Har svårt att se fördelarna med M&M jämfört med eurobonus om man inte når HON. Hur funkar det här med m&m upgrade vouchers? Är det köpta biljetter man kan uppgradera? Går det isåfall att köpa och uppgradera en biljett till någon annan?
Fråga 2: Finns det någon tabell som visar hur många % av flygningens miles jag får i respektive bokningsklass?
Funderar på om det kanske är värt att köra dubbelt; Lufthansa business-resorna på M&M (ca 3-4st t o r á ~5,000 miles) och övrigt på eurobonus (tillräckligt mkt Sas C för EBD).
Gällande fråga 2 finns det på samma sätt som på EuroBonus detaljerat vad man tjänar per bolag på Miles & Mores hemsida. Så mitt tips är att läsa på.
Allmän regel för Lufthansagruppen är att bokningsklass P inte ger så mycket medan Z ger 150%, D/C/J 200% samt A/F ger 300%.
Fördelar finns massor av som Senator. Skulle aldrig byta SEN mot EBG/EBD om jag inte skulle ändra resemönster totalt. Jag har 17 år som SEN och fem som EBG, helt skilda världar.
1. Med några undantag skulle jag hävda att det är bäst att fokusera poäng/miles/status på det bolag man flyger oftast med
2. Lufthansagruppen + Joint Venture linjenät vs. SAS linjenät
3. SAS prissättning på long-haul
4. Senator recognition: födelsedagspresent varje år, purser kommer alltid och hälsar, mat först
5. Senator status gäller två år
6. Access till Swiss First bonusplatser
7. Access till Lufthansa First när som helst, behöver inte vänta till T-14
8. Låsa upp bonusplatser i Business på Lufthansa
9. Companion award på Lufthansagruppen 50% rabatt på medföljare
10. Uppgradering av billigare biljetter till First
11. Bättre poäng med Air Canada och United om du åker mycket till USA
Nyckeln är punkt 1. Flyger du business högre än Z med Lufthansagruppen skulle jag köra Miles & More. Åker du en eller två gånger per år med Lufthansagruppen hade jag hållit mig till SAS.