Senaste nytt

Nya EBD-prefixet - har du noterat något nytt?

Jag flyger 1-2 gånger i månaden i GO till Tokyo, ibland blir det PLUS också.
Har uppnåt Diamond varje år men jag skulle inte försöka hålla status med SAS om jag var tvungen att flyga 4 betalda business biljetter med just SAS. Jag skulle enbart dra ner på flygandet och t ex köpa business klass biljetter med Cathay istället.

Detsamma gäller för mig. Dessutom så är det på det viset, vilket många redan påpekat, att Diamond ger störst vinst och fördelar för dem som normalt sett inte reser i Business. Så om kravet skulle vara ett visst antal Businessbiljetter så försvinner ju själva syftet med diamondnivån lite grann.
 
Antalet Diamonds har ju minskat med 25% sedan införandet, trots AMEX, så nog har den minskade intjäningen troligen spelat en roll. När Diamond infördes var det ju 20.000 som fick det och nu sägs det vara 15.000.

Jag är inte speciellt förvånad att det sitter 43st Diamonds på vissa av pendlarlinjerna. Inte ens om man höjde till 150k eller 200k miles skulle det förvåna mig.

Personligen tror jag inte antalet är problemet, utan att man inte direkt bryr sig ombord. Om personalen är ointresserad eller om intern information inte funkar vet jag inte, men där i ligger problemet anser jag.
 
Antal statuspax förvånar mig inte heller. Fanns 95 + statusmedlemmmar på ett flyg med Alaska Airlines på ett plan med mindre än 170 säten från Seatlle till Newark häromdagen.

What's The Longest Upgrade List You've Ever Seen? - One Mile at a Time

Dessutom tror jag att lojalitet måste belönas även om dent är liten. EB är ett mycket generös program utan konstiga bokningsklasser utan intjäning ( I am looking at you TAP). Jag hoppas de behåller statusgränserna som de är nu så att även jag som endast få resa Go eller Plus kan uppnå status (I år blir det 46 flyg med SAS)
 
Last edited:
Antalet Diamonds har ju minskat med 25% sedan införandet, trots AMEX, så nog har den minskade intjäningen troligen spelat en roll. När Diamond infördes var det ju 20.000 som fick det och nu sägs det vara 15.000.

Jag är inte speciellt förvånad att det sitter 43st Diamonds på vissa av pendlarlinjerna. Inte ens om man höjde till 150k eller 200k miles skulle det förvåna mig.

Personligen tror jag inte antalet är problemet, utan att man inte direkt bryr sig ombord. Om personalen är ointresserad eller om intern information inte funkar vet jag inte, men där i ligger problemet anser jag.
Men HUR ska personalen kunna "bry sig ombord" när det sitter 43 Diamonds på en entimmesflygning mellan Stockholm och Köpenhamn? Det är ju just precis det som är poängen precis som när det gäller prioboarding, FT, lounge m m. Gör man det till allmängods blir det inte mkt till förmåner kvar, allt eroderas och kvar blir något grumligt som definitivt inte är så användbart som det skulle kunna vara.
 
Mmm, och samtidigt strösslar ju AMEX med poängen för norska och svenska medlemmar så egentligen är det ju tal om att på ett år flyga in 70k. Det är klart, flyger man endast låg ekonomi inrikes eller i Norden blir det en utmaning att jobba ihop 70k men då har man ju alltid chansen att ta det på segment.
Det är väl inte helt korrekt. Amex Elite som ger 20.000 baspoäng finns efter det jag känner till bara i Sverige. Bor själv i Norge, har SAS Amex och får NOLL statusgrundande poäng. Blir ibland lite "trött" på alla som skriver här på BC att det "bara" är att signa för Amex så får man 20.000 poäng och EBD i ett cornflakes paket...
Flyger själv mycket GO inom Europa och betalar ofta dyrt för mina flighter med SAS, men poängintjäningen är som oftast pinsamt låg i förhållande till pris. SAS tjänar helt säkert bättre på oss som får EBD/EBG på sjukt många intra EU/Norden än de som flyger 4 long haul per år i biz....
 
