Åkte nattfärjan några gånger, för sådär 10-15 år sen dock så inga aktuella uppgifter, men nackdelen är såklart att det är helt "dött", vad jag minns fanns inget alls förutom en cafeteria/restaurang. Hytterna var inredda i mörka träpaneler a la 70-talet och det var garanterat inte tänkt att vara retro

De är som du säger helt anpassade för frakt, så man ska inte vänta sig nån tydlig skyltning i Travemünde och att ta färjan utan fordon skulle jag aldrig rekommendera.
Dock helt oslagbart som prisvärd nattfärja - kommer man körandes norrifrån till sena kvällsavgången når man färjan minst en halvtimme tidigare än de i Trelleborg. Priserna iaf på den tiden var de lägsta av alla nattfärjor till Tyskland, inte ens en tusenlapp för bil och förare - och då ingick både hytt och frukost! Överfartstiden är den längsta av alla från Skåne (10 timmar?), men detta gör också att man faktiskt kan sova ut utan att stressa.
Jag skulle tveklöst ta den igen om den inte ökat kraftigt i pris, och skälet till det är att det ändå inte finns några fina färjor att ta söderut från Skåne. Ärligt talat är enda sättet att undvika sunkkänsla på vägen Sverige<->Tyskland att köra genom Danmark eller slanta upp och ta Göteborg-Kiel.
Får se hur katamaranen från Ystad blir dock, känns som det bara kan bli bättre!