Nya EBD-prefixet - har du noterat något nytt?

nih23 skrev:Jag flyger 1-2 gånger i månaden i GO till Tokyo, ibland blir det PLUS också.Har uppnåt Diamond varje år men jag skulle inte försöka hålla status med SAS om jag var tvungen att flyga 4 betalda business biljetter med just SAS. Jag skulle enbart dra ner på flygandet och t ex köpa business klass biljetter med Cathay istället.Klicka för att utvidga...


Detsamma gäller för mig. Dessutom så är det på det viset, vilket många redan påpekat, att Diamond ger störst vinst och fördelar för dem som normalt sett inte reser i Business. Så om kravet skulle vara ett visst antal Businessbiljetter så försvinner ju själva syftet med diamondnivån lite grann.
 
Antalet Diamonds har ju minskat med 25% sedan införandet, trots AMEX, så nog har den minskade intjäningen troligen spelat en roll. När Diamond infördes var det ju 20.000 som fick det och nu sägs det vara 15.000.



Jag är inte speciellt förvånad att det sitter 43st Diamonds på vissa av pendlarlinjerna. Inte ens om man höjde till 150k eller 200k miles skulle det förvåna mig.



Personligen tror jag inte antalet är problemet, utan att man inte direkt bryr sig ombord. Om personalen är ointresserad eller om intern information inte funkar vet jag inte, men där i ligger problemet anser jag.
 
Antal statuspax förvånar mig inte heller. Fanns 95 + statusmedlemmmar på ett flyg med Alaska Airlines på ett plan med mindre än 170 säten från Seatlle till Newark häromdagen.



What's The Longest Upgrade List You've Ever Seen? - One Mile at a Time



Dessutom tror jag att lojalitet måste belönas även om dent är liten. EB är ett mycket generös program utan konstiga bokningsklasser utan intjäning ( I am looking at you TAP). Jag hoppas de behåller statusgränserna som de är nu så att även jag som endast få resa Go eller Plus kan uppnå status (I år blir det 46 flyg med SAS)
 
johhenrik skrev:Antalet Diamonds har ju minskat med 25% sedan införandet, trots AMEX, så nog har den minskade intjäningen troligen spelat en roll. När Diamond infördes var det ju 20.000 som fick det och nu sägs det vara 15.000.Jag är inte speciellt förvånad att det sitter 43st Diamonds på vissa av pendlarlinjerna. Inte ens om man höjde till 150k eller 200k miles skulle det förvåna mig.Personligen tror jag inte antalet är problemet, utan att man inte direkt bryr sig ombord. Om personalen är ointresserad eller om intern information inte funkar vet jag inte, men där i ligger problemet anser jag.Klicka för att utvidga...
Men HUR ska personalen kunna "bry sig ombord" när det sitter 43 Diamonds på en entimmesflygning mellan Stockholm och Köpenhamn? Det är ju just precis det som är poängen precis som när det gäller prioboarding, FT, lounge m m. Gör man det till allmängods blir det inte mkt till förmåner kvar, allt eroderas och kvar blir något grumligt som definitivt inte är så användbart som det skulle kunna vara.
 
Agö skrev:Mmm, och samtidigt strösslar ju AMEX med poängen för norska och svenska medlemmar så egentligen är det ju tal om att på ett år flyga in 70k. Det är klart, flyger man endast låg ekonomi inrikes eller i Norden blir det en utmaning att jobba ihop 70k men då har man ju alltid chansen att ta det på segment.Klicka för att utvidga...
Det är väl inte helt korrekt. Amex Elite som ger 20.000 baspoäng finns efter det jag känner till bara i Sverige. Bor själv i Norge, har SAS Amex och får NOLL statusgrundande poäng. Blir ibland lite "trött" på alla som skriver här på BC att det "bara" är att signa för Amex så får man 20.000 poäng och EBD i ett cornflakes paket...