Men HUR ska personalen kunna "bry sig ombord" när det sitter 43 Diamonds på en entimmesflygning mellan Stockholm och Köpenhamn? Det är ju just precis det som är poängen precis som när det gäller prioboarding, FT, lounge m m. Gör man det till allmängods blir det inte mkt till förmåner kvar, allt eroderas och kvar blir något grumligt som definitivt inte är så användbart som det skulle kunna vara.
Jo, jag förstår. Men om man inte gör om systemet fullständigt, så är detta samma problem som alla flygbolag har på vissa pendlarlinjer, men de flesta andra flygbolag klarar av det det trots allt anser jag. Att införa ett system som innebär att det bara kan bli totalt sett kanske 10st frekventa resenärer på flighterna mellan ARN-CPH känns ju som att man måste ner i väldigt få totalt sett. Jaja, detta är ju bara vad vi gissar, jag har ju ingen aning om hur fördelningen ser ut mellan olika linjer, utan jag gissar bara på att det är oproportioneligt många på några få linjer, medan det är en helt ok andel på resten.
 
Jo, jag förstår. Men om man inte gör om systemet fullständigt, så är detta samma problem som alla flygbolag har på vissa pendlarlinjer, men de flesta andra flygbolag klarar av det det trots allt anser jag. Att införa ett system som innebär att det bara kan bli totalt sett kanske 10st frekventa resenärer på flighterna mellan ARN-CPH känns ju som att man måste ner i väldigt få totalt sett. Jaja, detta är ju bara vad vi gissar, jag har ju ingen aning om hur fördelningen ser ut mellan olika linjer, utan jag gissar bara på att det är oproportioneligt många på några få linjer, medan det är en helt ok andel på resten.
Visst är det så. Jag flög till Alicante i september. Då var jag ensam Diamond ombord (såg manifestet). Det jag menar är att man t ex skulle kunna ge lite bättre erbjudanden än dagens "exklusiva" Diamonderbjudande om det riktades till färre personer. Kanske skulle man kunna värna seatblock ombord om det inte var 43 EBD i Go. Osv. Det måste ju finnas en korrelation mellan status och förmåner. Idag upplever jag den som för svag även om det blivit bättre för Diamonds som inte åker i premiumklasser (CU, fri dryck etc). Det jag säger är väl egentligen självklart, ju fler statusmedlemmar, desto mer grumliga förmåner. Och då finns det väl egentligen bara en lösning. Men vad vet jag, alla kanske är nöjda med hur det ser ut?
 
Visst är det så. Jag flög till Alicante i september. Då var jag ensam Diamond ombord (såg manifestet). Det jag menar är att man t ex skulle kunna ge lite bättre erbjudanden än dagens "exklusiva" Diamonderbjudande om det riktades till färre personer. Kanske skulle man kunna värna seatblock ombord om det inte var 43 EBD i Go. Osv. Det måste ju finnas en korrelation mellan status och förmåner. Idag upplever jag den som för svag även om det blivit bättre för Diamonds som inte åker i premiumklasser (CU, fri dryck etc). Det jag säger är väl egentligen självklart, ju fler statusmedlemmar, desto mer grumliga förmåner. Och då finns det väl egentligen bara en lösning. Men vad vet jag, alla kanske är nöjda med hur det ser ut?

Nja, jag tycker inte att man kan dimensionera ett bonusprogram utifrån linjen ARN-CPH. Ska man ner i de nivåer av medlemmar som behövs för att ge service på den linjen så blir det inga medlemmar kvar på andra linjer.

Kanske ska man överväga att byta servicekoncept på huvudstadslinjerna (bara en klass med enklare och fri servering för alla?), men det är en annan sak.
 
Nja, jag tycker inte att man kan dimensionera ett bonusprogram utifrån linjen ARN-CPH. Ska man ner i de nivåer av medlemmar som behövs för att ge service på den linjen så blir det inga medlemmar kvar på andra linjer.

Kanske ska man överväga att byta servicekoncept på huvudstadslinjerna (bara en klass med enklare och fri servering för alla?), men det är en annan sak.
Det är väl ingen som påstått det. Men du kanske inte upplever T4-loungen i rusning, medelmåttiga "riktade" erbjudanden, obefintlig recognition, m m som problem. Det är i så fall helt OK med mig, jag framför bara min egen bild av hur man skulle kunna tänka. Vi talar om en toppnivå som trots allt inte kräver mer än 2 T&R (p2p) Köpenhamn-Europa i Plus per månad (även i avsaknad av ev poäng från AMEX).
 
Toppen