Senaste nytt

När kommer de renoverade X2000-tågen?

Ffa åka med, men visst kul att veta o det är några stora skruvaskillnader mellan dem också :)
Åka: Tystare drift, belysningen dimmras ner efter avgång från stationen eftersom det är LED medans de äldre kör traditionella lysrör. Allt är generellt mycket fräschare.

Underhåll: Det finns reservdelar, en stor grej med de äldre tågen är att dessa designades i början på 80-talet och sattes i trafik 90-talet. Tekniken är ut åldrad och just till loken finns det sällan reservdelar på lagret. En del teknik görs det inte delar till längre vilket gör att man får upparbeta gamla grejer från de tågen som "uppgraderas". Och för att tillägga görs all denna upparbetningen helt i riktlinje med säkerhet som första prioritet, gäller oftast elektroniksystemet, strömförsörjningen.

Svårigheten med det nya tågen är att man kombinerat gammal och ny teknik, främst korglutningen m.m som kan strula ibland. Mycket av dom större komponenterna i tågets vagnar (hydraulpumpar, kylsystem m.m) är modifierat men behållt en del av standardutförandet men ska pratar med helt nya styrdatorer. Men nu verkar mycket av det man lärt sig bli åtgärdat.

Det goda med det nya tåget är att värmeutvecklingen är extremt mycket lägre med all nya kraftelektronik i loket. På sommaren kunde temperaturen gå upp till ca 65-70 grader om tåget stått igång ett tag. Om ni gått förbi ett X2000 som stått inne på Göteborg Central exempelvis kan loken oftast stå och mullra rätt ordentligt. Detta är för att värmen i loken är så höga att temperaturgivaren flaggar (gäller dom äldre fordonen). Igår när jag åkte nya tåget stod ett annat uppgraderat tåg inne, det lät knappt så jag trodde det "dött" som man säger på järnvägsspråk.

Ramverket på fordonet är ju detsamma gammalt och nytt tåg, det är troligen ett av dom dyraste ramverken som finns på ett existerande tåg. väldigt mycket syrafast stål (rostfritt). Hela korgen är i princip rostfri förutom taket på driven (Aluminium), banröjaren/plogen (Stål) samt en del balkar i strukturen på vagnar och lok.

Nu blev det nördigt, tar och slutar skriva där :)
 

jsn

Medlem
Ramverket på fordonet är ju detsamma gammalt och nytt tåg, det är troligen ett av dom dyraste ramverken som finns på ett existerande tåg. väldigt mycket syrafast stål (rostfritt). Hela korgen är i princip rostfri förutom taket på driven (Aluminium), banröjaren/plogen (Stål) samt en del balkar i strukturen på vagnar och lok.
Hur hanterar man krypströmmar och korrision? Aluminium och stål är ju inte bästa kompisar...
Nu blev det nördigt, tar och slutar skriva där :)
Nä, fortsätt gärna ;)
 

perhall

Medlem
Åkt nya tåget nu, Skövde-Stockholm. Blev positivt överraskad. Mycket bra komfort. Dörrarna funkar jättebra. Toaletterna är (f ö likt SAS kabinrenovering 2015) inte så renoverade som resten, men ok fräscha, dock inte alls så ombonade som jag väntat mig). Sköna stolar. Totalt sett en positiv överraskning. Bra 2+1-seating är kvar.
 

lilly k

Medlem
Åkte själv detta tåg förra veckan till Skövde. Fantastiskt positivt överraskad måste jag säga! Mycket bra att det fortfarande går att ha egen plats i 1:a klass!
 

perhall

Medlem
Triggar igång tråden igen efter nästan 4 månader sedan senaste inlägget. Kan meddela att trafikstart för det nya tåget kryper närmare för södra stambanan :)

Med det menat att tåget kommer börja rulla Stockholm - Malmö - Stockholm.
Låter superbra! Åker där varje vecka.
a/ Hur många tågsätt är renoverade? Finns väl 40-42 totalt?
b/ När kommer första sättas in på södra stambanan? Har noterat att det inte är fullt med tåg som går, skulle åka Malmö-Sthlm 13.30 idag men helfullt, för går inget 14.30 som det brukar... kanske är de på renovering
 
Låter superbra! Åker där varje vecka.
a/ Hur många tågsätt är renoverade? Finns väl 40-42 totalt?
b/ När kommer första sättas in på södra stambanan? Har noterat att det inte är fullt med tåg som går, skulle åka Malmö-Sthlm 13.30 idag men helfullt, för går inget 14.30 som det brukar... kanske är de på renovering
a/ Totalt är det väl 36-37 tåg om man maxar ut. Eftersom man behöver ha 2-3 reservlok samt att ett lok alltid står inne för större drivrevisioner, man kör idag med totalt 31 tåg i trafik och 5 fordon inne för uppgradering. Sen har man också skrotat två lok:

X2014 som man backa in i en stoppbock på Malmö Central, blev av förklarliga själ "ramsne" år 2011.
1681719269429.png

Foto: SVD

Lok X2026 som brann upp på en åker utanför Skövde år 2016.
Även denna blev "ramsne" på grund av värmen och lite annat som gjorde att den inte gick att fortsätta använda.
1681719376524.png

Foto: SVD

b/ Reduceringen kan bero på olika faktorer, oklart varför tåget 14:30 inte går men kan bero på trafikreducering. Brist på personal, brist på fordon, eller att dom inte anser att fordonet behövs just på den avgången. Alternativt att avgången inte fått tågväg av Trafikverket :)

Det jag hört om målet är att innan sommaren skall X2 Upgrade rulla på södra stambanan, dock enbart till Malmö och inte över bron.
 

Resenär

Medlem
Åkt nya tåget nu, Skövde-Stockholm. Blev positivt överraskad. Mycket bra komfort. Dörrarna funkar jättebra. Toaletterna är (f ö likt SAS kabinrenovering 2015) inte så renoverade som resten, men ok fräscha, dock inte alls så ombonade som jag väntat mig). Sköna stolar. Totalt sett en positiv överraskning. Bra 2+1-seating är kvar.
Trevligt med sköna stolar på toaletterna, men hade väl föredragit singelseating? 2+1 på en redan trång toalett känns väl sådär?
 
Toppen