. Vad jag såg dock var att det i var princip fullt i GO, men fanns seat block i Plus. Då tyckte jag att SAS uttryckte sig bra på pendlarmötet i Göteborg. Det skall vara seatblock i Plus, så långt det går beroende på beläggning. Om det finns ett ledigt mittsäte i GO skall det vara bredvid en Diamond.
 
@Agö vad är det du skulle vilja ha som EBD på ex. CPH-ARN?
Idag får de flesta förmåner genom att åka Plus. Önskar du något annat?

När jag åkte i förra veckan, var det en A321 med Plus på rad 1-25 och GO 26-35. Det är en ganska normalt läge för linjen.
Då förstår jag att förmåner inte märks. Att ens önska prioboarding är tveksamt. "Sitta längst fram i planet" blir också en form av sanning. Vad jag såg dock var att det i var princip fullt i GO, men fanns seat block i Plus. Då tyckte jag att SAS uttryckte sig bra på pendlarmötet i Göteborg. Det skall vara seatblock i Plus, så långt det går beroende på beläggning. Om det finns ett ledigt mittsäte i GO skall det vara bredvid en Diamond.
Nej, jag anser att prioboarding fyller en viktig funktion på en sådan linje. Reste för ovanlighetens skulle med SK1423 i onsdags mellan Stockholm och Köpenhamn (detta är som bekant en skaplig matare till flera långlinjer). Det var helt överbelamrat med handbagage. Det är då trevligt att kunna boarda i lugn och ro, få plats med sitt handbagage på hatthyllan etc.

Man får rör enkelt hitta ett system där t ex EBG får boarda i en senare grupp. Eller så bygger man en ny trappa med högre nivåer för att minska trycket.

Vidare skulle det vara trevligt med ett sådant där reko bemötande som Go-Diamanterna får från crew till och från. Men det är nog för mkt begärt i Plus.

Vad jag ogillar mest är det kravlösa samhället där alla är nöjda och finner sig i inslag i vardagen som kan göras bättre. Att SAS "uttrycker sig" bra betyder absolut ingenting för mig - jag vill se handling.
 
Nej, jag anser att prioboarding fyller en viktig funktion på en sådan linje. Reste för ovanlighetens skulle med SK1423 i onsdags mellan Stockholm och Köpenhamn (detta är som bekant en skaplig matare till flera långlinjer). Det var helt överbelamrat med handbagage. Det är då trevligt att kunna boarda i lugn och ro, få plats med sitt handbagage på hatthyllan etc.

Man får rör enkelt hitta ett system där t ex EBG får boarda i en senare grupp. Eller så bygger man en ny trappa med högre nivåer för att minska trycket
I sådana fall krävs fler boardinggrupper. Då handlar det inte om prio eller inte prio, utan om hur mycket prio. Skall status gå före Plus?
Vad jag ogillar mest är det kravlösa samhället där alla är nöjda och finner sig i inslag i vardagen som kan göras bättre
Just det här tycker jag inte handlar om kravlöst. Jag gillar prioboarding och vill att det skall fungera, men är också realistisk att om det är 10 pax av 200 som inte har prio spelar det ingen roll.
Att SAS "uttrycker sig" bra betyder absolut ingenting för mig - jag vill se handling.
Jag kanske uttryckte mig slarvigt. Jag håller med om det de sade, men upplever även att det har ändrats. I våras var det alltid knökat i Plus och glest i Go. Så är det inte längre, enligt min uppfattning. Jag tycker att det är rimligt att Plus prioriteras först, vad gäller Seat block.
 
I sådana fall krävs fler boardinggrupper. Då handlar det inte om prio eller inte prio, utan om hur mycket prio. Skall status gå före Plus?
Ja, det är väl ett alldeles utmärkt förslag (om man nu tycker att Plus motsvarar en affärsklass). Det är som sagt ett alternativt sätt att se på saken och en möjlig lösning.

Just det här tycker jag inte handlar om kravlöst. Jag gillar prioboarding och vill att det skall fungera, men är också realistisk att om det är 10 pax av 200 som inte har prio spelar det ingen roll.
Det köper jag inte alls. Kan man flyga till månen kan man klara av strukturerad prioboarding, oavsett om det är tio eller 100 pax (det löser man genom grupper om inte annat). Annars, min vän, måste man se till att ta bort denna förmån. Vi snackar trots allt om en officiell förmån som man inte leverarar.

upload_2015-12-8_12-41-59.png


Ingen ska komma och säga att inte AF/KLM klarar av att hantera prioboarding på t.ex. CDG-AMS där det är stora businesskabiner och många, många med status.

