Om jag är positiv till Nynäshamn-Rostock så kan jag tyvärr inte säga detsamma om denna linje.
Provade den söderifrån för en dryg vecka sedan och även om vägbygget till mitten av Rügen äntligen är klart så är Sassnitz fortfarande en avkrok av rang i Tyskland, med 50-vägar och köer på slutet. Ska man inte till/från just Rügen så är Rostock överlägsen som hamn med Autobahn åt tre håll. Och egentligen går det att säga samma sak om Ystad som är en avkrok jämfört med Trelleborg. Linjen måste också leva enbart på turism då snabbfärjor är väderkänsliga och det inte finns några alternativa linjer i närheten. I mitt fall var vädret vackert med normal sjöbris och ändå var det på gränsen att jag kunde jobba alls i en fåtölj placerad mitt i fartyget med minimal rullningsvinkel!
När jag åkte var det också mycket som kändes amatörmässigt, dåligt matutbud sett till såväl kvalitet som mängd, cafedelen fortfarande inte öppen efter flera månaders trafik, krånglande kortterminaler...
Nej, det blir inget andra försök för min del och jag tror inte denna överlever, alternativt bara kommer gå i högsäsong när det finns tillräckligt mycket turister.