Om man ska vara petig så gör de väl det på sas awards på longhaul, men bara stopover I ARN/CPH/OSL. Så var det åtminstone förut, om de inte tagit bort det.ELOS skrev:Ja det är trist att SAS inte tillåter ett stop overKlicka för att utvidga...
Behövde du ringa för att boka det, eller har du hittat något online som jag missat?Jean-Pierre skrev:Jag sydde ihop en resa till Nya Zeeland i Business med några dagars stop-over i Tokyo på utresan och en veckas stop-over i Bangkok på hemvägen. Tre destinationer i olika världsdelar utan extra poängkostnad...Klicka för att utvidga...
ekf skrev:Behövde du ringa för att boka det, eller har du hittat något online som jag missat?Klicka för att utvidga...
Budgetresenär skrev:Miles & More är ibland ännu billigare, om t ex tur-och-returpriset är 135000 miles så blir enkelresepriset 67000 miles, inte 67500. Alltså, man sparar 1000 miles på att boka två enkelresor istället för en tur-och-returresa om tur-och-returpriset är en udda multipel av tusen.Dock inte i utresezonen.Klicka för att utvidga...
Det resonemanget, dvs att det blir dyrare penga-avgifter för att man bokar 2 enkelresor istället för en tur-och-returresa, gäller inte generellt utan det beror på resmålet (landet). Testa t ex Brasilien, en tur-och-returresa kostar då ca €600 (från Köpenhamn), men 2 enkelresor kostar ca €290 + €60 = €350.Kimmen00 skrev:Jo men man tjänar definitivt inte på att göra så om man skall flyga t/r till USA då en enkel från USA med lufthansa kostar typ 500 euro i bränsletillägg.. Så kostnaden blir typ 8000 för bränsletillägg jämfört med en t/r till usa där tilläggen ligger på 4000. Obs att det är med Lufthansa-gruppen.Klicka för att utvidga...
SAS, United och Avianca har också låga avgifter när man bokar med Miles & More. Thai var billigt förr, men verkar ha blivit lite dyrare (dock inte så dyra som Lufthansa-gruppen).Kimmen00 skrev:Att boka Singapore Airlines med miles and more är en riktigt bra deal då det är typ noll bränsletillägg. Kostar runt 500 kr t/r från ARN.Klicka för att utvidga...
Budgetresenär skrev:Det resonemanget, dvs att det blir dyrare penga-avgifter för att man bokar 2 enkelresor istället för en tur-och-returresa, gäller inte generellt utan det beror på resmålet (landet). Testa t ex Brasilien, en tur-och-returresa kostar då ca €600 (från Köpenhamn), men 2 enkelresor kostar ca €290 + €60 = €350.Klicka för att utvidga...
ekf skrev:Behövde du ringa för att boka det, eller har du hittat något online som jag missat?Klicka för att utvidga...
Budgetresenär skrev:När det blir tidtabellsändringar, även vid obetydliga sådana, på en Miles & More-bokning så får man lov att göra ändringar gratis och då är det t o m ok att byta till dyrare flygbolag (t ex Lufthansa-gruppen och Turkish Airlines) utan att betala extra skatter/avgifter.Klicka för att utvidga...
Ja, men skatter/avgifter på en Eurobonusbokning beror inte så mycket på vilka flygbolag man har valt. Jag har en Miles & More-bokning som från början bestod av Avianca på longhaul-segmenten och kostade ca €210, men pga tilltabellsändringar har jag fått byta till Lufthansa och Turkish Airlines, vilket hade kostat ca €600-€650 om jag hade bokat de flygbolagen från första början.Rebel skrev:Med SAS. får du ändra grattis vid tidtabellsändringar, men du måste tala om att det är en ändring då det har dålig koll på det själva.Klicka för att utvidga...
Budgetresenär skrev:Ja, men skatter/avgifter på en Eurobonusbokning beror inte så mycket på vilka flygbolag man har valt. Jag har en Miles & More-bokning som från början bestod av Avianca på longhaul-segmenten och kostade ca €210, men pga tilltabellsändringar har jag fått byta till Lufthansa och Turkish Airlines, vilket hade kostat ca €600-€650 om jag hade bokat de flygbolagen från första början.Klicka för att utvidga...
FlyGuy skrev:Tack för all input!Mitt resemönster gör att SAS och Lufthansa är mest attraktivt. Tror det kan bli utmanande och mer komplicerat att nå en vettig nivå med något annat bolag.En poäng med att köra på Miles and More skulle ju vara att gardera lite med tanke på SAS situation...Är det höga skatter på LH Awards eller vad var det som avskräckte?Har jag rätt att det verkar "enklare" att hålla Star Alliance Gold på SK än på LH?Klicka för att utvidga...
Ja, brukar väl hamna runt 5000 för business i skatter och avgifter om jag kommer ihåg rätt.FlyGuy skrev:Är det höga skatter på Lufthansa Awards eller vad var det som avskräckte?Klicka för att utvidga...