Senaste nytt

Mest värde för pengarna med 150.000 Eurobonus poäng

Magino

Medlem
SQ får man väl drömma ett tag till om, antar jag. Hade varit kul att testa nästa gång jag åker till MEL/SYD. Fast NZ är ju också riktigt bra.

Verkar som SQ har öppnat upp C på deras flighter mellan SIN-SYD på A380 nu under sommaren. Testade några datum i juli och augusti och alla dagar hittade jag platser på A380, så om någon ska ner till SYD i sommar så passa på att testa SQ A380.

Det går inte att se dessa flighter på ANA då de har blockat ut alla flighter med A380, 77W i C och F utan du kan söka resorna på aeroplan.com eller genom att ringa SAS eller var du ska boka din resa.

Verkar inte vara en glitch för detta har tydligen gått att boka ett tag nu. Vissa har även lyckats boka in andra resor i C på SQ A380 trots att dessa inte kommit upp på varken aeroplan eller ANA
 

rlager

Medlem
Jacob,
Jag vill inte på något sätt ifrågasätta din välkända expertis men är du verkligen säker på att det fortfarande är dessa regler som gäller? Jag har hört att LH ändrade reglerna för FCT för några år sedan så att man endast kan använda FCT om resan startar i FRA och avresan är i First. Det kanske har ändrats igen? Har en resa bokad med LH i First PEK-FRA och sedan vidare efter tre timmar till ARN med LH i C. Tror du att vi kommer in i FCT?

Bra jobbat! Nu hoppas jag givetvis att du tar mycket kort och lägger upp här när du är tillbaka... ;)
Du har tillgång till till första klass terminalen i Frankfurt även efter en första klass flygning med Lufthansa, men endast under förutsättning att du har ett anslutningsflyg samma dag med Lufthansa, Austrian Airlines, Swiss eller LOT.
 

rob74

Medlem
Jacob,
Jag vill inte på något sätt ifrågasätta din välkända expertis men är du verkligen säker på att det fortfarande är dessa regler som gäller? Jag har hört att LH ändrade reglerna för FCT för några år sedan så att man endast kan använda FCT om resan startar i FRA och avresan är i First. Det kanske har ändrats igen? Har en resa bokad med LH i First PEK-FRA och sedan vidare efter tre timmar till ARN med LH i C. Tror du att vi kommer in i FCT?

Så här står det på Luftys hemsida:

"Access to the First Class Terminal at Frankfurt Airport is only possible if you have a confirmed First Class flight on Lufthansa or SWISS or, for HON Circle Members, on Lufthansa, SWISS or Austrian Airlines flights with a same-day departure. Passengers arriving at Frankfurt are not permitted access to the First Class Terminal."

Men jag ska nog maila dem och fråga vad som gäller, för att vara på säkra sidan.
 

Jacob

Medlem
Jacob,
Jag vill inte på något sätt ifrågasätta din välkända expertis men är du verkligen säker på att det fortfarande är dessa regler som gäller? Jag har hört att LH ändrade reglerna för FCT för några år sedan så att man endast kan använda FCT om resan startar i FRA och avresan är i First. Det kanske har ändrats igen? Har en resa bokad med LH i First PEK-FRA och sedan vidare efter tre timmar till ARN med LH i C. Tror du att vi kommer in i FCT?
Ingen tvekan för min del. Hade din flygning Frankfurt-Stockholm varit med SAS hade du dock inte kommit in i första klass terminalen eftersom de inte har limousine service till SAS flyg, då hade du fått nöja dig med någon av första klass loungerna.

Tidigare i år flög jag Frankfurt-München-Tokyo med Lufthansa, första flygningen i economy, andra flygningen i första klass. Inga problem att komma in i första klass terminalen.
 

rlager

Medlem
Ingen tvekan för min del. Hade din flygning Frankfurt-Stockholm varit med SAS hade du dock inte kommit in i första klass terminalen eftersom de inte har limousine service till SAS flyg, då hade du fått nöja dig med någon av första klass loungerna.

Tidigare i år flög jag Frankfurt-München-Tokyo med Lufthansa, första flygningen i economy, andra flygningen i första klass. Inga problem att komma in i första klass terminalen.

Det låter betryggande. Den resa du beskriver var ju i och för sig med same-day departure i first även om det var i MUC efter en connection. Det uppfyller ju då reglerna som rob74 citerade nedan.

