Senaste nytt

Ny snabbfärja mellan Sverige och Tyskland

Palazzi

Medlem
För ett par månader sedan så annonserades att den klassiska tågfärjelinjen Trelleborg-Sassnitz läggs ner av operatören Stena Line, vilket också betydde att nattåget till Berlin fick omdirigeras till det danska fastlandet.

Nu meddelas dock att en alternativ färjerutt till Tyskland startar i September i år.
Förändringarna består i att operatören ej längre är densamma (FRS), den utgår numer från Ystad istället för Trelleborg och något tåg ombord blir det inte tal om.

På den positiva sidan meddelas dock att det blir en katamaranfärja som avverkar resan på endast 2h30min, nära dubbelt så snabbt som förevarande linje!

Troligen ett intressant val för både alkoholinköp vid boarder shop och resenärer påväg söderut.

From Germany to Sweden in only 2 hours and 30 minutes: FRS takes over traditional ferry route | FRS World
 

Valley

Medlem
Kan den linjen verkligen bära sig?
Tar ca 5H att bila fr Malmö till Hamburg.
Utgångspunkt Malmö hamnar vi nog på en 6-7H via Ystad

Och människors agerande idag är väl att allt måste gå med blixtens hastighet.
Hellre sitta bakom en ratt om du kan spara 1H än att sitta å slöa på däcket på en båt
 

Palazzi

Medlem
Kan den linjen verkligen bära sig?
Tar ca 5H att bila fr Malmö till Hamburg.
Utgångspunkt Malmö hamnar vi nog på en 6-7H via Ystad

Och människors agerande idag är väl att allt måste gå med blixtens hastighet.
Hellre sitta bakom en ratt om du kan spara 1H än att sitta å slöa på däcket på en båt

Verkar vara rätt liten kapacitet så kanske finns underlaget för att den ska gå full.
Vägen till Berlin kortas avsevärt.
Däremot så har ju få/ingen katamaran gått att köra vinstdrivande, från Sverige, på rätt länge.

Jag bor på fel kust för att det ska vara lönsamt, men hoppas såklart att linjen ska överleva.
Kan det finnas intresse nog för att semestra på Rügen sommartid? Det hjälper väl dock inte årets andra åtta månader.

Ska de locka resenärer från Östeuropa så lär det bli svårt när Polen har egen direktförbindelse med samma stad. Annat prisläge baserat på både löner och typ av färja.

Jag tror du har rätt att bilresenärer gärna sitter i bilen hellre än på däck.
Och bussar och lastbilar verkar enkom prioritera de billigaste alternativen. Som t.e.x kan man ju observera att de flesta väljer färjeöverfart Helsingborg-Helsingör istället för Öresundsbron.

En snabbfärja (om än ej ekonomiskt hållbart idag) Göteborg/Oslo-Kiel hade nog varit det som mest ritat om resekartan.
Hade man kunnat göra en sådan överfart dagtid hade jag till stor del ändrat mitt resemönster och tagit bilen. Nu tar det 14 timmar, och ska man inte ha en klaustrofobisk hytt så kostar det rätt mycket.
 

ulagun

Medlem
Erfarenheten från katamaranlinjen T-borg Rostock borde avskräcka. Rena lotteriet om de gick eller ej. Anledningen var att de inte klararde överfarten vid dåligt (snarare vanligt) väder.
Att Stena lade ner var väntat. Längre överfartstider. Allt sämre service och matutbud ombord.
Synd blir nu svårare nå vårt ställe, klassiska badorten Binz
 

ekf

Medlem
Troligen ett intressant val för både alkoholinköp vid boarder shop och resenärer påväg söderut.
Och människors agerande idag är väl att allt måste gå med blixtens hastighet.
Hellre sitta bakom en ratt om du kan spara 1H än att sitta å slöa på däcket på en båt

Jag blev nyfiken på hur stor skillnad det blir i restid om man kommer norrifrån egentligen. Jag antar att de flesta kommer på E4, förutom boende i Skåne/Blekinge, så jag använde Google maps för bilsträckorna och satte startpunkt vid Väla Köpcenter strax utanför Helsingborg. Sedan adderade jag de typiska tiderna för färjeöverfarterna utan att ta hänsyn till att man kan få stå och vänta ett tag för ombordkörning.