Flyger själv mycket GO inom Europa och betalar ofta dyrt för mina flighter med SAS, men poängintjäningen är som oftast pinsamt låg i förhållande till pris. SAS tjänar helt säkert bättre på oss som får EBD/EBG på sjukt många intra EU/Norden än de som flyger 4 long haul per år i biz....
 
Agö skrev:Men HUR ska personalen kunna "bry sig ombord" när det sitter 43 Diamonds på en entimmesflygning mellan Stockholm och Köpenhamn? Det är ju just precis det som är poängen precis som när det gäller prioboarding, FT, lounge m m. Gör man det till allmängods blir det inte mkt till förmåner kvar, allt eroderas och kvar blir något grumligt som definitivt inte är så användbart som det skulle kunna vara.Klicka för att utvidga...
Jo, jag förstår. Men om man inte gör om systemet fullständigt, så är detta samma problem som alla flygbolag har på vissa pendlarlinjer, men de flesta andra flygbolag klarar av det det trots allt anser jag. Att införa ett system som innebär att det bara kan bli totalt sett kanske 10st frekventa resenärer på flighterna mellan ARN-CPH känns ju som att man måste ner i väldigt få totalt sett. Jaja, detta är ju bara vad vi gissar, jag har ju ingen aning om hur fördelningen ser ut mellan olika linjer, utan jag gissar bara på att det är oproportioneligt många på några få linjer, medan det är en helt ok andel på resten.
 
johhenrik skrev:Jo, jag förstår. Men om man inte gör om systemet fullständigt, så är detta samma problem som alla flygbolag har på vissa pendlarlinjer, men de flesta andra flygbolag klarar av det det trots allt anser jag. Att införa ett system som innebär att det bara kan bli totalt sett kanske 10st frekventa resenärer på flighterna mellan ARN-CPH känns ju som att man måste ner i väldigt få totalt sett. Jaja, detta är ju bara vad vi gissar, jag har ju ingen aning om hur fördelningen ser ut mellan olika linjer, utan jag gissar bara på att det är oproportioneligt många på några få linjer, medan det är en helt ok andel på resten.Klicka för att utvidga...
Visst är det så. Jag flög till Alicante i september. Då var jag ensam Diamond ombord (såg manifestet). Det jag menar är att man t ex skulle kunna ge lite bättre erbjudanden än dagens "exklusiva" Diamonderbjudande om det riktades till färre personer. Kanske skulle man kunna värna seatblock ombord om det inte var 43 EBD i Go. Osv. Det måste ju finnas en korrelation mellan status och förmåner. Idag upplever jag den som för svag även om det blivit bättre för Diamonds som inte åker i premiumklasser (CU, fri dryck etc). Det jag säger är väl egentligen självklart, ju fler statusmedlemmar, desto mer grumliga förmåner. Och då finns det väl egentligen bara en lösning. Men vad vet jag, alla kanske är nöjda med hur det ser ut?
 
Agö skrev:Visst är det så. Jag flög till Alicante i september. Då var jag ensam Diamond ombord (såg manifestet). Det jag menar är att man t ex skulle kunna ge lite bättre erbjudanden än dagens "exklusiva" Diamonderbjudande om det riktades till färre personer. Kanske skulle man kunna värna seatblock ombord om det inte var 43 EBD i Go. Osv. Det måste ju finnas en korrelation mellan status och förmåner. Idag upplever jag den som för svag även om det blivit bättre för Diamonds som inte åker i premiumklasser (CU, fri dryck etc). Det jag säger är väl egentligen självklart, ju fler statusmedlemmar, desto mer grumliga förmåner. Och då finns det väl egentligen bara en lösning. Men vad vet jag, alla kanske är nöjda med hur det ser ut?Klicka för att utvidga...


Nja, jag tycker inte att man kan dimensionera ett bonusprogram utifrån linjen ARN-CPH. Ska man ner i de nivåer av medlemmar som behövs för att ge service på den linjen så blir det inga medlemmar kvar på andra linjer.



