Senaste nytt

Nu är det dags att flyga till Asien igen

Jag var i Iwaki stad som ligger ca 6 mil söder om Fukushima Daiichi Nuclear Power Station.
På ett ställe som hette Aquamarine Fukushima hade de utställning om jordvävning/tsunami som skedde 2011-03-11.

Folk som evakuerade från kusten bodde så här i månader på gymnastiksal på skolor.
Det fanns endast kartongvägg mellan olika familjer.

Fukushima, 02.jpg
Fukushima, 01.jpg

Ingen bor så här nu men det är långt ifrån återuppbyggnad av tsunamidrabbade områden.
Volontären berättade om vad som skedde den dagen. En man lyckades fly från tsunamin först men han blev orolig för sin hund och åkte hem för att hämta hunden, men han överlevde inte...

Last edited:
Det är inte ovanligt att barn i lågstadiet pendlar med buss/tåg själv till/från skolan i Japan.
Inte nog med det, pluggar de också på bussen/tåget. Så duktig var jag inte när jag var liten. :eek:

Tokyo, 09.jpg
Tokyo, 10.jpg

Ett enkelrum på ett Business Hotel i norr om Tokyo var litet men det hade allt som jag behövde.
  • Eluttag bordet
  • Eluttag vid sängen
  • Vattenkokare
  • Grön te
  • Tydlig markerade kranar
  • Badkar
  • Internet

och
  • Washlet
Marroad Inn Omiya, 01-1.jpg
Marroad Inn Omiya, 03-1.jpg
Marroad Inn Omiya, 04-1.jpg
Marroad Inn Omiya, 08-1.jpg
Marroad Inn Omiya, 06-1.jpg

Det blev mitt första besök på Capsule Hotel när jag var i Tokyo. :eek:
Det är inte så många här (eller ingen?) som kombinerar Lufthansa First och Capsule Hotel på en och samma resa. :rolleyes:

Sauna & Capsule Clear In Sugamo, 02-1.jpg
Sauna & Capsule Clear In Sugamo, 04-1.jpg
Sauna & Capsule Clear In Sugamo, 05-1.jpg

Det fanns ett stort badhus med badbassäng och bastu i källarvåning (vilket jag inte kunde ta någon bild) och ett vilorum i andra våningen.
Det gick bra att sova i sovkabinen. Det var mycket mer komfortabelt än sovvagn på tåget.

Jeg har flere gange overvejet at bo en nat på capsule-hotel i Japan, men hvordan med bagagen? Når jeg er langt væk (ex. Asien) har jeg ofte en større taske kuffert med mig og der virker ikke tal at være nogle åbenlyse opbevaringsmuligheder.

Jeg har flere gange overvejet at bo en nat på capsule-hotel i Japan, men hvordan med bagagen? Når jeg er langt væk (ex. Asien) har jeg ofte en større taske kuffert med mig og der virker ikke tal at være nogle åbenlyse opbevaringsmuligheder.

Receptionen förvarade bagaget mot avgift (200 JPY per dag) och de låste min resväska i deras kontor.
Om du inte behöver att använda resväskan är det nog okej lösning men annars kan det bli bökigt.

Det blev mitt första besök på Capsule Hotel när jag var i Tokyo. :eek:
Det är inte så många här (eller ingen?) som kombinerar Lufthansa First och Capsule Hotel på en och samma resa

Jag gjorde detta i vintras. En reality check att gå från Cathay First till tunnelbana till kapselhotell. ;)
Å andra sidan är jag ingen hotellsnobb och kapselhotell fungerade perfekt då jag kom sent på kvällen och skulle resa vidare tidigt på morgonen.

Toppen