Senaste nytt

När kommer de renoverade X2000-tågen?

Står ett nyrenoverat X2000 redo på Malmö Godsbangård ser jag nu :)
Korrekt, den har stått där i ca 3 veckor för att hela södra stambanans all personal skall få utbildning på tåget :cool:

Just det tåget kommer gå till Göteborg under helgen, som det ser ut nu så kommer ett annat tåg ner till Malmö för trafikstarten. Detta då man behöver utföra lite punkter på tåg som stått still länge innan trafiksättning igen, allt enligt säkerheten.
 
Last edited:

Hopalong

Ny medlem
Har åkt några gånger och delar ut både både ris och ros

Ros
Fräscht, bra belysning, bättre wc, dörrar mellan vagnarna som fungerar och allmänt mindre skrammel.

Ris
Jag sitter sämre i de nya stolarna. Bättre stöd för huvudet och skönare vinkel på nacken men det är något med vinkeln rygg/ben som inte är bekvämt efter ett par timmar. Speciellt om man lutar stolen, det funkar inte alls. För mig.
Bistron verkar sämre planerad för de som jobbar där, har fått många halvnöjda kommentarer från personalen och kassasystemet har lagt av ofta.
Nu släpps inte platserna i bistron för bokning än, men tanken är att de ska vara bokningsbara precis som alla andra. Det är fasen inga premiumplatser. Synd att möjlighetetn till häng med ressällskapet i bistron försvinner.
 

Sir Lemon

Medlem
Har åkt några gånger och delar ut både både ris och ros

Ros
Fräscht, bra belysning, bättre wc, dörrar mellan vagnarna som fungerar och allmänt mindre skrammel.

Ris
Jag sitter sämre i de nya stolarna. Bättre stöd för huvudet och skönare vinkel på nacken men det är något med vinkeln rygg/ben som inte är bekvämt efter ett par timmar. Speciellt om man lutar stolen, det funkar inte alls. För mig.
Bistron verkar sämre planerad för de som jobbar där, har fått många halvnöjda kommentarer från personalen och kassasystemet har lagt av ofta.
Nu släpps inte platserna i bistron för bokning än, men tanken är att de ska vara bokningsbara precis som alla andra. Det är fasen inga premiumplatser. Synd att möjlighetetn till häng med ressällskapet i bistron försvinner.
Tack för bra analys!
 
@perhall Nästa vecka på södra stambanan;)

Måndag - Fredag som det ser ut just nu. Självklart kan avvikelser ske.

Stockholm - Malmö
Tågnr: 519, 529 & 545

Malmö - Stockholm
Tågnr: 520, 536 & 546
Kan förvarna alla att just nu står ett av tågen för ett avhjälpande underhåll så Malmö omloppet blir ofta stökiga att få ett nytt tåg på. Därför kan det skilja avsevärt under veckan vilket typ av tåg som går där (av X2000 alltså, nytt eller gammalt).
 

perhall

Medlem
Åkte renoverat tåg på södra stambanan för första gången (tidigare åkt Sthlm-Gbg). Bättre komfort än i gamla, dörrarna fungerar mycket bättre. Men verkar vara inkörningsproblem. Idag fullbokat tåg (536). Inga eluttag fungerade i vagn 1 och de skulle inte komma att fungera heller. Toaletten avstängd i vagn 1. I vagn 3 (tyst) fungerade toaletterna men det kom inget vatten i handfaten. Vissa dörrar fungerande inte så det var lite allmänt kaos.

Märks det är fler sittplatser nu - ca 55? mot 48 tidigare i vagn 1, men helt ok, 2+1 är ju kvar.
 

JohanW

Medlem
@perhall Nästa vecka på södra stambanan;)

Måndag - Fredag som det ser ut just nu. Självklart kan avvikelser ske.

Stockholm - Malmö
Tågnr: 519, 529 & 545

Malmö - Stockholm
Tågnr: 520, 536 & 546
Givetvis avvikelse när jag trodde man skulle få se nya. Sitter på 545 som är lika gammalt som innan. Möter 546 i Norrköping som givetvis då är nytt för att håna. Fick trösta mig med nytt sortiment i Bistron. 75 nivåpoäng på den.


MicrosoftTeams-image (2).jpg
MicrosoftTeams-image (4).jpg
 

intuition

Medlem
Yey! Premiär för mig på nya X2000, lite en överraskning när den svarta X2 rullade in på Alvesta först på norrgående som jag inte skulle med, och sedan även södergående. Tåg 525, hade inte ens kollat upp avgången.
I 2 kl lugn som faktiskt är knäpptyst. Både människor och vagn.

Gillar inredningen, men det är något väldigt fel med stolarna. Svankstödet är för stort eller på fel höjd. Känns som hela kroppen hamnar för långt ut och därmed får nacken inget stöd alls.

Det kändes knepigt direkt efter 10 sekunder, får se om jag vänjer mig eller om detta blir mitt bestående intryck.

Alla dörrar öppnas enkelt, jippie!
Borden på en låg och bra höjd (fungerar både för mat och dator). Eluttag på hyfsat bra plats.

Externt ser vagnen sliten ut, färg som flagar, metall som korrodera i fönsterbågarna?
 

Attachments

  • IMG20230701112612.jpg
    IMG20230701112612.jpg
    935,5 KB · Visningar: 106
Last edited:
Tänkte sist jag åkte att de flesta tycks missa att stolen går att justera rätt rejält i höjd och lutningsled. Åtminstone är det väldigt få som använder funktionen utan de flesta sätter sig i sätet och nöjer sig med den inställningen, oavsett vad den är på. Såg säten i lite olika höjd men aldrig någon som justerade.
 
Besvikelsen som uppstod när jag trodde att det var ett av de renoverade tågen jag bokat, och ett gammalt rullar in... killen i bistron sa att det hittills bara finns 5 st nya som rullar mellan Göteborg och Stockholm. Trodde att att tempot på utbytet skulle vara bättre.

Det var länge sedan sist som jag åkte X2000. Konstigt nog verkar benutrymmet något större än i SJ3000, även i 2 klass!
 
Toppen