Senaste nytt

Lufthansa Miles & More eller SAS Eurobonus?

Rebel

Medlem
När det blir tidtabellsändringar, även vid obetydliga sådana, på en Miles & More-bokning så får man lov att göra ändringar gratis och då är det t o m ok att byta till dyrare flygbolag (t ex Lufthansa-gruppen och Turkish Airlines) utan att betala extra skatter/avgifter.

Med SAS. får du ändra grattis vid tidtabellsändringar, men du måste tala om att det är en ändring då det har dålig koll på det själva.
 
Med SAS. får du ändra grattis vid tidtabellsändringar, men du måste tala om att det är en ändring då det har dålig koll på det själva.
Ja, men skatter/avgifter på en Eurobonusbokning beror inte så mycket på vilka flygbolag man har valt. Jag har en Miles & More-bokning som från början bestod av Avianca på longhaul-segmenten och kostade ca €210, men pga tilltabellsändringar har jag fått byta till Lufthansa och Turkish Airlines, vilket hade kostat ca €600-€650 om jag hade bokat de flygbolagen från första början.
 

Rebel

Medlem
Ja, men skatter/avgifter på en Eurobonusbokning beror inte så mycket på vilka flygbolag man har valt. Jag har en Miles & More-bokning som från början bestod av Avianca på longhaul-segmenten och kostade ca €210, men pga tilltabellsändringar har jag fått byta till Lufthansa och Turkish Airlines, vilket hade kostat ca €600-€650 om jag hade bokat de flygbolagen från första början.

Jag sa bara att ombokning var gratis vid tidtabells ändring. Allt annat kostar extra, som vanligt hos SAS.
 

FlyGuy

Medlem
Efter att ha nått Eurobonus Diamond funderar jag på om det finns någon poäng med att börja samla lite Miles and More fram till min brytpunkt för att eventuellt få högre status där. De råkar även ha en kampanj med dubbla poäng första halvåret.

Någon annan som varit i samma sits? Hur har ni resonerat? Är det värt det? Hur är Miles and More jämfört med Eurobonus?

All input välkommen!
 

Nander

Medlem
Ingen möjlighet att sikta på status hos något flygbolag inom Oneworld eller Skyteam istället? Känns som mer relevant då ditt Eurobonus Diamond (genom Star Gold) redan ger dig tillgång till det mesta som du skulle få som statusmedlem hos Miles & More.
 

M.K

Medlem
@FlyGuy Jag tänkte detsamma denna period då mitt EBD förnyades så enkelt bara genom flygningar. Jag kom fram till att det inte var värt det med mitt resemönster. Galna skatter på rewards avskräckte mig också efter lite mer koll.
 

FlyGuy

Medlem
Tack för all input!

Mitt resemönster gör att SAS och Lufthansa är mest attraktivt. Tror det kan bli utmanande och mer komplicerat att nå en vettig nivå med något annat bolag.

En poäng med att köra på Miles and More skulle ju vara att gardera lite med tanke på SAS situation...

Är det höga skatter på LH Awards eller vad var det som avskräckte?

Har jag rätt att det verkar "enklare" att hålla Star Alliance Gold på SK än på LH?
 

mha321

Medlem
Tack för all input!

Mitt resemönster gör att SAS och Lufthansa är mest attraktivt. Tror det kan bli utmanande och mer komplicerat att nå en vettig nivå med något annat bolag.

En poäng med att köra på Miles and More skulle ju vara att gardera lite med tanke på SAS situation...

Är det höga skatter på LH Awards eller vad var det som avskräckte?

Har jag rätt att det verkar "enklare" att hålla Star Alliance Gold på SK än på LH?

Det är extremt mycket enklare, generellt sett, att hålla status (om vi tänker motsvarande star alliance guld) på sas, särskilt i Sverige. Skaffar man sig de kreditkort som finns så behöver man knappt flyga för att göra det, särskilt när du väl uppnått det en gång och får bonusen.
 
Toppen