Senaste nytt

Ny snabbfärja mellan Sverige och Tyskland

Om du menar passagerare till fots så verkar det inte gå att förboka om man inte är minst 14 personer. De hänvisar till biljettmaskin i avgångshallen... https://www.scandlines.se/priser/gedser-rostock/landgang/
Okej, det bör alltså alltid finnas plats för enskilda passagerare på varje avgång då?

Ska på en tågtur till Berlin över påsk tänkte jag men pga banarbete på hemvägen är det buss från Hamburg till Padborg. Inte så kul. Tänker att man kan ta tåg till Rostock, sen båt och buss till Nyköbing och tåg till Köpenhamn instället
 

ekf

Medlem
Okej, det bör alltså alltid finnas plats för enskilda passagerare på varje avgång då?
Har tyvärr ingen erfarenhet av det mer än vad som står på länken jag postade, men jag skulle anta det. Det är väl fordonsburna passagerare i majoritet på den rutten.. och då är det nog antalet fordon som begränsar snarare än personer...
 

NyfikenGrau

Medlem
Okej, det bör alltså alltid finnas plats för enskilda passagerare på varje avgång då?

Ska på en tågtur till Berlin över påsk tänkte jag men pga banarbete på hemvägen är det buss från Hamburg till Padborg. Inte så kul. Tänker att man kan ta tåg till Rostock, sen båt och buss till Nyköbing och tåg till Köpenhamn instället

Plats på färjan finns säkert, det är nog inte problemet. Tycker dock det är väldigt meckigt att ta sig mellan Überseehafen (där färjorna går) och Hauptbahnhof i Rostock numera sedan de lagt ner S-Bahn ut till hamnen för 10 år sen. Nuförtiden får man ta S-Bahn upp på västsidan om viken och sedan byta till buss som kör under den i tunneln och går väldigt sällan.
Kan nog vara kul att göra en gång för att testa men tänk på det innan du bestämmer dig.
 

Palazzi

Medlem
Halv-OT
Gotlandsbolaget som låg bakom Hansa Destinations har nu köpt Birka.

Blir spännande vad de ska hitta på…:D

Enligt SVT så kommer det att användas på kryssningar på en slinga Stockholm-Mariehamn-Visby, som komplement till reguljär trafik.
 

Jannes

Medlem
Undrar vilka hamnlägen de kommer använda. I Stockholm och Mariehamn kanske de samma som Birka använde?
 

fcx

Medlem
Undrar vilka hamnlägen de kommer använda. I Stockholm och Mariehamn kanske de samma som Birka använde?

Det beror nog lite på vad man tänker sig för upplägg på linjen. Är det nöjeskryssning så tror jag att man går från Slussen i Stockholm mot kvällen med ett kort nattligt stopp i Berghamn eller Långnäs för att spara pengar. Sen till Visby en stund före lunch (det är närmare 10 timmar mellan Åland och Visby) och sedan snabbt tillbaka igen till Stockholm.

Är fokus persontransport tror jag hellre man går från Nynäshamn för att samordna med annan Gotlandstrafik, och dessutom stannar i Västerhamn i faktiska Mariehamn.
 
Toppen