simon_says91
Medlem
Åka: Tystare drift, belysningen dimmras ner efter avgång från stationen eftersom det är LED medans de äldre kör traditionella lysrör. Allt är generellt mycket fräschare.Ffa åka med, men visst kul att veta o det är några stora skruvaskillnader mellan dem också
Underhåll: Det finns reservdelar, en stor grej med de äldre tågen är att dessa designades i början på 80-talet och sattes i trafik 90-talet. Tekniken är ut åldrad och just till loken finns det sällan reservdelar på lagret. En del teknik görs det inte delar till längre vilket gör att man får upparbeta gamla grejer från de tågen som "uppgraderas". Och för att tillägga görs all denna upparbetningen helt i riktlinje med säkerhet som första prioritet, gäller oftast elektroniksystemet, strömförsörjningen.
Svårigheten med det nya tågen är att man kombinerat gammal och ny teknik, främst korglutningen m.m som kan strula ibland. Mycket av dom större komponenterna i tågets vagnar (hydraulpumpar, kylsystem m.m) är modifierat men behållt en del av standardutförandet men ska pratar med helt nya styrdatorer. Men nu verkar mycket av det man lärt sig bli åtgärdat.
Det goda med det nya tåget är att värmeutvecklingen är extremt mycket lägre med all nya kraftelektronik i loket. På sommaren kunde temperaturen gå upp till ca 65-70 grader om tåget stått igång ett tag. Om ni gått förbi ett X2000 som stått inne på Göteborg Central exempelvis kan loken oftast stå och mullra rätt ordentligt. Detta är för att värmen i loken är så höga att temperaturgivaren flaggar (gäller dom äldre fordonen). Igår när jag åkte nya tåget stod ett annat uppgraderat tåg inne, det lät knappt så jag trodde det "dött" som man säger på järnvägsspråk.
Ramverket på fordonet är ju detsamma gammalt och nytt tåg, det är troligen ett av dom dyraste ramverken som finns på ett existerande tåg. väldigt mycket syrafast stål (rostfritt). Hela korgen är i princip rostfri förutom taket på driven (Aluminium), banröjaren/plogen (Stål) samt en del balkar i strukturen på vagnar och lok.
Nu blev det nördigt, tar och slutar skriva där