Men HUR ska personalen kunna "bry sig ombord" när det sitter 43 Diamonds på en entimmesflygning mellan Stockholm och Köpenhamn? Det är ju just precis det som är poängen precis som när det gäller prioboarding, FT, lounge m m. Gör man det till allmängods blir det inte mkt till förmåner kvar, allt eroderas och kvar blir något grumligt som definitivt inte är så användbart som det skulle kunna vara.
Jo, jag förstår. Men om man inte gör om systemet fullständigt, så är detta samma problem som alla flygbolag har på vissa pendlarlinjer, men de flesta andra flygbolag klarar av det det trots allt anser jag. Att införa ett system som innebär att det bara kan bli totalt sett kanske 10st frekventa resenärer på flighterna mellan ARN-CPH känns ju som att man måste ner i väldigt få totalt sett. Jaja, detta är ju bara vad vi gissar, jag har ju ingen aning om hur fördelningen ser ut mellan olika linjer, utan jag gissar bara på att det är oproportioneligt många på några få linjer, medan det är en helt ok andel på resten.
@Agö vad är det du skulle vilja ha som EBD på ex. CPH-ARN?Nja, jag tycker inte att man kan dimensionera ett bonusprogram utifrån linjen ARN-CPH. Ska man ner i de nivåer av medlemmar som behövs för att ge service på den linjen så blir det inga medlemmar kvar på andra linjer.
Kanske ska man överväga att byta servicekoncept på huvudstadslinjerna (bara en klass med enklare och fri servering för alla?), men det är en annan sak.
Idag får de flesta förmåner genom att åka Plus. Önskar du något annat?
När jag åkte i förra veckan, var det en A321 med Plus på rad 1-25 och GO 26-35. Det är en ganska normalt läge för linjen.
Då förstår jag att förmåner inte märks. Att ens önska prioboarding är tveksamt. "Sitta längst fram i planet" blir också en form av sanning. Vad jag såg dock var att det i var princip fullt i GO, men fanns seat block i Plus. Då tyckte jag att SAS uttryckte sig bra på pendlarmötet i Göteborg. Det skall vara seatblock i Plus, så långt det går beroende på beläggning. Om det finns ett ledigt mittsäte i GO skall det vara bredvid en Diamond.