Senaste nytt

Mest värde för pengarna med 150.000 Eurobonus poäng

Jacob

Medlem
Lufthans har just nu bra priser till Peking i eko för ca 3500 SEK inkl. skatter. Det ät säkert ett bra ställe att börja med en EB bonusresa inom Asien.
Det är ett riktigt bra pris!

Nu har ju dessutom Turkish Airlines en kanonbiljett Stockholm-Peking. 15000 kr inkl skatter i business class.

Pluggar lite kinesiska vid sidan om också, så har ytterligare en anledning varför en tur till Kina snart vore bra.
 

Fredrik

Medlem
Vad jag förstått via olika forum är att Singapore Airlines inte ger bonusbiljetter i deras nya C-klass och First. Blir att leta SpaceBeds eller B747.

Jag läste precis på Sqtalk att en medlem lyckats boka nya C hos SQ med ANA miles och jag har sett andra antydningar om samma sak på andra forum. Möjligen är SQ på väg att öppna upp möjligheterna att boka bonusresor på 777W och 380 åtminstone i C.
 

rob74

Medlem
Man kan inte heller boka First class på LH A380

Idag slutförde jag en bokning med 145.000 EuroBonus-poäng i First Class, KRN-ARN-FRA-MIA 29 jan-19 feb 2012!!! :D
Sträckorna FRA-MIA/MIA-FRA är med LH A380, säte 2K bekräftat! :cool:
Såg tillgängligheten på ANA's hemsida och gissa om jag blev förvånad och glad på samma gång. Hade ju läst på flera forum att de platserna endast var för LH's SEN/HON-medlemmar. I alla fall verkar tillgången vara ytterst begränsad. Efter jag hade bokat försvann platserna från ANA-sidan, så jag hade verkligen flax där och att det stämde med mina planerade resedatum.
Har för nyfikenhets skull kollat på andra datum och andra sträckor som trafikeras med A380 och det verkar vara ytterst svårt att hitta platser i F.
Det var ju nu 10 juni LH började flyga med A380 till MIA, så det kanske är ett undantag, eller så har de släppt på restriktionerna nu när fler sträckor får A380 och F-kabinen uppgraderas på andra flygplanstyper?
Denna A380 är ju deras åttonde som nu tagits i trafik.

En motsvarande betald F-biljett FRA-MIA ToR kostar idag på LH's hemsida €10.004,60, alltså lite drygt 90.000 SEK!

Dock fanns inte de anslutande LH-flyg som ANA's sida visade tillgängliga hos EB när jag ringde, så ARN-FRA och v.v. blir med SK i C.
Som jag förstod det så har man tillgång till LH's FirstClass-lounger (dock ej FC-terminalen) när man landat från en LH F-flygning, oavsett vad som händer efteråt. Det blir en rätt lång anslutningstid i FRA på hemvägen, så loungen kommer att bli ordentligt använd, känner jag...
 

Jacob

Medlem
Bra jobbat! Nu hoppas jag givetvis att du tar mycket kort och lägger upp här när du är tillbaka... ;)

Dock fanns inte de anslutande LH-flyg som ANA's sida visade tillgängliga hos EB när jag ringde, så ARN-FRA och v.v. blir med SK i C.
Som jag förstod det så har man tillgång till LH's FirstClass-lounger (dock ej FC-terminalen) när man landat från en LH F-flygning, oavsett vad som händer efteråt. Det blir en rätt lång anslutningstid i FRA på hemvägen, så loungen kommer att bli ordentligt använd, känner jag...
Du har tillgång till till första klass terminalen i Frankfurt även efter en första klass flygning med Lufthansa, men endast under förutsättning att du har ett anslutningsflyg samma dag med Lufthansa, Austrian Airlines, Swiss eller LOT.

Om jag förstod rätt är returflygningen Frankfurt-Stockholm med SAS, och i så fall kommer du in i första klass loungerna men inte i första klass terminalen.
Om returflygningen Frankfurt-Stockholm är med Lufthansa kommer du även in i första klass terminalen och får limo transfer ut till Stockholms flyget.

