Senaste nytt

När kommer de renoverade X2000-tågen?

Externt ser vagnen sliten ut, färg som flagar, metall som korrodera i fönsterbågarna?
Har också sett det med färgen på utsidan. Senast jag kikade in i 1:a klass-pentryt var diskhonet fyllt med brunt vatten...

Någon som har koll på hur det går att lösa problemen som man haft med de uppgraderade vagnarna? Några nya problem förutom färgen?
 
Just nu går det bara ETT renoverat tåg t/r mellan Stockholm och Malmö (ej till Köpenhamn då de tydligen måste uppgradera det till Danmarks standard). Stod i valet och kvalet om jag skulle hoppa av i Malmö bara för att hoppa på det nya som åkte framför mitt tåg. Är så sugen på att prova det! Lär ju hänga på Stockholm C en dag och invänta att ett rullar in.
 

Jonas F

Medlem
Just nu går det bara ETT renoverat tåg t/r mellan Stockholm och Malmö (ej till Köpenhamn då de tydligen måste uppgradera det till Danmarks standard). Stod i valet och kvalet om jag skulle hoppa av i Malmö bara för att hoppa på det nya som åkte framför mitt tåg. Är så sugen på att prova det! Lär ju hänga på Stockholm C en dag och invänta att ett rullar in.
Idag har det gått/går nya tåg i 523, 532, 540 och 541 till och från Malmö.
 
Just nu går det bara ETT renoverat tåg t/r mellan Stockholm och Malmö (ej till Köpenhamn då de tydligen måste uppgradera det till Danmarks standard). Stod i valet och kvalet om jag skulle hoppa av i Malmö bara för att hoppa på det nya som åkte framför mitt tåg. Är så sugen på att prova det! Lär ju hänga på Stockholm C en dag och invänta att ett rullar in.
Tågen är inte utrustade med mer än svenska "ATC" (Automatic Train Controll" systemet. Man har en testplattform mer nya ETCS systemet byggt som testkörts i Danmark. Dock till skillnad från Sverige måste varje fordon godkännas i Danmark som separata enheter. I Sverige kan man få en hel flotta godkänd, utmaningen då är att man vill ta fram ett helt felfritt system/plattform osv med alla system att det dragit ut på tiden.

Rent tekniskt kan tåget redan idag åka över till Danmark och deras linjespänning. Man har varit över flera gånger och testkört då Danska signalsystemet först börjar i tunneln påv äg in till Kastrup flygplats medans linjespänningen byts vid brofästet på svenska sidan.
Men va, har du hängt där hela dagen eller hur kan du vara så säker? Men snyggt av dig iaf!
Har man tillgång till rätt system internt inom järnvägen kan man lätt se exakt vilka fordons ID som kör varje avgång. Kan vara så han vet, men det låter jag vara osagt :p
 
Äntligen... nya X2000 mot Göteborg! Dock i 2 klass. Ska testa 1 klass ev på hemvägen.
 

Attachments

  • 58B16CEF-66CE-4ECC-B66C-8578A2E11FAA.jpeg
    58B16CEF-66CE-4ECC-B66C-8578A2E11FAA.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 172
Kittlade dem i Göteborgsloungen under hakan och fick reda på vilken avgång som skulle vara med nya X2000, och bokade ett singelsäte på vägen hem.

Riktigt bra produkt.

Och framförallt slipper man trängseln i bistron när alla går och hämtar kaffe vid avgång. Förutom de uppenbara sakerna som barnskrik och grejer.
 

Attachments

  • 98AC7B81-14CA-4739-A551-BA6BD9463AC2.jpeg
    98AC7B81-14CA-4739-A551-BA6BD9463AC2.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 139
Toppen