Senaste nytt

Möjligheter till uppgradering på Finnair? Cash eller annat?

Skriv till dem på whatsapp. Platinum kundtjänsten kan "trigga" waitlist och få den körd. Två av mina lyckades resor nu i vår har varit sådana. Att de kört listan och jag fått bekräftelse och ny biljett omgående.

Computer says no. Business är nästan fullbokat, så vi är fortfarande på waitlist. Försökte fråga om HEL-SIN i stället, men där fanns bara en plats kvar, så det blev nej här med.
 

johannesa

Medlem
Följer upp med en datapunkt till: Miami-Stockholm den 7/4, frågade i gate om cashuppgradering en dryg timme innan avgång. $620 dollar vilket jag accepterade. Kändes värt det nu ikväll.

Ska också säga att det enligt informationen på hemsidan står att lounge etc inte ingår om du köper uppgradering på flygplatsen men det fungerade bra ändå. Turkish Airlines högst mediokra lounge på Miami är det som ingår i business-biljetten. Jag är också Emerald på OW så hade redan innan uppgraderingen besökt American Airlines flagship-lounge.

Economy Campaign biljett Stockholm-Los Angeles i botten för ca 3700 sek
 
Trist. Men då vet du redan nu med 99% att det inte blir biz. Då kan man ju förbereda sig mentalt för att åka bakom skynket.

Uppgradering till (nya) Business på hemresan SIN-HEL är nu bekräftad på mail 9 dagar innan. Jag ser också på Expertflyer att Finnair verkar flytta vissa passagerare från Economy Comfort till Premium Economy 24-48 timmar innan avresa. Vi får se om vi har tur på utresan :)
 
Last edited:
Nyfiken fråga! Går det att uppgradera en economy award med upgrade-vouchers som platinums får, självklart om platser finns?
 

Erik M

Medlem
Eftersom man bara kan uppgradera gjorda bokningar, visst borde det gå att göra så här:

Boka en eller flera biljetter
Kolla om jag kan få upgrade (med voucher mest aktuellt i mitt fall)
Avboka inom 24h om upgrade inte gick igenom

Lite knixigt, men kan ju va värt det
 

lillemannen

Medlem
Eftersom man bara kan uppgradera gjorda bokningar, visst borde det gå att göra så här:

Boka en eller flera biljetter
Kolla om jag kan få upgrade (med voucher mest aktuellt i mitt fall)
Avboka inom 24h om upgrade inte gick igenom

Lite knixigt, men kan ju va värt det
Går det avboka på deras enklaste eco biljetter inom 24h?
 

Erik M

Medlem
Kanske inte 100%:

If the reservation was made seven days or more prior to the flight's scheduled departure time, you can cancel it within 24 hours from the time of booking without a refund fee.

Most of the unused taxes and fees are refundable, but there are some exceptions:

  • Service fees and credit card fees are not refundable
  • Insurance and Fuel Fee (YR) is not refunded if you have chosen a ticket type that is non-refundable
 
Uppgradering till (nya) Business på hemresan SIN-HEL är nu bekräftad på mail 9 dagar innan. Jag ser också på Expertflyer att Finnair verkar flytta vissa passagerare från Economy Comfort till Premium Economy 24-48 timmar innan avresa. Vi får se om vi har tur på utresan :)

Lite mer info för ni som är nyfikna på uppgraderingsmöjligheter i nya kabinen:

Ungefär 39 timmar före avgång från HEL till SIN blev det möjligt att välja platser i Premium Economy för 1228 SEK pr passagerare. Vi var snabba och valde en 2:a vid fönstret. Några minuter senare var det nästan fullt, så det gäller verkligen att ligga på här.

Premium Economy och nya Business har ännu inte lanserats officiellt, så det blir förstås den nya hardware vi kommer uppleva, med Economy-service i Premium Economy och gammal Business-service.
 
Toppen