Det är dock inget som helst fel på Lufthansas första klass lounger (första klass terminalen har ibland blivit lite väl hypad), så du kommer knappast lida. Dessutom finns det flera lounger du kan jobba dig igenom, Lufthansa har första klass lounger i både B-piren och A-piren.
 

Fredrik

Medlem
Det är dock inget som helst fel på Lufthansas första klass lounger (första klass terminalen har ibland blivit lite väl hypad), så du kommer knappast lida. Dessutom finns det flera lounger du kan jobba dig igenom, Lufthansa har första klass lounger i både B-piren och A-piren.

Jag frågade efter skillnaderna mellan First Class Loungen(FCL) i A-piren, B-piren och First Class Terminalen(FCT). Ärligt talat fick jag intrycket att den egentliga skillnaden är att du är garanterad biltransport till flyget från FCT och att FCL i B-piren har ett spa som kostar pengar(men ska vara bra).

EDIT: Jag har väntat på SK-flyg i FCL A och den dög utmärkt.
 

rob74

Medlem
Spännande! Vad blev kostnaden för skatter m.m.?

2.909 kronor totalt.
Flyg med SK KRN-ARN-FRA vv samt med LH FRA-MIA vv.

Jag började kika på resan sent fredag kväll och hittade då platser på A380 i bägge riktningar.
När jag på lördag morgon skulle kolla att den fanns kvar, så var plötsligt sträckan FRA-MIA slut. Blev irriterad och kollade då från DUS istället och hittade en plats i F på en A330-300 och anslutning från ARN med LH (Eurowings, CR9-maskin). Ringde och bokade det då och tänkte att jag kan ju ändra efter hand, och om inte så har jag åtminstone hemresan på A380. Skatterna då var 3.023 kr.
Efter en dag dök mitt förstahandsval upp igen, så det var bara att ringa och fixa! :)
 

rob74

Medlem
Bra jobbat! Nu hoppas jag givetvis att du tar mycket kort och lägger upp här när du är tillbaka... ;)


Du har tillgång till till första klass terminalen i Frankfurt även efter en första klass flygning med Lufthansa, men endast under förutsättning att du har ett anslutningsflyg samma dag med Lufthansa, Austrian Airlines, Swiss eller LOT.

Om jag förstod rätt är returflygningen Frankfurt-Stockholm med SAS, och i så fall kommer du in i första klass loungerna men inte i första klass terminalen.
Om returflygningen Frankfurt-Stockholm är med Lufthansa kommer du även in i första klass terminalen och får limo transfer ut till Stockholms flyget.

Det är dock inget som helst fel på Lufthansas första klass lounger (första klass terminalen har ibland blivit lite väl hypad), så du kommer knappast lida. Dessutom finns det flera lounger du kan jobba dig igenom, Lufthansa har första klass lounger i både B-piren och A-piren.

Precis! Alla kortflygningar är med SAS, då det inte fanns tillgänglighet på Lufthansa. Men det är inget jag gråter över. Huvudmålet är att pröva A380 med den senaste kabinlayouten i F. Limotransfer får jag ta nästa gång... ;)
Jag landar 07:45 i FRA på hemresan och åker vidare 19:50, så det blir väl att inta horisontalläge en stund då, så jag orkar lounge:a ordentligt resten av tiden.
Lär ju i alla fall få en titt på F-terminalen på utresan, när jag ska checka in bagaget på nytt.
Bilder lär jag ta och lägga upp. Borde ta och lägga upp bilderna från min Asienresa också. Har lite kvar att gå igenom, bara.
 
Last edited:

Magino

Medlem
Kul att du lyckades boka en resa med A380 i F! Hoppas verkligen att de öppnar upp alla deras flighter i F för oss utanför M&M. Det samma kan man ju önska för SQ, men det känns mindre troligt.

rob74 om du inte planerar att ta dig in till Frankfurt under dagen och känner för att vila upp dig innan du betar av loungerna ska det gå att boka ett dagrum på Kempinski. Viktigt att boka innan
Dagrum på Kempinski

Ser fram emot en uppföljning av resan :)
 
Toppen