Senaste nytt

Nordic Choice Hotels blir Strawberry

Det hymlades inte med att det var att tjäna pengar, inte att skänka pengar till välgörenhet eller något liknande, de påstår att de spar 10 minuter per rum att inte städa dem.
Intressant, sen får man ju tänka på att det tar ännu längre tid att städa mellan avflytt och inflytt. Så nästa steg borde ju vara att erbjuda nya gäster ett städat rum mot en avgift.

Oerhört tråkigt utveckling att de tar bort städningen medan man bor där. Såklart kostar det pengar, det är en av anledningarna att det kostar pengar att bo på hotell… Nämnde de om besparingen skulle komma gästen till gagn eller den skall användas för att förstärka marginalen?

Jag tänker också att slitaget bör öka då det inte städas.
Broken window theory eller vad den heter (?)

Har inga problem med att de inte städar varje dag, tycker det är rätt skönt att ingen rotar runt i mina grejer och ser inte riktigt poängen med städ varje dag. De gånger som ev. behöver ny handduk, påfyllning av schampo, minibar och dylikt har det alltid funkat med att säga till samma morgon. Det enda jag saknar är väl bäddningen av sängen (blir aldrig riktigt bra när jag gör det själv).

Tack för rapport med lite fler detaljer!

Man talade även om sitt miljöarbete, tallrikarna vid frukosten kommer att bli mindre så att man inte kommer att kunna lägga på så mycket utan man får gå flera gånge,

Trist med ytterligare försämringar (när man säger inga försämringar). Irriterande småsaker. Kommer det få mig att välja bort strawberry? Såklart inte. Men det är en sak som man går och irriterar sig på.

De kommer erbjuda service även till personer som inte bor på hotellet som exempelvis att man lämmar in sin tvätt på väg till jobbet och hämtar ut den på vägen hem,

De får väl kapacitet över i systemet när de tar bort tjänsterna från hotellgästerna :)

Jag tänker också att slitaget bör öka då det inte städas.
Broken window theory eller vad den heter (?)
Vadå, att folk sliter ut rummet mer då det är ostädat? Hänger inte riktigt med här? Speciellt då rummet ändå städas mellan olika gäster.
Intressant, sen får man ju tänka på att det tar ännu längre tid att städa mellan avflytt och inflytt. Så nästa steg borde ju vara att erbjuda nya gäster ett städat rum mot en avgift.
Det blir omöjligen längre städning på slutet jämfört med att städa varje dag. Så förutom typiska utflyttsdagar (fredag, söndag) så kommer det balansera ut sig att man städar ett rum en gång 15 minuter än två gånger 10 minuter. Antalet sängar som behöver bäddas, papperskorgar som behöver tömmas, toaletter som behöver skuras ökar ju inte varje dag.
Är detta en försämring? Ja. Bryr jag mig fasligt mycket? Nja. Som någon annan sa tidigare, jag gillar mina saker där de är och föredrar att det inte flyttas på utan att jag ber om det. Men alla gillar olika.

För mig gör det inget att dom plockar bort städ, det duger alldeles utmärkt att säga till dom gånger jag behöver det. Men som någon föreslog så vore det bra om det gick att göra enkelt i appen eller så.
Jag tänker att om städpersonalen får mer tid över så kan de säkert bli klara snabbare med utcheckade rum, vilket kanske leder till att man kan få sin tidiga incheckning lite tidigare och att den sena utcheckningen kanske fungerar bättre eftersom städningen är en av faktorerna som försvårar early checkin/late checkout.
Men det kanske är lite önsketänkande..

Spännande, så du menar att städa en dag då en gäst bor kvar i rummet (dvs det vi pratar om här som tar 10 minuter) eller att städa ett rum mellan två gäster tar lika lång tid?
Jag menade att "slutstäda" utan att ha städat tidigare dagar kan omöjligen ta mera tid än summan av att städa varje dag.
Jag missförstod nog vad du först menade, nu när jag läser det igen. Tänkte du menade att hotellet skulle förlora på detta då slutstädet skulle bli så mycket längre ifall man inte städar lite varje dag.
Skyller på kaffebrist eller nåt. :D

Toppen