Jag kommer ju att ha same-day arrival med LH i first. Skall bli spännande att se om vi kommer åt terminalen. Om jag förstår det rätt måste vi gå igenom arrival och sedan promenera en bit för att komma till terminalen eller kan man begära att bli hämtad med bil vid ankommande flight? Någon som vet?
 

Jacob

Medlem
Jag kommer ju att ha same-day arrival med LH i first. Skall bli spännande att se om vi kommer åt terminalen. Om jag förstår det rätt måste vi gå igenom arrival och sedan promenera en bit för att komma till terminalen eller kan man begära att bli hämtad med bil vid ankommande flight? Någon som vet?
Vad jag kan se har LH endast en daglig avgång från Beijing till Frankfurt som avgår klockan 11.30 och ankommer 15.00. Vad exakt i detta är inte en same-day departure i LH first? :)

Det där med same-day arrival på Lufthansas hemsida handlar om att gardera sig. När du ankommit i LH First har du alltid tillgång till första klass loungerna. Det spelar ingen roll vilket flygbolag du reser vidare med, eller om du reser vidare överhuvudtaget. Ska du däremot använda första klass terminalen krävs att du faktiskt ska flyga samma dag och att det är med något flygbolag som FCT kan hantera och någon flygning de kan köra dig till med limo (dvs LH, LX, LO, OS). Det är av rent praktiska skäl.
Men grundtanken är att du räknas som en första klass passagerare under hela resan (även på anslutningsflygen inom Europa) så länge hela resan är med Lufthansa gruppen.

Du kommer inte få något extra vid ankomsten. Eftersom det är en Airbus A380 kommer planet parkera vid C-piren och sedan har du en lång promenad helt oavsett om du ska till A-piren eller första klass terminalen. Passkontroll och säkerhetskontroll kommer du också behöva passera helt oavsett.

För att komma till första klass terminalen går man ner till ankomstvåningen, går mot hotellbussarna, tar sedan vänster och passerar uppställningsplatsen med taxibilar, kort därefter ser man byggnaden framför sig. Man tar sedan spiraltrappan eller hissen för att komma upp till ingången.
 

rlager

Medlem
Lysande! Tack!

Vad jag kan se har LH endast en daglig avgång från Beijing till Frankfurt som avgår klockan 11.30 och ankommer 15.00. Vad exakt i detta är inte en same-day departure i LH first? :)

Det där med same-day arrival på Lufthansas hemsida handlar om att gardera sig. När du ankommit i LH First har du alltid tillgång till första klass loungerna. Det spelar ingen roll vilket flygbolag du reser vidare med, eller om du reser vidare överhuvudtaget. Ska du däremot använda första klass terminalen krävs att du faktiskt ska flyga samma dag och att det är med något flygbolag som FCT kan hantera och någon flygning de kan köra dig till med limo (dvs LH, LX, LO, OS). Det är av rent praktiska skäl.
Men grundtanken är att du räknas som en första klass passagerare under hela resan (även på anslutningsflygen inom Europa) så länge hela resan är med Lufthansa gruppen.

Du kommer inte få något extra vid ankomsten. Eftersom det är en Airbus A380 kommer planet parkera vid C-piren och sedan har du en lång promenad helt oavsett om du ska till A-piren eller första klass terminalen. Passkontroll och säkerhetskontroll kommer du också behöva passera helt oavsett.

För att komma till första klass terminalen går man ner till ankomstvåningen, går mot hotellbussarna, tar sedan vänster och passerar uppställningsplatsen med taxibilar, kort därefter ser man byggnaden framför sig. Man tar sedan spiraltrappan eller hissen för att komma upp till ingången.
 

David

Medlem
Mycket intressant tråd! Har själv 150k poäng på CA och skall börja läsa deras regler lite bättre och försöka få ihop något bra i stil med någon av asien förslagen ovan! Tack för tipsen!
 

Magino

Medlem
Vad jag har förstått är FCT endast en avgångs lounge för första klass passagerare som startar i FRA, enligt de officiella reglerna. Men med det sagt har jag inte läst om någon som inte fått komma in i FCT om de startade resan i en annan stad eller har landat samma dag i första klass med antingen Lufthansa eller Swiss och ska vidare med ett flyg som tillhör Lufthansa Group, samtidigt som jag läst om många som traskat över till FCT. Så det ska inte vara några som helst problem för dig att få tillträde till FCT efter ditt flyg från PEK.
 
Toppen