Alternativ 1
Väla Köpcenter-Öresundsbron-Rødby: 2h 30m
Rødby-Puttgarden: 0h 45m
Puttgarden-Berlin Tegel: 3h 46m
Totalt: 7h 1m

Alternativ 2
Väla Köpcenter-Helsingborg: 0h 17m
Helsingborg-Helsingør: 0h 20m
Helsingør-Rødby: 1h 58m
Rødby-Puttgarden: 0h 45m
Puttgarden-Berlin Tegel: 3h 46m
Totalt: 7h 10m

Alternativ 3
Väla Köpcenter-Öresundsbron-Gedser 2h 33m
Gedser Puttgarden: 1h 45m
Puttgarden-Berlin Tegel: 2h 17m
Totalt: 6h 35m

Alternativ 4
Väla Köpcenter-Helsingborg: 0h 17m
Helsingborg-Helsingør: 0h 20m
Helsingør-Gedser: 2h 1m
Gedser-Rostock: 1h 45m
Puttgarden-Berlin Tegel: 2h 17m
Totalt: 6h 40m

Alternativ 5
Väla Köpcenter-Ystad: 1h 21m
Ystad-Sassnitz: 2h 30m
Sassnitz-Berlin Tegel: 3h 34m
Totalt: 7h 25m

Det är alltså ingen större skillnad i restid mellan de tre olika alternative som jag undersökte. Jag blev lite förvånad, trodde att Ystadsrutten skulle ta längre tid än så...
Fördelen med färjorna är att man kan sträcka på benen lite och kanske få i sig en matbit. Åker man bil hela vägen så behöver man sannolikt göra stopp för det ändå, så då jämnar tiderna ut sig mer.

Edit: Lagt till vägen via Gedser-Rostock som jag missade att komma ihåg fanns. Det ändrar ju bilden lite...
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
Oj, här går det undan - jag följde denna nya katamaranhistoria för nån månad sen och då var det tal om att "kanske" hämta upp en katamaran från sträckan Algeciras-Tangier, dock var rederiet FRS detsamma. Nu tar man den alltså från Hirtshals-Kristiansand och har redan döpt den till blandnamnet "Königslinjen".
Jag tror det kan funka, det är ju enbart turism det är fråga om, men skillnaden mot Trelleborg är Ystads betydligt större potential för turism från Tyskland (fin stad, Wallander, Österlen). Mecklenburg-Vorpommern har från början sagt att man är beredd att gå in och stödja rejält också, Rügen lever vad jag vet i princip enbart på turism så en färjelinje mindre är inte bra.

För mig personligen kommer rutten att vara ett mycket intressant alternativ, åtminstone från Ystad till Sassnitz. och nu kommer vi in på den stora nackdelen: Ska man resa med denna från Sassnitz till Ystad så får man verkligen hoppas det är okej väder så att den går, annars sitter man fast där i Sassnitz, flera timmars körning från Rostock eller Swinemünde(Polen)! Detta problem har man ju inte norrifrån, bara att ta en annan färja från Ystad eller i nödfall Trelleborg om det inte är just Rügen man ska till. Dessutom är det svårare att bedöma hur lång tid det tar upp till Sassnitz jämfört med till Rostock, då trafiken på Rügen kan variera avsevärt och i värsta fall stå helt stilla.

Snabbast väg i praktiken Sverige-Berlin vv är för övrigt Öresundsbron och Gedser-Rostock. Åker gärna H-H om jag har lite mer tid men navigatorer har fortfarande svårt med incheckningstider och köer till och från färjor...

