Senaste nytt

Nu är det dags att flyga till Asien igen

Nu sitter jag i SAS Gold Lounge på Köpenhamn flygplats och tar ett glas Gin&Tonic med litet Gin.

DSB levererade totalt en timmes försening (Rödby-Köpenhamn H + Köpenhamn H - Köpenhamn Lufthavn). Vilken tur att jag hade ca 3 timmars layover i Köpenhamn Kastrup.

Kö till incheckning för Business, SAS Plus och Star Alliance Gold var lång så använde jag automaten och scannade baggage-tag själv. Mycket smidigt.
Längst fram i kön var fortfarande inte klar med deras check in när jag lämnade väskan till Baggage drop.

Nästa flight är SAS till Tokyo Narita i Business class.
Det ser ut som planet inte är LAN maskin.

Ombord på SK983 till Tokyo.
Det ser väldigt glest ut i Business class. Det kanske beror på att Japan går i sommarhelg Obon nu och det är ingen idé att skicka någon dit i affärssyfte just nu.

IMG_20140813_153114.jpg

Kaptenen säger att det är något fel på rökdetektör på toaletterna.
Tekniker jobbar på att lösa problemet.

Enligt SAS SMS meddelande är ny avgångstid 16:30.

Kaptenen säger att vi måsta ta av säkerhetsbälten medan markpersonal tankar flygplanet.

Jag undrar om varför måste man ta av säkerhetsbälte vid tankning av flygplan.
I och för sig vid brand blir det snabbare utrymning men vid explosion är det inte bättre med säkerhetsbälten på?

Kaptenen säger att han har begärt extra bränsle till flygplanet för att kunna flyga fortare och komma ikap till original ankomstid.

Kaptenen säger att det har dykt upp samma fel igen.
Han säger att markpersonalen måste byta ut datorn. Om det inte löser problemet så kommer det att ta mycket längre tid.

Dagens god gärning är att hjälpa tre mexicanska turister att hitta rätt linje och rätt spår på Tokyo station.
Hjälpsamhet har dock sitt pris. Jag missade min buss till min hemstad och nu får jag åka tåg istället (med två byte utan hiss/rulltrappa på de stationerna). :(

Toppen