Kanske ska man överväga att byta servicekoncept på huvudstadslinjerna (bara en klass med enklare och fri servering för alla?), men det är en annan sak.
 
fcx skrev:Nja, jag tycker inte att man kan dimensionera ett bonusprogram utifrån linjen ARN-CPH. Ska man ner i de nivåer av medlemmar som behövs för att ge service på den linjen så blir det inga medlemmar kvar på andra linjer.Kanske ska man överväga att byta servicekoncept på huvudstadslinjerna (bara en klass med enklare och fri servering för alla?), men det är en annan sak.Klicka för att utvidga...
Det är väl ingen som påstått det. Men du kanske inte upplever T4-loungen i rusning, medelmåttiga "riktade" erbjudanden, obefintlig recognition, m m som problem. Det är i så fall helt OK med mig, jag framför bara min egen bild av hur man skulle kunna tänka. Vi talar om en toppnivå som trots allt inte kräver mer än 2 T&R (p2p) Köpenhamn-Europa i Plus per månad (även i avsaknad av ev poäng från AMEX).
 
Agö skrev:Men HUR ska personalen kunna "bry sig ombord" när det sitter 43 Diamonds på en entimmesflygning mellan Stockholm och Köpenhamn? Det är ju just precis det som är poängen precis som när det gäller prioboarding, FT, lounge m m. Gör man det till allmängods blir det inte mkt till förmåner kvar, allt eroderas och kvar blir något grumligt som definitivt inte är så användbart som det skulle kunna vara.Klicka för att utvidga...


johhenrik skrev:Jo, jag förstår. Men om man inte gör om systemet fullständigt, så är detta samma problem som alla flygbolag har på vissa pendlarlinjer, men de flesta andra flygbolag klarar av det det trots allt anser jag. Att införa ett system som innebär att det bara kan bli totalt sett kanske 10st frekventa resenärer på flighterna mellan ARN-CPH känns ju som att man måste ner i väldigt få totalt sett. Jaja, detta är ju bara vad vi gissar, jag har ju ingen aning om hur fördelningen ser ut mellan olika linjer, utan jag gissar bara på att det är oproportioneligt många på några få linjer, medan det är en helt ok andel på resten.Klicka för att utvidga...


fcx skrev:Nja, jag tycker inte att man kan dimensionera ett bonusprogram utifrån linjen ARN-CPH. Ska man ner i de nivåer av medlemmar som behövs för att ge service på den linjen så blir det inga medlemmar kvar på andra linjer.Kanske ska man överväga att byta servicekoncept på huvudstadslinjerna (bara en klass med enklare och fri servering för alla?), men det är en annan sak.Klicka för att utvidga...
@Agö vad är det du skulle vilja ha som EBD på ex. CPH-ARN?

Idag får de flesta förmåner genom att åka Plus. Önskar du något annat?



När jag åkte i förra veckan, var det en A321 med Plus på rad 1-25 och GO 26-35. Det är en ganska normalt läge för linjen.

Då förstår jag att förmåner inte märks. Att ens önska prioboarding är tveksamt. "Sitta längst fram i planet" blir också en form av sanning. Vad jag såg dock var att det i var princip fullt i GO, men fanns seat block i Plus. Då tyckte jag att SAS uttryckte sig bra på pendlarmötet i Göteborg. Det skall vara seatblock i Plus, så långt det går beroende på beläggning. Om det finns ett ledigt mittsäte i GO skall det vara bredvid en Diamond.
 
olo skrev:@Agövad är det du skulle vilja ha som EBD på ex. CPH-ARN?Idag får de flesta förmåner genom att åka Plus. Önskar du något annat?När jag åkte i förra veckan, var det en A321 med Plus på rad 1-25 och GO 26-35. Det är en ganska normalt läge för linjen.Då förstår jag att förmåner inte märks. Att ens önska prioboarding är tveksamt. "Sitta längst fram i planet" blir också en form av sanning. Vad jag såg dock var att det i var princip fullt i GO, men fanns seat block i Plus. Då tyckte jag att SAS uttryckte sig bra på pendlarmötet i Göteborg. Det skall vara seatblock i Plus, så långt det går beroende på beläggning. Om det finns ett ledigt mittsäte i GO skall det vara bredvid en Diamond.Klicka för att utvidga...
Nej, jag anser att prioboarding fyller en viktig funktion på en sådan linje. Reste för ovanlighetens skulle med SK1423 i onsdags mellan Stockholm och Köpenhamn (detta är som bekant en skaplig matare till flera långlinjer). Det var helt överbelamrat med handbagage. Det är då trevligt att kunna boarda i lugn och ro, få plats med sitt handbagage på hatthyllan etc.