En snabbfärja (om än ej ekonomiskt hållbart idag) Göteborg/Oslo-Kiel hade nog varit det som mest ritat om resekartan.
Hade man kunnat göra en sådan överfart dagtid hade jag till stor del ändrat mitt resemönster och tagit bilen. Nu tar det 14 timmar, och ska man inte ha en klaustrofobisk hytt så kostar det rätt mycket.

Snabbfärjor på långdistans tror jag inte är någon höjdare, färjor med ca 27 knop har provats på linjerna Travemünde-Helsingfors och ytterst kortvarigt Rostock-Södertälje (hann aldrig prova den under månaden den gick) men den kraftigt ökade bränsleförbrukningen verkar kosta mer än den lilla tidsvinsten ger. På långdistans tycker jag det är något annat som talar till färjornas fördel: att man ändå skulle vara tvungen att övernatta om man åker bil. Detta gäller exempelvis Kiel-Oslo som visserligen går snabbare med bil men ändå är en väldigt lång sträcka att köra.
 
Last edited:

Ystad

Medlem
För ett par månader sedan så annonserades att den klassiska tågfärjelinjen Trelleborg-Sassnitz läggs ner av operatören Stena Line
Jag tyckte det var trist när jag hörde detta. Men det var väl ganska väntat - resandeströmmen har bara blivit mindre, och tidtabellen sämre, de senaste 25 åren. Jag minns med saknad tiden då det gick 5 t o r / dygn Trelleborg - Sassnitz, 3 tåg t o r Malmö - Berlin /dygn. Restaurangutbudet mycket bra, speciellt på DDR-färjan. (Matserveringen nu för tiden på t ex Trelleborg - Rostock betraktar jag närmast som ett skämt.)
Nåväl, Ystad - Sassnitz: den historieintresserade vet att det var så reguljära båtförbindelser mellan Sverige och Tyskland började (ja, egentligen Ystad - Stralsund, den gamla "svenskstaden). Först som postbåt från 1600-talet, sedan som reguljär färja från 1868. Men som alla vet tog sedan Trelleborg - Sassnitz över 1909.
Vägen till Berlin kortas avsevärt.
Nu vet jag inte vad du menar, men det är snabbare, kortare och enklare att köra Rostock - Berlin än Sassnitz - Berlin. Dessutom tycker jag att väg 19/24 är trevligare att köra till Berlin än 20/11 som är förbannat enahanda.
Erfarenheten från katamaranlinjen T-borg Rostock borde avskräcka.
Helt enig. Det var rena lotteriet om denna gick.
 

ekf

Medlem
Snabbast väg i praktiken Sverige-Berlin vv är för övrigt Öresundsbron och Gedser-Rostock.
Ja, det har du rätt i. Vet inte varför jag kollade på Puttgarden... o_O:oops:

Då ser det ju betydligt mörkare ut för Ystadslinjen, om de inte förlitar sig på turister som ska till Rügenområdet i huvudsak..

Väla Köpcenter-Öresundsbron-Gedser: 2h 33m
Gedser Puttgarden: 1h 45m
Puttgarden-Berlin Tegel: 2h 17m
Totalt: 6h 35m

Väla Köpcenter-Helsingborg: 0h 17m
Helsingborg-Helsingør: 0h 20m
Helsingør-Gedser: 2h 1m
Gedser-Rostock: 1h 45m
Puttgarden-Berlin Tegel: 2h 17m
Totalt: 6h 40m
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
Trelleborg-Rostock med Clipper visade på ett utmärkt sätt både fördelarna och nackdelarna med katamaraner - det var den snabbaste vägen någonsin Sverige<->Berlin...OM den gick!
Katamaraner känns egentligen bara helt rätt på korta linjer med hög beläggning och konkurrens, som Helsingfors-Tallinn eller Calais-Dover. Göteborg-Fredrikshamn funkar väl också, men får inte bli mycket längre avstånd eller mindre trafik. Nu minns jag även att det gick en katamaran Göteborg-Köpenhamn på 90-talet tror jag, tog 3,5 timme vill jag minnas.
 
Toppen