Jag hittade svaret
En avkortad tågtyp baserad på X2, med den inofficiella beteckningen
X 2-2/X 2-1 byggdes av
Kalmar Verkstad. Tågets populärnamn var X200. X2-2/2-1 användes som
InterRegio-tåg, och sattes i trafik på
Kust till kust-banan,
Svealandsbanan och på linjen
Västerås–
Eskilstuna–
Norrköping–
Linköping–
Mjölby–
Hallsberg–
Örebro i mitten på 1990-talet. Tågtypen var närmast identisk med X2 och tågets tekniska prestanda var samma som för X2. Skillnaden var ett avkortat tågsätt samt att det bestod av en drivenhet, två eller tre mellanvagnar och en
manövervagn, alltså tre eller fyra vagnar för passagerare mot normalt sex eller sju för X2. På X2-2/2-1 fanns det heller ingen bistrovagn. Ett utvändigt kännetecken för X 2-2/X 2-1 var den röda linje som löpte utmed tågsidan strax under fönsterraden motsvarande linje var blå på X2. Inredningen var något enklare, då heltäckningsmattorna från X2 ersatts med plastmatta, de vadderade väggpartierna med blått tyg med vit hårdplast, och färgen på stolsklädseln var i röd ton. Manövervagnen innehöll första klass medan mellanvagnarna innehöll andra klass. I slutet av 1990-talet ökade behovet av X2-tåg på huvudlinjerna och samtliga X 2-2/X 2-1 byggdes därför om till vanliga X2-sätt.
[8]