Man får rör enkelt hitta ett system där t ex EBG får boarda i en senare grupp. Eller så bygger man en ny trappa med högre nivåer för att minska trycket.



Vidare skulle det vara trevligt med ett sådant där reko bemötande som Go-Diamanterna får från crew till och från. Men det är nog för mkt begärt i Plus.



Vad jag ogillar mest är det kravlösa samhället där alla är nöjda och finner sig i inslag i vardagen som kan göras bättre. Att SAS "uttrycker sig" bra betyder absolut ingenting för mig - jag vill se handling.
 
Agö skrev:Nej, jag anser att prioboarding fyller en viktig funktion på en sådan linje. Reste för ovanlighetens skulle med SK1423 i onsdags mellan Stockholm och Köpenhamn (detta är som bekant en skaplig matare till flera långlinjer). Det var helt överbelamrat med handbagage. Det är då trevligt att kunna boarda i lugn och ro, få plats med sitt handbagage på hatthyllan etc.Man får rör enkelt hitta ett system där t ex EBG får boarda i en senare grupp. Eller så bygger man en ny trappa med högre nivåer för att minska trycketKlicka för att utvidga...
I sådana fall krävs fler boardinggrupper. Då handlar det inte om prio eller inte prio, utan om hur mycket prio. Skall status gå före Plus?


Agö skrev:Vad jag ogillar mest är det kravlösa samhället där alla är nöjda och finner sig i inslag i vardagen som kan göras bättreKlicka för att utvidga...
Just det här tycker jag inte handlar om kravlöst. Jag gillar prioboarding och vill att det skall fungera, men är också realistisk att om det är 10 pax av 200 som inte har prio spelar det ingen roll.


Agö skrev:Att SAS "uttrycker sig" bra betyder absolut ingenting för mig - jag vill se handling.Klicka för att utvidga...
Jag kanske uttryckte mig slarvigt. Jag håller med om det de sade, men upplever även att det har ändrats. I våras var det alltid knökat i Plus och glest i Go. Så är det inte längre, enligt min uppfattning. Jag tycker att det är rimligt att Plus prioriteras först, vad gäller Seat block.
 
olo skrev:I sådana fall krävs fler boardinggrupper. Då handlar det inte om prio eller inte prio, utan om hur mycket prio. Skall status gå före Plus?Klicka för att utvidga...
Ja, det är väl ett alldeles utmärkt förslag (om man nu tycker att Plus motsvarar en affärsklass). Det är som sagt ett alternativt sätt att se på saken och en möjlig lösning.




olo skrev:Just det här tycker jag inte handlar om kravlöst. Jag gillar prioboarding och vill att det skall fungera, men är också realistisk att om det är 10 pax av 200 som inte har prio spelar det ingen roll.Klicka för att utvidga...
Det köper jag inte alls. Kan man flyga till månen kan man klara av strukturerad prioboarding, oavsett om det är tio eller 100 pax (det löser man genom grupper om inte annat). Annars, min vän, måste man se till att ta bort denna förmån. Vi snackar trots allt om en officiell förmån som man inte leverarar.





upload_2015-12-8_12-41-59-png.45019





Ingen ska komma och säga att inte AF/KLM klarar av att hantera prioboarding på t.ex. CDG-AMS där det är stora businesskabiner och många, många med status.



Allt detta ska dock ses i ljuset av kärnfrågan, dvs. om det finns anledning att höja nuvarande nivåer. Om det är 200 pax på en avgång som har rätt till prioritet kan det potentiellt tolkas som att status kan uppnås en gnutta för lätt. Det är min poäng, för många med status eroderar förmånerna.
 