Allt detta ska dock ses i ljuset av kärnfrågan, dvs. om det finns anledning att höja nuvarande nivåer. Om det är 200 pax på en avgång som har rätt till prioritet kan det potentiellt tolkas som att status kan uppnås en gnutta för lätt. Det är min poäng, för många med status eroderar förmånerna.
 
Om det är 200 pax på en avgång som har rätt till prioritet kan det potentiellt tolkas som att status kan uppnås en gnutta för lätt. Det är min poäng, för många med status eroderar förmånerna.
Som sagts tidigare, man kan inte sätta nivåerna efter den linjen (enbart). Då blir det väldigt snett och programmet uppfyller inte sitt syfte att driva revenue bland resenärer som reser mer än 5 gånger per år, utan blir bara ett sätt för dom som uppnår status att känna sig viktiga.
 
  • Gilla
Reactions: olo
Som sagts tidigare, man kan inte sätta nivåerna efter den linjen (enbart). Då blir det väldigt snett och programmet uppfyller inte sitt syfte att driva revenue bland resenärer som reser mer än 5 gånger per år, utan blir bara ett sätt för dom som uppnår status att känna sig viktiga.
Och det är fortfarande inte det jag säger. Min poäng, som jag hoppas framgår med önskvärd tydlighet, är att väcka en tanke om det verkligen är rätt att ha så pass låga nivåer (enligt min mening) om de förmåner man får tillbaka eroderas. Är det inte bättre att höja nivån och kanske kunna erbjuda lite mer eller ska allting vara mellanmjölk och egalitärt?
 
Och det är fortfarande inte det jag säger. Min poäng, som jag hoppas framgår med önskvärd tydlighet, är att väcka en tanke om det verkligen är rätt att ha så pass låga nivåer (enligt min mening) om de förmåner man får tillbaka eroderas. Är det inte bättre att höja nivån och kanske kunna erbjuda lite mer eller ska allting vara mellanmjölk och egalitärt?

Man kanske vill ha nivåer som resenärerna har en chans att nå upp till. De allra flesta företag har ganska strikta resepolicies, i alla fall på short-haul där endast billigaste ekonomi gäller. Dom resorna ger 250 poäng om man är kastlös, dessa resenärer får resa gode mycket för att nå upp till redan dagens EBG. Man minskar incitamentet ytterligare att lägga resor hos SAS om man höjer nivåerna...
 
Och det är fortfarande inte det jag säger. Min poäng, som jag hoppas framgår med önskvärd tydlighet, är att väcka en tanke om det verkligen är rätt att ha så pass låga nivåer (enligt min mening) om de förmåner man får tillbaka eroderas. Är det inte bättre att höja nivån och kanske kunna erbjuda lite mer eller ska allting vara mellanmjölk och egalitärt?

Jag förstår din poäng, men jag tycker att du har fel.

Vad är syftet med ett bonusprogram? Att premiera mycket frekventa resenärer eller att attrahera resenärer till bolaget? Hur mycket skulle intäkterna för SAS öka om man stramade åt EBD rejält? Hur många är det som inte reser med SAS idag, men skulle öka sitt resande för att nå upp till "EBD+" om det införs?
 
Jag tycker inte 15 000 EBP är särskilt många på 4,2 miljoner EB-medlemmar, det är under 4 promille. Plockar man som sagt bort som @olo gjorde upp till 2000 pandion-utdelade samt travelpass, så är knappast många som flyger ihop till diamant och ännu färre lär det bli med den minskade intjäningen.

GOT-ARN i morse hade över 60 pers med prio-boarding trots endast 5 rader plus, det blir lätt inflation på de linjerna.
 
Hehe, jag är enig i att man inte får ut mycket av det. Men att man inte behöver slita för det är en osanning, iallafall i mitt fall.
Jag får aldrig C-klass såvida jag inte uppgraderar själv, och jag försöker inte slå något rekord, men upplever lugnt att de 150 legs, varav +20 riktiga longhaul's i år börjar sätta sina spår. Det skulle vara skönt om det fungerade som avsett.
 
Toppen