Senaste nytt

Ny snabbfärja mellan Sverige och Tyskland

Jannes

Medlem
Det beror nog lite på vad man tänker sig för upplägg på linjen. Är det nöjeskryssning så tror jag att man går från Slussen i Stockholm mot kvällen med ett kort nattligt stopp i Berghamn eller Långnäs för att spara pengar. Sen till Visby en stund före lunch (det är närmare 10 timmar mellan Åland och Visby) och sedan snabbt tillbaka igen till Stockholm.

Är fokus persontransport tror jag hellre man går från Nynäshamn för att samordna med annan Gotlandstrafik, och dessutom stannar i Västerhamn i faktiska Mariehamn.
Enligt pressmeddelandet är det inget snack om Nynäshamn i alla fall: https://corporate.gotlandsbolaget.s...h-startar-kryssningar-till-aland-och-gotland/
Och dessutom pekar man ut Mariehamn specifikt. Därför tänkte jag att den nu oanvända "kryssningsterminalen" skulle bli ett naturligt fortsatt hem för Birka.

Dessutom deras ordval "kryssningar" lägger väl betoning på att transportbiten inte är så viktig. Så kanske någon typ av STO-MHQ-STO-VBY-STO lösning, eller triangelrutt åt någondera håll. Triangelrutten dock mer sannolik för att behålla tax-free hela tiden.
Kanske start från Stockholm på kvällen, anlända Mariehamn på natten och avgång på morgonen, kryssa under dagen till Visby, och sedan nattkryss till Stockholm där båten sedan står från morgon till nästa avgång? Rutten är nog lite för lång för att fixa dygnskryssningar, tar väl 26+ timmar att avklara om det är så att Mariehamn-Visby är 10 timmar.
 

jacoph

Medlem
Stadsgårdsterminalen (birkas gamla) är nu konsthall/nattklubb/bar. https://www.stadsgardsterminalen.com/

Stockholms hamnar har bekräftat att det blir värtan: https://www.stockholmshamnar.se/om-...ation-till-stockholms-hamnar-och-vartahamnen/

Ett rimligt upplägg som jag tror, för att kunna ha både tax-free ombord under hela resan är nog ett upplägg typ: avfärd STO 17, Mariehamn vid 00, Visby kl 10 med avfärd kl 17 (en dag i Visby) och sen tillbaka till Stockholm (med stopp i Mariehamn?)
 
Plats på färjan finns säkert, det är nog inte problemet. Tycker dock det är väldigt meckigt att ta sig mellan Überseehafen (där färjorna går) och Hauptbahnhof i Rostock numera sedan de lagt ner S-Bahn ut till hamnen för 10 år sen. Nuförtiden får man ta S-Bahn upp på västsidan om viken och sedan byta till buss som kör under den i tunneln och går väldigt sällan.
Kan nog vara kul att göra en gång för att testa men tänk på det innan du bestämmer dig.
Du hade rätt. Försökte hitta olika medel att ta mig från centrala Rostock ut till färjeterminalen. Svårt. Det går lokalbussar från en del av Rostock, dit jag kunde åkt elscooter, men dessa bussar matchar inte med avgångarna och på helgerna går det få, inga alls nu på morgonen. Så det fick bli en taxi för €38.

Märkligt att inte Rostock stad och färjebolagen gått ihop och startat typ en flygbusslinje ut till terminalen vannan timme, iaf sommartid. Eller fler dagtåglinjer hela vägen ut till hamnen. Att kunna ta dagtåg till/från Berlin på ca 5h vore en dröm för mig som skåning (Malmö-Kbh-Nykøbing-Gedser-Rostock-Berlin).
 
Last edited:

rsimon

Medlem
Du hade rätt. Försökte hitta olika medel att ta mig från centrala Rostock ut till färjeterminalen. Svårt. Det går lokalbussar från en del av Rostock, dit jag kunde åkt elscooter, men dessa bussar matchar inte med avgångarna och på helgerna går det få, inga alls nu på morgonen. Så det fick bli en taxi för €38.