Agö skrev:Om det är 200 pax på en avgång som har rätt till prioritet kan det potentiellt tolkas som att status kan uppnås en gnutta för lätt. Det är min poäng, för många med status eroderar förmånerna.Klicka för att utvidga...
Som sagts tidigare, man kan inte sätta nivåerna efter den linjen (enbart). Då blir det väldigt snett och programmet uppfyller inte sitt syfte att driva revenue bland resenärer som reser mer än 5 gånger per år, utan blir bara ett sätt för dom som uppnår status att känna sig viktiga.
 
NotRyan skrev:Som sagts tidigare, man kan inte sätta nivåerna efter den linjen (enbart). Då blir det väldigt snett och programmet uppfyller inte sitt syfte att driva revenue bland resenärer som reser mer än 5 gånger per år, utan blir bara ett sätt för dom som uppnår status att känna sig viktiga.Klicka för att utvidga...
Och det är fortfarande inte det jag säger. Min poäng, som jag hoppas framgår med önskvärd tydlighet, är att väcka en tanke om det verkligen är rätt att ha så pass låga nivåer (enligt min mening) om de förmåner man får tillbaka eroderas. Är det inte bättre att höja nivån och kanske kunna erbjuda lite mer eller ska allting vara mellanmjölk och egalitärt?
 
Agö skrev:Och det är fortfarande inte det jag säger. Min poäng, som jag hoppas framgår med önskvärd tydlighet, är att väcka en tanke om det verkligen är rätt att ha så pass låga nivåer (enligt min mening) om de förmåner man får tillbaka eroderas. Är det inte bättre att höja nivån och kanske kunna erbjuda lite mer eller ska allting vara mellanmjölk och egalitärt?Klicka för att utvidga...


Man kanske vill ha nivåer som resenärerna har en chans att nå upp till. De allra flesta företag har ganska strikta resepolicies, i alla fall på short-haul där endast billigaste ekonomi gäller. Dom resorna ger 250 poäng om man är kastlös, dessa resenärer får resa gode mycket för att nå upp till redan dagens EBG. Man minskar incitamentet ytterligare att lägga resor hos SAS om man höjer nivåerna...
 
Agö skrev:Och det är fortfarande inte det jag säger. Min poäng, som jag hoppas framgår med önskvärd tydlighet, är att väcka en tanke om det verkligen är rätt att ha så pass låga nivåer (enligt min mening) om de förmåner man får tillbaka eroderas. Är det inte bättre att höja nivån och kanske kunna erbjuda lite mer eller ska allting vara mellanmjölk och egalitärt?Klicka för att utvidga...


Jag förstår din poäng, men jag tycker att du har fel.



Vad är syftet med ett bonusprogram? Att premiera mycket frekventa resenärer eller att attrahera resenärer till bolaget? Hur mycket skulle intäkterna för SAS öka om man stramade åt EBD rejält? Hur många är det som inte reser med SAS idag, men skulle öka sitt resande för att nå upp till "EBD+" om det införs?
 
Jag tycker inte 15 000 EBP är särskilt många på 4,2 miljoner EB-medlemmar, det är under 4 promille. Plockar man som sagt bort som @olo gjorde upp till 2000 pandion-utdelade samt travelpass, så är knappast många som flyger ihop till diamant och ännu färre lär det bli med den minskade intjäningen.



GOT-ARN i morse hade över 60 pers med prio-boarding trots endast 5 rader plus, det blir lätt inflation på de linjerna.
 
Hehe, jag är enig i att man inte får ut mycket av det. Men att man inte behöver slita för det är en osanning, iallafall i mitt fall.

Jag får aldrig C-klass såvida jag inte uppgraderar själv, och jag försöker inte slå något rekord, men upplever lugnt att de 150 legs, varav +20 riktiga longhaul's i år börjar sätta sina spår. Det skulle vara skönt om det fungerade som avsett.
 
Back
Top