Senaste nytt

När kommer de renoverade X2000-tågen?

Händer det något? Ser inga fler nya tågsätt men kan ha missat att fler har kommit ut. Med det här tempot (två ute och i trafik efter ett år) kommer det ta 20 år tills allt är klart... då är tågen 52 år gamla
Är vad jag vet 5 tåg ute, varav 4 är färdiga även i kabinen. Just nu står dock 2-3st för lite längre underhåll som krävs med jämna mellanrum.

Avstängningen i Göteborg där man bygger om verkstaden gör också att man "låst in" tåg i verkstaden och jobbar enbart på det under en hel vecka.
 
Är den skrikande ventilen på toaletterna något som kommer att fixas på de nya tågen? Det hörs ut rätt långt i kabinen.

Även om alla säger att ingenting har gjorts med fjädring eller relaterat så tyckte jag att skakningarna var mycket mer våldsamma än med gamla och antagligen mer slitna (men i detta fall kanske slitna på ett bra sätt) X2000.

Också:

Hur ser det ut med felen på nya X2000? Går de aldrig i tid?
 
Är den skrikande ventilen på toaletterna något som kommer att fixas på de nya tågen? Det hörs ut rätt långt i kabinen.

Även om alla säger att ingenting har gjorts med fjädring eller relaterat så tyckte jag att skakningarna var mycket mer våldsamma än med gamla och antagligen mer slitna (men i detta fall kanske slitna på ett bra sätt) X2000.

Också:

Hur ser det ut med felen på nya X2000? Går de aldrig i tid?
Åker med tåg 439 nu Stockholm - Göteborg och där är toaletten i vagn 1 avstängd pga tekniskt fel. Antar att det var lösningen på problemet. :)
Swish och priopoäng går att betala med i bistron men inte kort. Det går bra nu.
 
Det går bra nu.
Det märks :) Känns absolut inte som en färdig produkt även fast tåget har varit i trafik i nästan ett år.

Finns en möjlighet att detta projekt läggs ner även när det är några tåg ute i trafik och vissa är i ombyggnadsprocessen?
Teoretiskt sett är det möjligt att skrota allt och köpa helt nya tåg av en annan typ även om vissa ekonomer inte håller med mig om detta.
 
Last edited:

intuition

Medlem
SJ åkte ju på att betala vite nyligen eftersom toaletter var trasiga ofta.

Nu gäller det bara natttrafiken mellan Stockholm och Jämtland, gissar att någon fått in en klausul i avtalet som gör att det går att straffa SJ för bristerna. Synd att inte trafiken i övrigt lyder under liknande avtal.


5 000 kr per gång kostar det för SJ att köra med trasiga toaletter i det avtalet. Låter lite för lågt när SJ på en enda linje gärna betalar vite på 160 tkr/månad.
 
Kvällens avgång tåg 443 trafikeras idag av X2005. Det första loket som skickades till Schweiz för testombyggnaden i början av projektet.

Vagnarna i detta tåg är dessutom dom senaste som byggdes om så en härlig "ny" doft finns fortfarande när man kommer ombord.

20221120_172641.jpg

20221120_171627.jpg
 
Kvällens avgång tåg 443 trafikeras idag av X2005. Det första loket som skickades till Schweiz för testombyggnaden i början av projektet.

Vagnarna i detta tåg är dessutom dom senaste som byggdes om så en härlig "ny" doft finns fortfarande när man kommer ombord.

Visa bifogad bild 135667

Visa bifogad bild 135668
Och ikväll är det X2011 som kör tåg 443! Ser ut att bli on-time!

Trevligt med utökat utbud av wasa knäcke och choklad i 1 klass buffén.
 

Attachments

  • 20221127_181714.jpg
    20221127_181714.jpg
    72,9 KB · Visningar: 177
  • 20221127_171846.jpg
    20221127_171846.jpg
    66,7 KB · Visningar: 175
  • 20221127_171803.jpg
    20221127_171803.jpg
    68,8 KB · Visningar: 154
Toppen