Senaste nytt

Nu är det dags att flyga till Asien igen

Dagens lunch var stekt fläskkött och shiitake&purjolök. 13 CNY.
Dongguan, 04.jpg

Middagen var koreansk tema, Bibimbub. 15 CNY.
Dongguan, 05.jpg

Det var många som spelar kort, mahjang på gatorna här. Det här är kinesisk schack.
Dongguan, 06.jpg

Non smoking MED askkopp, så överflödigt och dekadent. Inte ens F-resenärer blir väl bortskämda på liknande sätt? ;)
Det visade sig att det finns TVÅ askkoppar i non smoking room (bredvid dataskärmen, det syns inte från bilden).

Hur mycket jag än gillar chili så brukar jag faktiskt vilja vänta tills lite senare på dagen med att trycka i mig för mycket av det. Undantaget är när man kan beställa valfri omelett på morgonkvisten. Då tar jag en med lök och chili. Dom brukar tycka jag är jättekonstig, men gott är det. (Allra helst med lite fisksås på också.)
Ja, det är gott med chili i omelett. Det brukar jag beställa i Thailand när tillfället ges.

Annars så, det ser väl inte ut att vara nåt fel på dom rummen? Jag tycker faktiskt att man brukar få väldigt mycket boende för pengarna i Kina. Bäst prestanda/pris jag har råkat ut för där var ett alldeles nybyggt hotell i nån liten fjuttstad i Jiangxi-provinsen. Rejält stort fint dubbelrum med riktigt bra badrum speciellt. Fin utsikt över floden som flyter förbi där (Ganjiang?). För det hutlösa priset av 140 kuai.

Det är klart, om man inte klarar att sängen normalt är stenhård, då får man ju punga ut med lite mer stålar för hotell med mer känt västerländskt varumärke...
De hotellrummen var också samma prisnivå. 150 och 130 CNY per natt.
Det som kan vara problematiskt med Business backpacking är att inte alla inhemska hotell accepterar utlänningar.
Då kan det bli taxiresa hit och dit.

Man blir i alla fall inte ruinerad där, billigt värre.

Hur smakad det?
Det smakade okej. Lite stark men inte för mycket.

Nu har jag kommit till Hong Kong och är i mitt favoritområde, Sham Shui Po.

Ett SIM kort från PCCW är inskaffat för 20 HKD (med 48 HKD värde i). Hos PCCW kan man välja mobilsurf med olika mängder av data.
Den billigaste är 2 GB per dag för 28 HKD. Med andra ord, 20 HKD SIM kort räcker för en dags surf.
Om man stannar i Hong Kong några dagar kan man också välja 4 GB inom 3 dagar för 56 HKD.

Det som man får akta sig för är, att tidsberäksning inte är 24 timmar utan mellan 00:00 och 23:59 i HK time. Så om man börjar att använda surf på kvällen är det bäst att välja 3 dagars surf.

Resan genom Shenzhen-Hong Kong var smidigt. Kanske en av smidigaste gränsen jag har passerat. e-Channel på Hong Kong sidan rocks! Ingen kö alls.

Shenzhen 03.jpg
Shenzhen 04.jpg
Shenzhen 07.jpg

Jag skall äta lite wonton nudlar och sedan tar jag mig till flygplatsen och ta det lugnt i Cabanas.

Last edited:
Nu sitter jag i The Heaven på Cathay Pacifics The Wing lounge.
Både säkerhetskontroll och passkontroll (e-Channel) gick smidgt.
Enligt check in personalen är Business class kabin full men inte överbokad. Hon frågade mig mitt mobilnummer "just in case" så hoppas jag att det blir Op-Up. ;)

Ground handlig av British Airways här är inte av Cathay Pacific utan av någon annan firma (jag kunde inte läsa små bokstäverna i deras halsband). Jag trodde att det var Cathay som tog hand om alla oneworld flygbolag i Hong Kong men så var det inte fallet.

British Airways ground handling personal ringde på min mobil. Jag trodde att de hade uppgraderat mig, nej det var det inte.

BA GH: Good evening, Dr. Miles. This is Lindsay from British Airways. Boarding is ready for your flight. Please proceed to gate 62.
Dr. Miles: Thank you for calling...

Nu har jag installerat mig i 50J på BA26 (Airbus A380) och dricker appelsinjuice.
Min första intryck av Club World kabin var positivt men när jag satte mig i stolen tänkte jag: "Har någon tänkt på förvaringsutrymmet på säten förutom på säten vid fönstret?".
Det finns en låda för skorna men det är bökigt att ha kameran där nere. Vid fönstret finns det gott om förvaring.

För övrigt en av flygvärdinnorna på denna flight liknar Anna Lindh. Jag tyckte att jag såg henne någonstans.

Vår flight har landat till London LHR lite för tidigt så att vi hade problem att få bryggorna.

Det var inte så mycket fördel att sitta i First eller Business när man ändå måste vänta på tåg till main terminal (A-pir). Det är inte British Airways fel utan konstruktion av flygplatsen. Det är samma problem när man landar t ex till Seoul Incheon satellite terminal.

Kön på säkerhetskontrollen var lång även på Fast track och personalen brydde sig inte om att flytta tillbaka lådorna så att många fick vänta tills en av de passagerarna sa åt personalen. Det kändes som U-land i den bemärkelsen.

Last edited:
Landat på Arlanda T2 och jag står i en lång kö för immigration.
Jag ser ett bmi-målat flygplan utanför T2/T3. Jag undrar om vilken rutt denna plan används. Finns det någon bmi Regional flight till/från Stockholm?

bmi 02.jpg

Last edited:
Jadå, Kristianstad till Arlanda på uppdrag av Flyglinjen. Ett nostalgiskt återseende av BMI? Hoppas du haft en trevlig hemresa!

Jag har varit på japanska ambassaden och bad dem att lägga till extra sidor till mitt pass.
Vanligt japanskt 10 års pass har 50 sidor men jag har redan förbrukat över 40 sidor inom 5 år.
Det är mest pga jag får Schengen stämpel varje gång jag reser in till/ut från ett Schengenland samt många mina inom 24 timmars transit i olika länder (exkl. Hong Kong där jag inte får någon stämpel)

pass 01.jpg
pass 02.jpg

Jag har fått 40 sidor till till mitt befintligt pass och det kostade ca 200 SEK. Proceduren gick smidigt och de fixade det inom en kvart. Enda nackdel var att de inte tog emot kreditkort.

Bra doktorn, annars hade du kunnat fått några sidor av mej, jag gör inte av med så många nuförtiden. Har dock fått en stämpel i KL där jag är just nu. Efter att kommit hem nästa vecka tänkte jag skriva ihop en reserapport från MAS F klass mellan CDG och KUL.

Toppen