Märkligt att inte Rostock stad och färjebolagen gått ihop och startat typ en flygbusslinje ut till terminalen vannan timme, iaf sommartid. Eller fler dagtåglinjer hela vägen ut till hamnen. Att kunna ta dagtåg till/från Berlin på ca 5h vore en dröm för mig som skåning (Malmö-Kbh-Nykøbing-Gedser-Rostock-Berlin).
OT: Det är märkligt, så tidigt som 1995 lade man ned de internationella tågen Kbh–Berlin via Gedser… och 2009 lade man ned trafiken helt mellan Nykøbing F och Gedser.
 

NyfikenGrau

Medlem
Du hade rätt. Försökte hitta olika medel att ta mig från centrala Rostock ut till färjeterminalen. Svårt. Det går lokalbussar från en del av Rostock, dit jag kunde åkt elscooter, men dessa bussar matchar inte med avgångarna och på helgerna går det få, inga alls nu på morgonen. Så det fick bli en taxi för €38.

Märkligt att inte Rostock stad och färjebolagen gått ihop och startat typ en flygbusslinje ut till terminalen vannan timme, iaf sommartid. Eller fler dagtåglinjer hela vägen ut till hamnen. Att kunna ta dagtåg till/från Berlin på ca 5h vore en dröm för mig som skåning (Malmö-Kbh-Nykøbing-Gedser-Rostock-Berlin).

Jo det är krångligt fast jag skrev ju hur du skulle åka, S-Bahn norrut och sen under viken med buss, för att vara specifik om nån annan läser och vill prova: S-Bahn till Rostock-Lütten Klein, sedan buss 45 därifrån till Seehafen Fähre.

Men hur som helst, ja, min känsla är att färjorna från Rostock lever helt på frakt och struntar i turister, i synnerhet turister som kommer i något annat än egen bil. Samma gäller numera i stort sett Travemünde också tycker jag. Rejäl andel turister tycker jag bara det är på den kortaste och den längsta färjelinjen: Rödby-Puttgarden och Göteborg-Kiel. Samt Sassnitz-katamaranen förstås som enbart finns för turister.
 

Rebel

Medlem
Den är alltså klar innan slussen-bygget i Stockholm är klart... För den som tror att det är klart 2025 kan ju titta på planerna. 2025 är trafikbygget klart. Sedan ska allt annat byggas ovanpå...tidigast 2030.
Men men men det är ju Tyskar som bygger Fehrman tunnel. Inte svenska kommun politiker:)
  • Wayss & Freytag Ingenieurbau AG (Germany)
  • Max Bögl Stiftung & Co. KG (Germany)
Jo det är ngn andra bolag också
 
Jo det är krångligt fast jag skrev ju hur du skulle åka, S-Bahn norrut och sen under viken med buss, för att vara specifik om nån annan läser och vill prova: S-Bahn till Rostock-Lütten Klein, sedan buss 45 därifrån till Seehafen Fähre.

Men hur som helst, ja, min känsla är att färjorna från Rostock lever helt på frakt och struntar i turister, i synnerhet turister som kommer i något annat än egen bil. Samma gäller numera i stort sett Travemünde också tycker jag. Rejäl andel turister tycker jag bara det är på den kortaste och den längsta färjelinjen: Rödby-Puttgarden och Göteborg-Kiel. Samt Sassnitz-katamaranen förstås som enbart finns för turister.
Gick ingen buss på annandag påsk kl 04.00. Tyskland och storhelg betyder stängt överallt.
 

micsjo

Medlem
Men men men det är ju Tyskar som bygger Fehrman tunnel. Inte svenska kommun politiker:)
  • Wayss & Freytag Ingenieurbau AG (Germany)
  • Max Bögl Stiftung & Co. KG (Germany)
Jo det är ngn andra bolag också
Öresundsbron blev klar i tid under budget. Likaså city-tunneln i Malmö. Båda byggdes av samma konsortium om jag är rätt informerad. Det finns uppenbarligen de som kan.
 
Toppen