Senaste nytt

När kommer de renoverade X2000-tågen?

intuition

Medlem
Personal-toalett i nya layouten
Skärmavbild 2023-07-28 kl. 08.58.03.png
 

BeWe

Ny medlem
Åkte renoverat X2000 tåg 541 Stockholm - Malmö i går. Upplevde benutrymmet mindre i första klass. Har de slängt in fler stolar eller var det bara inbillning? För övrigt en timme försenat, men det får man väl beskylla Trafikverket för...
 

Martin Gren

Medlem
Åkte renoverat X2000 tåg 541 Stockholm - Malmö i går. Upplevde benutrymmet mindre i första klass. Har de slängt in fler stolar eller var det bara inbillning? För övrigt en timme försenat, men det får man väl beskylla Trafikverket för...

Åkte renoverat Göteborg - Stockholm idag och därefter gammalt Stockholm - Linköping.
Håller med om att benutrymmet känns något mindre i de nya. Däremot är de mycket tystare upplever jag.
 

perhall

Medlem
För egen del ser jag inga problem med mindre benutrymme. De orenoverade har en olycklig ergonomi om man ska sitta och jobba med datorn. Bordet är för kort om man är normallång som jag. Funkar mycket bättre i nya.
 
6 läste jag nånstans för ett tag sedan, men det kan ju ha tillkommit nåt sedan dess.

Det finns enligt nedan "littera"

1st X2U - Även kallad "hybriden" som endast är teknisk ombyggd, ej ny kabin
6st X2C - Helt ombyggda tåg med både tekniskt och kabin uppgraderad, har även nya färgsättningen på utsidan.

Nedan är fordonsID som identifieras av drivenhetens ID nummer (typ regnummer om man kan se det så)
X2005 - X2C
X2008 - X2C
X2011 - X2C
X2015 - X2C
X2017 - X2C
X2020 - X2C
X2035 - X2U


Nån som vet hur många tågset av typ 40-42 totalt som är klara? 15?
Idag finns det nog snarare ca 36 tåg man kan maximera och sätta ihop. Tidigare när SJ körde X2000 med färre vagnar, exempelvis 4 och 5 vagnars tåg fanns det flera tågset. Idag är det 31 tåg totalt som max kan gå i trafik en dag, sen används inte alla tåg varje dag utan det finns reservtåg, fordon som står för förebyggande eller avhjälpande underhåll vid andra haverin i trafiken m.m. Idag kör ju SJ X2000 med 6 vagnar i varje tåg, 5st mellanvagnar, 1st manövervagn + 1st drivenhet.

Två drivenheter har ju skrotats genom tiderna, detta är då X2014 som år 2012 backade in i stoppbocken på Malmö Centralstation. Sen har vi X2026 som fick en total kortslutning (även kallad genomslag, primär överström) i sin huvudtransformator och tände eld på 2,5 kubik transformatorolja ute på Schlätta år 2016, denna blev så pass ram-sne på grund av värmen att den skrotades.
 
Toppen